Michał Szklarski

Director Of Digital Services, R&D, Mobile

m-commerce - co czeka nas w 2021 roku?

E-commercePortale

Według najnowszych danych Statista, w 2021 r., 72,9% całego handlu detalicznego będzie generowane za pośrednictwem m-commerce (w porównaniu do 58,9% z 2017 r.). Z kolei badania Episerver mówią, że ponad połowa, bo aż 53% konsumentów, którzy robią zakupy w sieci niemal codziennie wykorzystuje do tego głównie urządzenia mobilne.

Zmiany, które przyniósł 2020 rok

 Lokalny m-handel: w mijającym roku coraz więcej osób składało zamówienia z lokalnych dyskontów za pomocą urządzeń mobilnych. Dzięki temu takie platformy jak Glovo, Uber Eats (który wprowadził właśnie m-groceries), czy Everli odnotowały dynamiczne wzrosty zamówień. Dużą popularność zyskały także wyspecjalizowane platformy jak Grocero, czy Pora na Pola.

 Standaryzacja PWA (Progressive Web Apps) jako następcy RWD (Responsive Web App) i realnego rozwiązania, które w większości przypadków w m-commerce zastępuje potrzebę pisania, wdrażania i utrzymywania dedykowanych - natywnych - aplikacji mobilnych.

 Nowy liczący się gracz na rynku - Huawei AppGallery. 2020 to rok premiery silnej konkurencji dla Google Play Store i Apple App Store. Chiński gigant pracuje także nad własnym systemem operacyjnym, HarmonyOS, który ma mieć premierę w przyszłym roku.

Pandemia ugruntowała silną pozycję m-commerce

COVID-19 miał zdecydowanie akcelerujący wpływ na m-commerce. Wbrew pozorom, że ludzie pracujący, czy głównie przebywający w domach chętniej korzystają z laptopów - tak się nie stało. Niezależnie od miejsca, wygodniej korzystać z urządzenia, które nie dość że jest niewielkie to i zawsze pod ręką. Wobec tego ruch z urządzeń mobilnych, w mijającym roku obserwował jeszcze większe wzrosty niż w poprzednich latach. Największe z nich odnotowały biznesy z kategorii marketplaces, e-groceries oraz home&garden.

Wyzwania, które przyniesie Nowy Rok

W przyszłym roku, chcąc rozwijać swój kanał mobile w dobrym kierunku, będziemy musieli znaleźć odpowiedź na 3 pytania:

  • czy kontynuować rozwój lub inwestować w tradycyjne aplikacje mobilne, czy też postawić na nowsze rozwiązania?
  • jak zwiększyć potencjał i wydolność logistyczną?
  • jak zoptymalizować m-commerce pod względem szybkości ładowania i przyjazności (mobile UX)?

Najważniejsze trendy na 2021 rok

Jeśli chodzi o trendy, na pierwszym miejscu stawiam PWA. Będzie to wciąż rosnąca w siłę, pewna alternatywa dla klasycznych, natywnych aplikacji mobilnych.

Niewątpliwie będziemy też świadkami konsolidacji usług i towarów w mobilnych marketplaces i standaryzacji płatności wokół takich rozwiązań jak Blik, Google Pay czy Apple Pay.

W przyszłym roku rozwiną się także Voiceboty i Chatboty jako pierwszy kanał kontaktu z klientem, odciążający tradycyjne Call Center. Dotyczy to niemal wszystkich branż, a w szczególności bankowości, gdzie jako pierwszy w Polsce Asystenta Głosowego wdrożył PKO BP.