Technologia/
E-commerce/
Digital Experience/
Portale

Trend Alert! Platformy Low-Code/No-Code, customer onboarding, WCAG

W jaki sposób zdalny onboarding klientów może zmniejszyć bounce rate i dlaczego warto dopasować platformę do standardów WCAG? Sprawdź, co się dzieje w branży IT i jak wykorzystać innowacyjne rozwiązania technologiczne w biznesie.

Platformy Low-Code i No-Code

Co to jest? Low-Code i No-Code to zintegrowane środowiska quasi-programistyczne i platformy hostingowe, które pozwalają budować nieskomplikowane aplikacje biznesowe, ograniczając do minimum potrzebę ręcznego pisania kodu. 

Jak to działa? Platformy Low-Code i No-Code pozwalają tworzyć aplikacje bezpośrednio z poziomu interfejsu graficznego. Mechanizm drag&drop umożliwia przeciąganie gotowych komponentów i tworzenie prostych programów bez potrzeby pisania setek linijek kodu, projektowania testów itp. Aplikacje takie mogą wykonywać nieskomplikowane, powtarzalne operacje, zastępując tym samym niewygodne arkusze Excel lub dedykowane programy.

Jakie to ma znaczenie? Korzystając z platform Low-Code i No-Code można skrócić czas developmentu i utrzymania customowych, prostych aplikacji. Jest to też świetny sposób, aby szybko i tanio tworzyć dema i Proof of Concept. Ponadto platformy typu No-Code umożliwiają tworzenie prostych programów osobom nietechnicznym, które nie znają języków programowania. Dzięki temu mogą oni samodzielnie projektować narzędzia przeznaczone do własnego użytku bez konieczności angażowania developerów z działu IT. 

Przykłady zastosowania: platformy do tworzenia aplikacji przy pomocy niewielkiej ilości kodu udostępniają m.in. Microsoft, czy Outsystems, a z ich zalet korzystają już takie marki jak Ikea, Toyota, czy Santander Consumer Finance.

Zaawansowany onboarding klientów

Co to jest? Onboarding klientów to proces, podczas którego nowi użytkownicy rejestrują się, zapoznają się z produktem i uczą się z niego korzystać. Zwykle odnosi się do produktów software'owych i ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu customer experience od pierwszego kontaktu z produktem.

Jak to działa? Podczas onboardingu klient jest przeprowadzany krok po kroku przez proces rejestracji, a następnie zapoznawany z obsługą kolejnych funkcji produktu. Stopień skomplikowania i zakres tego procesu w dużej mierze zależy od charakteru i złożoności samego produktu. Na przykład w bankowości onboarding powinien uwzględniać procesy takie jak potwierdzenie tożsamości, skany antyfraudowe, uwierzytelnienie urządzeń itp. W innych branżach może obejmować również wybór i konfigurację konkretnych elementów oferty, ustalenie sposobu płatności, a niekiedy nawet samą zachętę do rejestracji (np. pierwszy miesiąc za darmo).

Jakie to ma znaczenie? Onboarding klientów to wielowymiarowy wątek, który dotyka różnych obszarów związanych z systemem CMS, DXP, czy e-commerce. Odpowiednio zaprojektowany nie tylko zwiększy liczbę klientów (75% użytkowników rezygnuje z usługi podczas pierwszego tygodnia po rejestracji), ale też przeprowadzi skutecznie do celu tych, którzy wcześniej nie realizowali ścieżki zakupu do końca. Jest to zatem efektywny sposób pozyskiwania nowych użytkowników i zmniejszania liczby porzuconych rejestracji.

Przykłady zastosowania: Wdrożenie zaawansowanego onboardingu dla NN Investment Partners TFI (NN TFI) podniosło konwersję sprzedaży trudnego zakupowo produktu, jakim są fundusze inwestycyjne.

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)

Co to jest? WCAG to zbiór wytycznych stworzony przez Web Accessibility Initiative (inicjatywa W3C) dotyczących tworzenia serwisów internetowych pod kątem dostępności. Zgodnie z dyrektywą wprowadzoną w Polsce w 2019 roku wszystkie przedsiębiorstwa z sektora publicznego muszą podporządkować się standardom określonym w WCAG podczas tworzenia portali www.

Jak to działa? Jedną z kluczowych kwestii pojawiających się w kontekście witryn internetowych jest zapewnienie odpowiedniej dostępności dla jak najszerszego grona użytkowników. Spełnienie kryteriów WCAG ma na celu zapewnienie równego dostępu do treści zamieszczanych w Internecie dla wszystkich osób, niezależnie od ich wieku, stanu zdrowia czy oprogramowania lub sprzętu, z jakiego korzystają. Mimo że standardy określone w WCAG nie są na razie obligatoryjne dla sektora prywatnego, to już teraz wiele firm stara się je wdrożyć ze względu na chęć dotarcia do jak największej liczby klientów.

Nowe standardy dostępności cyfrowej WCAG 2.1

Jakie to ma znaczenie? Brak regulacji dotyczących tworzenia portali internetowych, czy aplikacji mobilnych powoduje nierówny dostęp do możliwości, jakie daje Internet np. przez osoby starsze, niepełnosprawne, a nawet mniej zamożne. Dostosowanie się do zaleceń WCAG zapobiega dyskryminacji niektórych grup społecznych, a także ułatwia poruszanie się po portalu, przyczyniając się do zwiększania zasięgu serwisu i kreowania pozytywnego wizerunku marki.

Przykłady zastosowania: Ten film pokazuje, w jaki sposób określone słowo lub fraza mogą zainicjować wywołanie kilku skrótów klawiszowych w Dokumentach Google: