E-commerce/
Customer Experience/
Technologia/
B2B

Jak szybko stworzyć marketplace?

 

Rynek detaliczny wciąż przechodzi ogromne transformacje. W 2004 roku prawie połowa krajowej sprzedaży detalicznej była realizowana w ramach handlu tradycyjnego. Konsumenci coraz chętniej robili zakupy w galeriach handlowych czy hipermarketach, co pozwalało im w jednym miejscu zaspokoić wszystkie potrzeby zakupowe, a co najważniejsze zaoszczędzić ich cenny czas. 

Okres pandemii przyniósł ogromne zmiany w rynku detalicznym. Zamknięte sklepy czy galerie handlowe, obostrzenia dotyczące liczby osób i próby unikania kontaktu z ludźmi przyczyniły się do wzrostu zakupów internetowych. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, tylko pomiędzy październikiem a listopadem 2021 roku udział sprzedaży internetowej wzrósł z poziomu 8,4 do 11,4%. Konsumenci z galerii handlowych przenieśli się przed ekrany swoich laptopów, tabletów czy telefonów. Przyzwyczajeni do posiadania wszystkiego w jednym miejscu, zaczęli szukać podobnego doświadczenia w sieci. Tak narodziła się wciąż rosnąca popularność rozwiązania, jakim jest marketplace.  

Czym jest marketplace?

Marketplace to nic innego jak platforma udostępniająca produkty i usługi wielu producentów w jednym miejscu. Przykłady znanych marketplace to: Amazon ($339 miliard USD w 2019), E-bay ($90 miliardów USD w 2019), Aliexpress, Taobao ($538 miliard USD w 2019),  Allegro, Empik czy jeden z naszych klientów morele.net. Połowa całej globalnej sprzedaży e-commerce odbywa się na platformach, na których konsumenci szukają konkretnych rozwiązań, a nie marek.

Szacuje się, że prawie 2 biliony dolarów rocznie wydaje się na 100 największych marketplace. A trend ten będzie rosnąć. O popularności platform na rynku e-commerce świadczy badanie Interactive Digital Marketplace 2019 przeprowadzone przez Accenture. Według niego aż 81 procent konsumentów, którzy kupili produkt za pośrednictwem Amazon, po trzech miesiącach pamiętało szczegóły strony produktowej zakupionego towaru (PDP). Jedynie 28% konsumentów zapamiętało reklamę telewizyjną. 

Dlaczego firmy decydują się korzystać z marketplace?

W ciągu ostatnich dwóch lat wiele firm musiało dostosować się do panującej sytuacji i niemal z dnia na dzień przenieść się do sieci. Stworzenie sklepu internetowego, budowanie marki i promocja przy tak dużej konkurencji to olbrzymie wyzwanie logistyczne, dlatego firmy decydowały się na skorzystanie z usługi marketplace. 

Korzyści, jakie oferuje to rozwiązanie to przede wszystkim:  

  • ekspresowe przeniesienie się do sieci, bez konieczności tworzenia własnego sklepu internetowego,
  • możliwość skalowania biznesu na całym świecie,
  • pozyskanie kolejnych kanałów sprzedaży w ramach strategii multichannel, 
  • korzystanie z marki platformy i jej społeczności,
  • lepsza widoczność w wyszukiwaniach,
  • budowanie zaufania i świadomości marki początkujących sprzedawców, 
  • wydajność realizacji zamówienia (ominięcie procesu obsługi klienta, obsługi płatności).

Dlaczego klienci korzystają z marketplace?

Z perspektywy klienta proces zakupu za pośrednictwem marketplace jest taki sam, jak podczas korzystania z usług standardowego sklepu internetowego. Rynkowa atrakcyjność platform polega przede wszystkim na możliwości zapoznania się z ofertami licznych dostawców w jednym miejscu i sfinalizowania zakupów w wielu sklepach przy pomocy logowania do jednego konta. Kolejnym atutem marketplace jest wygodny podział na kategorie oraz intuicyjne filtrowanie, co ułatwia znalezienie poszukiwanych towarów i porównanie ich cech oraz ceny względem oferty konkurencyjnych marek. Platformy gwarantują także bezpieczeństwo płatności i pewność otrzymania produktu.

Czy warto inwestować w tworzenie własnego marketplace?

Istnienie wielu popularnych marketplace o globalnym zasięgu, może rodzić pytanie o zasadność tworzenia kolejnych platform. Analiza bieżących trendów pozwala jednak stwierdzić, że konsumenci coraz częściej szukają możliwości zakupu w jednym miejscu, a rynek wciąż jeszcze nie odpowiada w 100% na ich rosnące potrzeby. Istnieje duże zapotrzebowanie na marketplace poświęcone konkretnej branży, idei lub tematyce, np. platforma z artykułami dla dzieci czy marketplace oferujący wyłącznie produkty wegańskie lub naturalne i ekologiczne. Według danych opracowanych przez Finbold, na światowych rynkach jednego z najpopularniejszych marketplace - Amazona - codziennie sprzedaż rozpoczyna 3734 nowych sklepów zewnętrznych.

Jak powstaje marketplace?

Marketplace jako rozwiązanie będące rozbudowanym system oferującym liczne korzyści biznesowe, na pierwszy rzut oka wydaje się wdrożeniem czasochłonnym, wymagającym dużego nakładu finansowego, zwłaszcza jeśli do czynienia mamy z niestandardowym biznesem. 

Tymczasem tego rodzaju platforma nie wymaga wcale większego nakładu niż stworzenie sklepu internetowego, nawet jeżeli podmiot potrzebuje kastomizacji. Wiele niestandardowych rozwiązań można wdrożyć przy pomocy odpowiednich wtyczek.  

Funkcjonalności proponowane przez producentów takich jak Magento czy PrestaShop pozwalają na szybkie i sprawne uruchomienie własnego marketplace. Wtyczki wymagają instalacji, poprawnej konfiguracji oraz dostosowania wyglądów ekranu do sklepu. Wiele z nich można kupić z kodem źródłowym, co pozwala na dostosowanie ich do naszych potrzeb.

Jak to robimy w e-point?

W e-point, opierając się o nasze doświadczenie i wiedzę ekspertów, identyfikujemy potrzeby naszych klientów i wspólnie z nimi projektujemy sklepy, dla których opracowujemy rozwiązania nawet przy bardzo specyficznych potrzebach. Spośród wielu dostępnych rozszerzeń marketplace znajdujemy takie, które odpowiadają wymaganiom klienta. Wybór jest bardzo szeroki, a dostępne wtyczki znacząco różnią się zarówno ceną, jak i funkcjonalnością oraz możliwością customizacji. Już za niespełna 750 zł można kupić wtyczkę zmieniającą sklep Magento w rozbudowany marketplace z obsługą wielu sprzedawców. 

Poza samą funkcjonalnością marketplace, możemy znaleźć również wtyczki umożliwiające zarządzanie dostawami, wyliczanie kosztów dostawy w oparciu o odległość lub wagę paczki, a nawet zarządzanie szybkimi dostawami i zapewniające aplikację mobilną dla dostawców. Pozwalają nam one na uruchomienie bardzo rozbudowanego marketplacu nawet w kilka lub kilkanaście tygodni. Czas wdrożenia pozostaje, rzecz jasna, kwestią indywidualną i zależną od potrzeb oraz wizji biznesowych, jednak jeżeli ich realizacja nie wymaga znaczącej modyfikacji tego, co dostarcza nam oprogramowanie Magento, nowy marketplace może być gotowy do rozpoczęcia działalności już w 3 miesiące. Dzięki zastosowaniu wtyczek, możemy też zgodnie z podejściem scrumowym zapewnić szybki start, a następnie mamy właściwie nieograniczone możliwości rozbudowy już działającego (i zarabiającego!) sklepu oraz dostosowywanie go do wymagań dynamicznego rynku. 

W ciągu 12 tygodni nasz zespół jest w stanie wdrożyć:

  • spójną koncepcję UX oraz graficzną dla sklepów,
  • frontend PWA, zastępujący natywne aplikacje mobilne,
  • łatwe i intuicyjne łączenie produktów z wielu sklepów w jednym zamówieniu,
  • niestandardowy zestaw atrybutów dla produktów,
  • rozbudowane algorytmy wyliczające koszty dostawy, uwzględniając takie parametry jak: odległość, waga zamówienia, opłaty stałe itd,,
  • płatności online, 
  • integrację z bazą produktów.

Czego się nauczyliśmy, budując marketplace w 3 miesiące?

Dzięki procesom budowy marketplace mogliśmy wyciągnąć szereg istotnych zarówno dla nas, jak i dla klienta wniosków: 

  • Platformę do sprzedaży towarów można uruchomić w ciągu zaledwie kilku miesięcy, co pozwala szybciej rozpocząć sprzedaż i osiągać zyski. 
  • Szybkie i sprawne wdrożenie pozwala na rozwijanie produktu i przystosowywanie go do klarujących się potrzeb w oparciu o praktyczne działania oraz zebrane dane i informacje zwrotne od konsumentów.
  • Indywidualizacja rozwiązań nie musi stanowić żmudnego procesu i tworzenia platformy od początku. Dzięki gotowym rozwiązaniom w postaci wtyczek możemy 
  • łatwo zaimplementować poszczególne funkcjonalności i dostosować je do identyfikacji wizualnej oraz specyfiki działalności sklepu
  • Dzięki wyżej wspomnianym wtyczkom możliwe jest nie tylko szybkie i sprawne wdrożenie marketplace, ale również redukcja kosztów przedsięwzięcia