W drodze do B2C
Leifheit
Pilotażowy projekt w Polsce zakończony sukcesem
Leifheit, dotąd sprzedający swoje produkty poprzez dystrybutorów zaczyna dodatkowo sprzedawać online przez swój sklep firmowy do klientów końcowych. Efekt? Firma dostrzega nowe możliwości i potencjał sprzedażowy e-commerce. Projekt nabrał tempa, gdy Leifheit zmienił partnera technologicznego na e-point SA.
O Leifheit
Firma Leifheit od 60 lat jest wiodącym dostawcą artykułów gospodarstwa domowego w zakresie sprzątania, prasowania, suszenia, artykułów kuchennych oraz well-being. Firma zatrudnia około 1100 osób i dostarcza swoje produkty do 80 krajów na świecie.
Wyzwania związane z transferem projektu od innego dostawcy
Dotychczasowy model biznesowy koncentrował się na sprzedaży B2B: Leifheit kierował swoje produkty wyłącznie do partnerów i dystrybutorów, nie zajmując się sprzedażą B2C. W obliczu zmieniających się zwyczajów zakupowych klientów oraz dotychczasowego zainteresowania produktami Leifheit wśród klientów końcowych w internecie, Leifheit postanowił przetestować ten kanał otwierając swój sklep firmowy online.
Wdrożenie platformy e-commerce na rynku polskim miało charakter pilotażowy. Jego celem było wysondowanie potencjału e-commerce i sprzedaży produktów Leifheit bezpośrednio do konsumentów.
Projekt został rozpoczęty przez innego dostawcę, ale ze względu na jego skalę i poziom zaawansowania Leifheit podjął decyzję o jego transferze do e-point. To specyficzna sytuacja, odmienna od tej, gdy projekt zaczynamy od zera na własnych zasadach. Często nie znamy kontekstu ani uzasadnienia decyzji, podjętych przez poprzedniego wykonawcę, brakuje zastosowania dobrych praktyk, jak i dokumentacji.
Transfer projektu obejmuje przede wszystkim wnikliwą analizę kodu oraz redukcję długu technologicznego. W przeciągu 2 miesięcy wyeliminowaliśmy błędy w kodzie, dzięki czemu platforma zaczęła działać poprawnie. Usunęliśmy m.in. problemy z komunikacją między ERP a e-commerce oraz usterki w procedurach płatności i zwrotów.
Po pierwsze: komunikacja
W każdym projekcie kluczowe znaczenie odgrywa komunikacja i pewność, że wszyscy uczestnicy widzą, jak postępują prace. W przypadku współpracy z Leifheit, ze względu na specyfikę związaną z rozproszeniem międzynarodowych zespołów, zdecydowaliśmy się skorzystać z narzędzi Google Hangouts i Jira zamiast standardowych maili.
Ponadto, regularne wideokonferencje ułatwiały wymianę informacji i wyjaśnienia ewentualnych niejasności. Jira natomiast usprawniła monitoring i kontrolę poszczególnych zadań. W przypadku tego projektu, dużą zaletą było wsparcie ze strony koordynatora projektu po stronie Klienta w Polsce.
Istotny był również transparentny proces obsługi problemu, który obejmował regularne spotkania statusowe, po których sporządzano listę zadań i ustaleń. Otwartość, komunikacja i terminowa realizacja założonych działań pozwoliły nam zbudować w projekcie zaufanie i partnerstwo.
Dlaczego SAP Commerce?
Sklep internetowy zbudowano na bazie SAP Commerce. Wybrano to rozwiązanie z uwagi na stabilność i bezpieczeństwo platformy oraz na wsparcie dla międzynarodowego e-commerce. Ponadto Leifheit wykorzystuje równolegle SAP ERP i SAP Marketing, więc wybór rozwiązania wchodzącego w skład tego ekosystemu był naturalną decyzją.
SAP Commerce jest oparty na sprawdzonych technologiach jak JAVA czy Apache SOLR, a za jego rozwojem stoi międzynarodowy gigant z wieloletnim doświadczeniem, którego rozwiązania są wielokrotnie testowane pod kątem bezpieczeństwa i stabilności. Firma świadczy dla swoich klientów wsparcie techniczne oraz bierze pełną odpowiedzialność za dostarczaną platformę.
Platforma umożliwia tworzenie lokalnych sklepów na wspólnej platformie i zarządzanie katalogami produktowymi wraz z ich dostępnością na poszczególnych rynkach. Dodatkowo jest to rozwiązanie, które wspiera wiele walut, języków czy lokalnych stawek podatkowych. Jednocześnie platforma może być dostosowywana do konkretnych potrzeb firmy przez szereg rozszerzeń, w tym tych dostarczanych przez e-point.
Zaletą tego wyboru było także to, że SAP Commerce nie jest platformą tworzoną od zera, ale zestawem elementów do skomponowania, którego czas wdrożenia jest znacznie krótszy w porównaniu do mechanizmu szytego na miarę. Pozwoliło to na przyspieszenie developmentu i skrócenia czasu wdrożenia platformy.
Optymalizacja UX i 255% wzrost sprzedaży w 3 miesiące
Naszym celem było jednak więcej niż tylko uzyskanie poprawności kodu. Zależało nam również na poprawie doświadczeń użytkownika oraz zwiększeniu konwersji i wolumenu sprzedaży. Za te zadania odpowiedzialny był zespół e-point design, specjaliści od UX dla e-commerce.
Założono, że na tym etapie koncentrujemy się na quick-wins: szybkich działaniach optymalizacyjnych, które przyniosą w krótkim czasie duże efekty, a nie na dużych zmianach wizualnych czy funkcjonalnych. Quick-wins znajdujemy, identyfikując problemy czy trudności w procesie zakupowym.
Dzięki tym działaniom w przeciągu 3 miesięcy:
Konwersja w procesie zakupowym (przejście od koszyka do ostatniego kroku zamówienia) wzrosła o 218%
|
Ilość porzuceń koszyka spadła do 59% (rynkowym standardem dla tej kategorii produktów jest 69%) |
Konwersja od lipca do października (kiedy wprowadzaliśmy zmiany) wzrosła o 30% |
Więcej szczegółów w case study:
Leifheit: +255% wzrostu sprzedaży przez 3 miesiące wsparcia UX
Kolejne kroki
Powyższe liczby wyraźnie wskazują na to, jak ogromne możliwości daje e-commerce w przypadku Leifheit.
"Zmiana partnera technologicznego na e-point okazała się dla nas krokiem milowym w projekcie internetowego sklepu firmowego Leifheit. Zyskaliśmy partnera, który umożliwił nam realizację założonych działań, a także pomógł nam szybko osiągnąć pierwsze sukcesy w naszym e-commerce".
"Kilka miesięcy współpracy dało na tyle dobry rezultaty, że postanowiliśmy kontynuować rozwijanie tego kanału sprzedaży. Wspólnie z e-point planujemy dalszą optymalizację i rozwój naszej platformy, a także rollouty w kolejnych krajach.” - mówi Katarzyna Bronowska z Leifheit Polska Sp. z o.o.