Michał Szklarski

Director Of Digital Services, R&D, Mobile

Jak zbudować aplikację MVP? Flutter usprawnia tworzenie aplikacji wieloplatformowych

Mobile

MVP (Minimum Viable Product) to koncepcja, której celem jest stworzenie produktu z najbardziej podstawowymi funkcjami i zaprezentowanie go pierwszym odbiorcom. W ten sposób firma może sprawdzić reakcje użytkowników na jej plany biznesowe i uwzględnić ich feedback w dalszym rozwoju produktu.

Kiedy MVP to optymalne rozwiązanie?

Celem aplikacji MVP jest zapewnienie kluczowych funkcjonalności, więc jej stworzenie może być znacznie szybsze i tańsze od przygotowania „finalnej” aplikacji. Z tego powodu jest to optymalne rozwiązanie, kiedy firmie zależy na:

  • szybkim zaznaczeniu obecności na rynku;
  • ustaleniu w jakim kierunku powinien zmierzać dalszy rozwój projektu;
  • zweryfikowaniu założeń biznesowych z rzeczywistymi potrzebami klientów i/lub partnerów biznesowych;
  • pozyskaniu grupy aktywnych użytkowników, którzy staną się ambasadorami marki.

Niemniej budowa natywnej aplikacji to kosztowne i czasochłonne przedsięwzięcie, tym bardziej, że przygotowanie rozwiązania, które jednocześnie działałoby na iOS i Androidzie do niedawna wiązało się z koniecznością prowadzenia dwóch oddzielnych procesów.

Sposobem na uproszczenie tego procesu jest stworzenie aplikacji wieloplatformowej. Takie rozwiązania mogą zapewnić firmie wiele korzyści, w tym:

  • Niższy koszt produkcji aplikacji: Aplikacja wieloplatformowa jest tańsza w przygotowaniu, ponieważ jeden zespół programistów obsługuje wszystkie platformy.
  • Jedna baza kodu wielokrotnego użytku: Zamiast tworzyć dedykowane aplikacje dla różnych systemów powstaje jeden, uniwersalny kod, który łatwo można dostosować do  wymogów poszczególnych platform.
  • Maksymalne poszerzenie bazy klientów: Równoległe pojawienie się aplikacji we wszystkich kanałach dystrybucji wspiera wzrost liczby użytkowników.
  • Proste utrzymanie: Podczas aktualizacji aplikacji większość zmian i poprawek wprowadza się tylko raz.

Jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań tego typu jest Flutter. Jest to opracowany przez Google zaawansowany SDK (Software Development Kit) działający na licencjach open source, który pomaga deweloperom tworzyć mobilne aplikacje na iOS i Androida za pomocą jednej bazy kodu źródłowego.

Dlaczego Flutter to optymalny wybór dla MVP?

Flutter umożliwia tworzenie aplikacji mobilnych, które pozwalają na implementację natywnych aplikacji mobilnych w jednym środowisku, a jednocześnie są dostępne na wielu platformach. Innymi słowy aplikacja tworzona na jednym kodzie może działać na różnych systemach od Androida i iOS, po Windowsa i Linuxa.

Framework składa się z dwóch ważnych elementów:

  • SDK (Software Development Kit): zbioru narzędzi, które pomagają programistom w tworzeniu aplikacji i kompilacji ich kodu w natywnym kodzie.
  • Bibliotek interfejsu użytkownika: bazującym na widgetach, zbiorze elementów interfejsu użytkownika, który programiści mogą dostosować do tworzonej przez siebie aplikacji.

To wszystko sprawia, że Flutter jest idealnym rozwiązaniem do budowy MVP. Wśród największych zalet tego frameworku warto zwrócić uwagę na:

JEDEN KOD

Flutter jest oparty na autorskim języku programowania Dart, dla którego punktem wyjścia był C++. Napisany w nim kod jest tłumaczony na natywny kod maszynowy dla architektury ARM oraz x86, dzięki czemu aplikacja przystosowuje się do różnych systemów operacyjnych.

WYDAJNOŚĆ

Dzięki wykorzystaniu Darta, Flutter umożliwia aplikacji bezpośrednią komunikację z natywną platformą (w przeciwieństwie do React Native). Pozwala to na tworzenie złożonych aplikacji bez wpływu na wydajność i czas uruchamiania.

HOT RELOADING

Flutter daje nam możliwość dokonywania natychmiastowych zmian w backendzie aplikacji. Ponadto na bieżąco można sprawdzać efekty wprowadzanych modyfikacji bez potrzeby każdorazowego kompilowania aplikacji od nowa, co skraca czas produkcji.

WIDGETY

Ważnym elementem Fluttera są widgety, które można dowolnie dostosować do potrzeb powstającej aplikacji. Przyspiesza to proces jej tworzenia i pomaga dostarczać lepsze doświadczenia użytkownika. Flutter posiada przy tym dwa zestawy widgetów:

  • Material Design, który jest zgodny z wytycznymi projektowymi Google;
  • Cupertino, który jest dostosowany do wytycznych Apple dotyczących interfejsu systemu iOS. 
SILNIK SKIA

Flutter wykorzystuje silnik Skia, czyli bibliotekę graficzną 2D typu open source do renderowania wbudowanej biblioteki komponentów interfejsu użytkownika platformy, co poprawia wydajność tworzonej aplikacji.

BIBLIOTEKI

Flutter ma wiele gotowych bibliotek, które ułatwiają tworzenie aplikacji.

OPEN SOURCE

Flutter gromadzi wokół siebie dużą społeczność, więc rozwój tej technologii jest dynamiczny i uwzględnia uwagi użytkowników.

WSPARCIE GOOGLE

Chociaż Flutter jest rozwiązaniem open source to wciąż jest aktywnie wspierany przez Google.

Flutter to prosty przepis na MVP

Wraz z rozwojem technologii rosną oczekiwania klientów. Firmy, które chcą wyjść im naprzeciw wdrażają nowe rozwiązania dopasowane do ich wymagań. Jednak tworzenie oddzielnych aplikacji natywnych generuje duże koszty, które można ograniczyć, dzięki aplikacji wieloplatformowej zbudowanej na Flutterze.

Firmy takie jak Google, Philips, eBay czy Alibaba wykorzystały zalety Fluttera do stworzenia własnych aplikacji. Sam twórca tej technologii, Google, używa go w wielu swoich produktach jak Stadia, Google Ads i Google Assistant.

Flutter - Kluczowa charakterystyka
WSPARCIE I ROZWÓJ Google + Społeczność
JĘZYK PROGRAMOWANIA Dart
WYDAJNOŚĆ Bardzo wysoka
WSPARCIE NATYWNYCH FUNKCJI TELEFONU Tak
HOT RELOADING Tak
INTERFEJS UŻYTKOWNIKA Bazowanie na widgetach zapewnia dużą elastyczność w dostosowywaniu interfejsu użytkownika

Flutter to bardzo dobre rozwiązanie wieloplatformowe, które znacząco skraca czas wprowadzenia aplikacji mobilnej na rynek i zmniejsza koszty jej produkcji. Trzymanie i rozwój takiej aplikacji jest tańszy niż obsługa odrębnych aplikacji natywnych. W efekcie jest to rozwiązanie odpowiadające na potrzeby firm, które chcą szybko wypuścić produkt na rynek, a następnie rozbudowywać go na podstawie feedbacku klientów.