E-commerce/
B2B

5 korzyści z platformy e-commerce dla producentów materiałów budowlanych

 

Według rankingu Build The Future przygotowanego przez PwC największe przychody na rynku materiałów budowlanych osiągają producenci posiadający najbardziej rozbudowane kanały dystrybucji e-commerce. 

Mimo tego faktu aż 66% firm z branży budowlanej deklaruje, że nie posiada platformy do sprzedaży online. Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie Polaków tym kanałem sprzedaży inwestycja w e-commerce jest dla producentów i dystrybutorów naturalnym kierunkiem rozwoju. Pozwala nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również wyprzedzić konkurencję i dołączyć do grona liderów rynkowych. 

Platformy B2B2C to przyszłość eCommerce

Inwestycja w e-commerce nie powinna polegać na przeniesieniu istniejącego modelu biznesowego w świat cyfrowy. Aby czerpać jak najwięcej korzyści z nowego kanału sprzedaży warto przemyśleć istniejące procesy i dostosować je do nowych realiów. 

Dla firm B2B (nie tylko z branży budowlanej) platforma e-commerce często jest szansą na transformację modelu sprzedaży w stronę B2B2C (business to business to consumer) i dotarcie do końcowych użytkowników. Na opinię o produkcie składa się wiele czynników, za które rzadko odpowiada wyłącznie producent. Sprzedając w modelu B2B2C masz szansę przejąć kontrolę nad tym, jak postrzegają Cię klienci końcowi, którzy w praktyce korzystają z Twoich produktów.

Dzięki platformie B2B2C masz większą kontrolę nad poszczególnymi etapami Customer Journey swoich klientów i zyskujesz dodatkowe narzędzia do budowania świadomości marki własnej. Możesz ją również wykorzystać do eksploracji zagranicznych rynków, poszerzenia portfolio produktowego, czy budowania kultury organizacyjnej skoncentrowanej na kliencie. Co jeszcze zyskasz dzięki platformie e-commerce?

1. Zdobędziesz wiedzę o użytkownikach końcowych 

Bliska współpraca z pośrednikami i własny kanał e-commerce da Ci dostęp do cennych insajtów o klientach, które możesz wykorzystać do tworzenia spersonalizowanej komunikacji czy rozbudowy oferty produktowej.

Z praktyki e-point

Platforma skierowana do klientów B2C, którą zaprojektowaliśmy dla Leifheit, pozwoliła firmie sprzedającej wcześniej wyłącznie w modelu B2B, lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania końcowych użytkowników ich produktów. Szybko przełożyło się to na wzrost sprzedaży, konwersji zakupowej, liczbę powracających klientów, oraz bardzo duży wzrost ocen w portalach typu Ceneo → Dowiedz się więcej

2. Zwiększysz sprzedaż 

Kierując komunikację marketingową dwutorowo: do partnerów biznesowych i użytkowników końcowych, przyciągniesz do siebie dodatkowych klientów, co przełoży się na większe zyski ze sprzedaży.

Z praktyki e-point

Platforma e-commerce, którą zaprojektowaliśmy dla Inter Cars w pierwszym roku od wdrożenia przyniosła firmie wzrost przychodów o 24,5% oraz wzrost sprzedaży eksportowej o 32% → Dowiedz się więcej

3. Poprawisz doświadczenia klientów

W modelu B2B2C Twoimi klientami są zarówno pośrednicy jak i użytkownicy końcowi. Dbając o doświadczenia obu tych grup, zyskasz lojalne grono adwokatów marki, staniesz się lepszym partnerem dla pośredników, z którymi współpracujesz i pozytywnie wyróżnisz się na tle konkurencji.

Z praktyki e-point

Zbadanie Customer Journey, które wykonaliśmy dla firmy Amica stało się dla producenta sprzętu AGD punktem wyjścia do dalszej pracy nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań i strategicznej koncentracji na cyfrowych punktach styku z klientem → Dowiedz się więcej

4. Zdobędziesz nowe rynki 

Z platformą e-commerce testowanie nowych produktów i eksploracja zagranicznych rynków stanie się łatwiejsza, tańsza, szybsza i bezpieczniejsza niż w przypadku tradycyjnych metod i kanałów sprzedaży.

Z praktyki e-point: 

Po sukcesie platformy eCommerce w Polsce Leifheit planuje rozszerzyć sieć sprzedaży internetowej o 11 zagranicznych rynków. Wdrożenie w pełni funkcjonalnej platformy sprzedażowej w Niemczech zajęło nam tylko 3 miesiące, a naszemu klientowi przyniosło ponad 7 tysięcy transakcji w 4 miesiące od uruchomienia. → Dowiedz się więcej

5. Wyprzedzisz konkurencję

Doświadczenia cyfrowe stają się nowym polem walki o klienta i coraz częściej decydują o przewadze konkurencyjnej firmy. Jednocześnie jest to jeszcze obszar nie dość zagospodarowany przez polskich producentów materiałów budowlanych i wykończeniowych. Oznacza to, że stosunkowo łatwo możesz zdobyć na tym polu przewagę i stać się liderem rynku.

Z praktyki e-point: 

Platforma e-commerce, którą zaprojektowaliśmy dla Inter Cars, stała się katalizatorem rozwoju firmy. Producent części samochodowych z niewielkiego, rodzinnego przedsiębiorstwa, stał się liderem branży automotive działającym w 18 krajach. W 2017 roku firma zdobyła 11 miejsce w rankingu  Forbesa 100 Największych Polskich Firm Prywatnych Forbesa → Dowiedz się więcej

Narzędzia cyfrowe takie jak platforma e-commerce dopasowana do wymogów B2B2C to świetny sposób, aby lepiej poznać swoich klientów. Jeśli obawiasz się, że może ona nadszarpnąć Twoje relacje z dotychczasowymi partnerami biznesowymi, pamiętaj, że zastosowanie platformy może być szerokie. Nie musisz (a nawet nie powinieneś) traktować jej wyłącznie jako kanału sprzedaży.

"Naszym celem od samego początku nie była sprzedaż za wszelką cenę – wręcz przeciwnie, nie chcieliśmy konkurować z naszymi partnerami i dystrybutorami, tylko uzupełnić swego rodzaju lukę w ekosystemie Leifheit. Zależało nam, aby stworzyć miejsce, gdzie będziemy mogli zatroszczyć się o naszych klientów, rozwiązać ich problemy, rozwiać wątpliwości, czy wynagrodzić tych najbardziej lojalnych"

Katarzyna Bronowska

e-commerce & Marketing Manager w Leifheit