Nowy, międzynarodowy portal Adamed

Adamed

Jak przebudowaliśmy i dostosowaliśmy stronę na potrzeby wielu rynków i kilku grup odbiorców?

W związku z przyjętą strategią budowania globalnej świadomości, Adamed potrzebował gruntowej przebudowy strony korporacyjnej. Projekt ten wymagał stworzenia architektury informacji ułatwiającej odnalezienie się w ogromnej ilości treści na stronie.

Klient
Adamed

  

Zobacz online

 

Adamed kieruje swój przekaz do środowiska medycznego, pacjentów, naukowców, przyszłych współpracowników, a także odbiorców prowadzonych działań społecznych i edukacyjnych. Oznaczało to konieczność odpowiedniego zaplanowania treści oraz dostosowanie ich do bardzo zróżnicowanych grup docelowych. Jako e-point zostaliśmy zaproszeni, aby stworzyć zupełnie nowe oblicze Adamedu w internecie.

O Adamed

Adamed to polska firma farmaceutyczno-biotechnologiczna, która powstała na bazie polskiej myśli naukowej i własnych patentów. Jest producentem blisko 500 produktów oferowanych zarówno polskim, jak i zagranicznym pacjentom z 70 krajów świata.

Problem i cele

Dotychczas funkcjonujący portal Adamedu nie odpowiadał międzynarodowemu charakterowi nowoczesnej organizacji. Znalezienie właściwych treści i zarządzanie wersjami językowymi sprawiało problemy, a zastosowana technologia nie pozwalała na dopasowanie wyglądu strony do urządzeń mobilnych. Dlatego też naszym celem było:

  • stworzenie nowej architektury informacji, dostosowanej do potrzeb każdej grupy docelowej,
  • opracowanie koncepcji wizualnej zgodnie z nowym brandingiem widocznym m.in. na opakowaniach leków,
  • zbudowanie spójnego wizerunku Adamedu z uwzględnieniem lokalnych różnic - biznesowych, regulacyjnych i kulturowych,
  • wsparcie w wypracowaniu efektywnego modelu zarządzania globalną marką  w kanale internetowym.

"Jako Adamed chcemy wyznaczać trendy nie tylko w obszarze innowacji w medycynie, ale również pod kątem rozwiązań technologicznych i internetowych dla sektora farmaceutycznego. Uruchomienie nowego serwisu Adamedu to nasz kolejny duży krok w realizacji projektów transformacji cyfrowej".

Katarzyna Dubno

Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych i Ekonomiki Zdrowia

Adamed

Jak weszliśmy w życie branży farmaceutycznej?

Od samego początku współpracy kluczowe było dogłębne poznanie działalności Adamedu, jego produktów i klientów.

Za najbardziej efektywną metodę dla tak złożonego projektu uznaliśmy współprojektowanie portalu z klientem w formule warsztatowej. Zaczęliśmy od intensywnego, całodniowego warsztatu z przedstawicielami wszystkich zespołów w Adamedzie - od IT po ten zajmujący się rozwojem leków oryginalnych. Nam pozwoliło to poznać biznes klienta, natomiast klientowi - nasze metody pracy i możliwości, które daje nasz CMS. Wtedy też określiliśmy wspólne, ambitne cele i opracowaliśmy zręby architektury informacji.

Później pracowaliśmy już w mniejszych zespołach, za każdym razem poznając ich specyficzne potrzeby i oczekiwania. Dzięki temu mogliśmy zaproponować mniej typowe elementy stron, takie jak testimoniale dla zespołu HR, prezentacja pipeline’ów prac nad nowymi lekami dla R&D czy interaktywna prezentacja historii firmy oraz przedstawicielstw międzynarodowych dla działu PR.

Cały proces objął ponad 50 godzin spotkań, w które zaangażowano prawie wszystkie zespoły Adamedu. Wymiana wiedzy zachodziła w obie strony - sami przeprowadziliśmy także dwa kompleksowe szkolenia, w trakcie których omówiliśmy zarówno obsługę CMS, jak i tworzenie treści dopasowanych do specyfiki internetu oraz analizę potrzeb czytelników.

To doświadczenie oprócz poznania specyfiki rynku farmaceutycznego, lepiej uświadomiło nam wartości firmy i pozwoliło na stworzenie projektu skrojonego na miarę.

Intuicyjna struktura

“Podczas pierwszego warsztatu opracowaliśmy założenia dla makroarchitektury informacji, tj. struktury całego portalu i powiązań pomiędzy poszczególnymi stronami. Dopracowywaliśmy ją w szybkich iteracjach, schodząc na poziom grup czy kategorii stron, a potem poziom mikro-, czyli pojedynczych stron”.

Filip Makowiecki

Senior Design Strategist

e-point

Linkedin logo

Weryfikowaliśmy na bieżąco kompletność treści pod dwoma względami - tego, czy powiedzieliśmy wszystko, co chcieliśmy powiedzieć oraz tego, czy użytkownik znajdzie wszystko, co chciałby przeczytać - dodaje Filip Makowiecki.

Już na stronie głównej prezentujemy najciekawsze treści dla różnych grup docelowych - homepage traktujemy jako wizytówkę i miejsce kluczowe dla dystrybucji ruchu. Podział na obszary w menu pozwala na jeszcze bardziej precyzyjne kierowanie właściwych osób we właściwe miejsce. W miejscach takich jak katalog produktów, gdzie obciążenie nagromadzenie treści jest największe, zastosowaliśmy nowy, prosty system filtrów, ułatwiających znalezienie konkretnej informacji.

Pojedyncze strony tworzyliśmy zgodnie z zasadą Pareto - 80% kluczowych informacji w pierwszych 20% długości strony. Zaprojektowane sposoby prezentacji treści pozwalają pokazać użytkownikowi dokładnie tyle, ile potrzebuje w danym momencie - ale jednocześnie skłaniają go do dalszej lektury i lepszego poznania działalności i oferty Adamedu.

Technologia ActiveContent

Strona Adamed została uruchomiona na CMS ActiveContent – rozwiązaniu naszego autorstwa. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić bezbłędne RWD, który decyduje o prawidłowym ułożeniu komponentów w zależności od urządzenia.

Efekt

Cały projekt był tworzony z myślą o strategii ekspansji międzynarodowej firmy. Dotąd uruchomiono 10 wersji językowych zaadaptowanych pod różne alfabety. Każda z nich posiada możliwość autonomicznej edycji przez poszczególne przedstawicielstwa. Stworzyliśmy także ponad 35 gotowych komponentów, z których Adamed może budować nowe strony w serwisie oraz samodzielnie je rozwijać.

35 komponentów

pozwalających budowanie nowych stron

10 wersji językowych

dostosowanych pod potrzeby każdego z rynków

Podobne case studies