E-eksport/
E-commerce/
Customer Experience/
Ekspansja Międzynarodowa

[ebook] E-eksport w B2B. Jak wejść na nowy rynek za pomocą e-commerce?

 

W ostatnich kilku latach obserwowaliśmy niespotykany urodzaj na globalnym rynku B2B e-commerce. W 2019 jego wartość sięgnęła zawrotnych 21,8 bilionów dolarów, co stanowiło 81% całego rynku (B2B i B2C). Rok później wzrost zainteresowania zakupami online był widoczny niemal w każdym regionie świata - od krajów Azjatyckich po Amerykę Północną.

Wartość obrotów na rynku B2B e-commerce w Polsce również rośnie w zawrotnym tempie. Według raportu Santander Bank Polska „E-commerce w B2B - biznes w sieci" pod koniec tego roku mogą wynieść nawet 637 miliardów złotych. Wiedzą o tym polscy przedsiębiorcy - 38% z tych, którzy nie posiadają jeszcze e-commerce, deklaruje, że w najbliższym czasie planuje je wdrożyć. Z kolei 96% firm które sprzedają już w sieci, chce dalej inwestować w rozwój kanałów online. 

Coraz więcej przedsiębiorców traktuje e-eksport jako naturalny kierunek rozwoju. Właśnie dla nich stworzyliśmy ebook, pełen praktycznych wskazówek, insightów eksperckich oraz metod planowania skutecznej strategii ekspansji międzynarodowej, za pomocą kanału e-commerce. 

 

Pobierz darmowego ebooka

E-eksport w B2B

E-eksport to przyszłość

Eurostat podaje, że w 2020 roku 7 na 10 osób złożyło zamówienie w e-sklepie, zlokalizowanym poza ich krajem zamieszkania. Dynamiczny rozwój na rynku B2B i utrzymanie trendu wzrostowego w handlu elektronicznym, to w dużej mierze efekt zmian zachowań konsumentów oraz przyspieszenie procesów cyfryzacji, wywołanych przez pandemię Covid-19. Ale to nie wszystko. Ważnym czynnikiem jest coraz niższa bariera wejścia na rynek zagraniczny, właśnie dzięki platformom e-commerce. 

"E-eksport umożliwia przedsiębiorcom poszerzanie rynków zbytu i docieranie do nowych klientów bez konieczności otwierania fizycznych placówek za granicą. Podstawowym narzędziem ekspansji międzynarodowej jest w tym wypadku platforma e-commerce".

Justyna Skorupska

Board Representative for CX Services

Linkedin logo

Taki model biznesowy to ogromne oszczędności w porównaniu z tradycyjnym eksportem i kusząca wizja dla wielu firm, które nie dysponują wielomilionowym budżetem na rozwój. Jednak, aby odnieść sukces na zagranicznym rynku nie wystarczy przetłumaczyć kilku opisów produktów i dodać opcję wysyłki międzynarodowej. Aby inwestycja w e-eksport przyniosła oczekiwane zyski trzeba dokładnie przeanalizować potencjalne rynki zbytu i przygotować szczegółową strategię internacjonalizacji.

Dobry plan to podstawa

Odsetek e-kupujących różni się w zależności od kraju. W samej tylko Europie waha się od 31% w Bułgarii do 89% w Danii. Co więcej, liczba e-konsumentów nie jest skorelowana z liczbą osób posiadających dostęp do Internetu. Zarówno w Rumunii jak i w Polsce z sieci korzysta 85% obywateli, jednak zakupów online dokonuje analogicznie 38% i 61% użytkowników. 

Aby ocenić potencjał danego kraju odnośnie opłacalności wdrożenia e-eksportu, trzeba wziąć pod uwagę więcej czynników niż tylko popularność zakupów online. Skuteczna strategia internacjonalizacji powinna uwzględniać m.in.:

  • znaczenie e-handlu w danym kraju,
  • profil typowego e-konsumenta i jego ścieżki zakupowej,
  • niezbędne działania adaptacyjne do danego rynku (np. regulacje prawne),
  • wybór odpowiedniego asortymentu produktów,
  • sformułowanie unikalnej propozycji wartości i adekwatnej oferty cenowej,
  • potrzebne zmiany w e-commerce i w całej organizacji.
  • Uniwersalna strategia e-eksportu nie istnieje

Nie każdy kraj będzie odpowiednim kierunkiem e-eksportu dla każdego biznesu. Trzeba wziąć pod uwagę lokalny popyt na konkretne produkty i usługi, przyzwyczajenia i nawyki zakupowe konsumentów, specyficzne regulacje prawne, a nawet uwarunkowania kulturowe. Rynki, które na pierwszy rzut oka wydają się bardzo atrakcyjne są często powiązane z dużą konkurencją i wysokimi oczekiwaniami klientów.

Niekiedy lepszym pomysłem może być e-eksport do niezagospodarowanych obszarów. Przemawia za tym m.in. duży potencjał rozwoju i korzyści z tzw. efektu pierwszeństwa. Jednak znów - wszystko zależy od konkretnego biznesu. Nie ma tu jednego uniwersalnego przepisu na sukces, który sprawdzi się zawsze i wszędzie. Podczas planowania strategii e-eksportu kluczowe jest indywidualne podejście uwzględniające specyficzne potrzeby danej firmy i jej klientów.

Więcej o tym, jak przygotować skuteczną strategię internacjonalizacji i uniknąć błędów początkujących e-eksporterów, przeczytasz w naszym najnowszym ebooku: E-eksport w B2B. Jak wejść na nowy rynek za pomocą kanału e-commerce?