Michał Szklarski

Head of Digital Solutions

Jak ugryźć m-commerce: aplikacja mobilna czy PWA?

PWA

Statista przewiduje, że w 2021 roku 72,9% zakupów online będzie dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych. Pytanie nie brzmi więc, czy wejść w m-commerce, ale jak to zrobić?

Z artykułu dowiesz się:

  • że dedykowana aplikacja mobilna nie jest jedyną drogą do m-commerce,
  • jak zdecydować, czy dla Twojego biznesu lepsza będzie aplikacja mobilna czy PWA,
  • jak rozwiązać problem niskiej konwersji na urządzeniach mobilnych,
  • dlaczego klienci nie zainstalują Twojej aplikacji, choć chcą kupować w Twoim e-commerce za pomocą urządzeń mobilnych,
  • jak w praktyce wyglądają wdrożenia PWA w e-commerce.

Blaski i cienie aplikacji mobilnych

Przez wiele lat wydawało się, że aby umożliwić użytkownikom płynne i wygodne zakupy na smartfonach i tabletach, sklepy internetowe powinny stworzyć natywną aplikację mobilną. Takie rozwiązanie pozwalało również na zbieranie cennej wiedzy o użytkownikach oraz nowe sposoby na zwiększenie ich zaangażowania, np. powiadomienia push.

Jednak pęd do tego, by każdy e-commerce miał własną aplikację, okazał się wydmuszką. W wielu sklepach klienci robią zakupy chętnie, ale na tyle rzadko, że nie są skłonni instalować dedykowanej aplikacji. Nie mówiąc już o tym, że o aplikacji, z której korzystają raz w miesiącu, szybko by zapomnieli.

Przeciętny użytkownik spędza 77% swojego czasu w zaledwie 3 ulubionych aplikacjach.

Jednocześnie natywną aplikacja mobilna oznacza wysokie koszty - zarówno zbudowania jej, jak i późniejszego utrzymywania i rozwoju, ponieważ utrzymujemy osobno e-commerce, aplikację na Androida oraz aplikację na iOS. Każde z nich to osobny produkt! Nic dziwnego, że wielu menedżerów e-commerce rozczarowało się efektami wdrożenia aplikacji mobilnej - szczególnie w zestawieniu z kosztami jej stworzenia.

Alternatywa? Progressive Web Apps

Wydaje się więc, że istnieją liczne biznesy, w których aplikacja natywna nie realizuje założonych celów. Ponadto boom na aplikacje mobilne sprawił, że nie dostrzegamy, jak wielu klientów lubi korzystać z przeglądarki na smartfonie, a nie z dedykowanej aplikacji. Dlatego warto pamiętać, że istnieją inne sposoby, by zapewnić użytkownikom świetne mobile experience takie jak Progressive Web Application (PWA).

Czym jest PWA?

PWA, czyli Progressive Web Application to aplikacja napisana w języku webowym (JavaScript + frameworki), która działa jak natywna aplikacja mobilna czy desktopowa:

  • wyświetla powiadomienia,
  • działa w trybie offline oraz w tle,
  • wykorzystuje progresywnie funkcje urządzenia (aparat, geolokalizacja, nawigacja gestami).

Jednocześnie, w przeciwieństwie do aplikacji, nie trzeba jej pobierać. Jednym kliknięciem dodaje się do ekranu domowego lub menu naszego urządzenia.

Korzyści z PWA dla e-commerce

Jednak co to w praktyce oznacza dla e-commerce? PWA oferuje możliwości, które adresują palące potrzeby e-commerce:

  • obniża współczynnik odrzuceń, ponieważ skraca się czas ładowania strony. Klienci rzadziej przerywają wizytę i mogą sprawniej sfinalizować zamówienie. Skrócenie czasu ładowania sprawia, że korzystanie ze sklepu jest sprawne i płynne,
  • zmniejsza współczynnik odrzuceń, ponieważ wybrane funkcje działają w trybie offline. Dzięki temu klienci mogą dalej przeglądać produkty, czytać artykuły na blogu czy dodawać artykuły do koszyka, nawet jeśli mają bardzo słabe połączenie z internetem lub je utracili,
  • wykorzystuje geolokację do wygodnego i szybkiego wyszukiwanie placówek sklepu. Dzięki temu ułatwia klientom nawigowanie między kanałami oraz przyspiesza realizację ich celów,
  • pozwala precyzyjnie targetować komunikaty marketingowe dzięki wykorzystaniu geofencingu oraz mobilnych i desktopowych powiadomień push.

Szybki, zwinny projekt

Wybór PWA oznacza stworzenie aplikacji, która działa dokładnie jak aplikacja natywna bez angażowania się w długi projekt dostarczania klasycznych aplikacji na 2 lub 3 najpopularniejsze platformy - Android, iOS oraz Windows.

Średni czas trwania takiego projektu to 3-4 miesiące. W wypadku gotowego zastosowania, jak e-point e2m storefront, ten czas może zostać skrócony nawet do 1-2 miesięcy.

Case study: AliExpress

Wyzwanie

Aplikacja mobilna AliExpress nie była wystarczającym rozwiązaniem dla chińskiego giganta e-commerce, ponieważ pozyskiwanie nowych użytkowników oraz angażowanie ich było bardzo kosztowne. Ponadto, konieczność pobrania aplikacji dla wielu klientów stanowiła dużą barierę.

Zmiany

  • Uspójnione doświadczenie we wszystkich przeglądarkach i na wszystkich urządzeniach,
  • Przycisk “Dodaj do ekranu domowego” pozwala zwiększać retencję,
  • Działanie w trybie offline.

Efekty

  • Wzrost liczby nowych użytkowników we wszystkich przeglądarkach o 104%,
  • Wzrost konwersji o 82% (na iOS),
  • 2-krotny wzrost liczby stron odwiedzanych podczas sesji przez użytkownika (we wszystkich przeglądarkach),
  • Wzrost długości sesji o 74% (we wszystkich przeglądarkach).

Aplikacja mobilna vs. PWA: porównanie

Zestawienie kluczowych dla m-commerce cech natywnych aplikacji mobilnych oraz PWA przedstawia poniższa tabela.

Aplikacja mobilna  

    PWA

Tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie oddzielnych produktów na poszczególne systemy operacyjne
(iOS, Android) oraz przeglądarkę
Tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie jednego produktu na wszystkie systemy operacyjne
(iOS, Android) oraz przeglądarkę
Możliwość wysyłania powiadomień push i angażowania klienta Możliwość wysyłania powiadomień push i angażowania klienta (bez platformy iOS)
Działanie w trybie offline Działanie w trybie offline, jednocześnie utrzymując wszystkie cechy strony internetowej
Konieczność wyszukania w sklepie z aplikacjami i pobrana, poszczególne uprawnienia muszą być akceptowane Możliwość korzystania bezpośrednio z przeglądarki na urządzeniu mobilnym, bez potrzeby instalowania
Możliwe niespójności i luki w doświadczeniu użytkownika na różnych urządzeniach Jednorodne customer experience na wszystkich urządzeniach
Prowizje i koszty od aplikacji/transakcji od pośredników lub platform z aplikacjami
(Google Play Store lub Apple App Store)
Brak dodatkowych lub ukrytych kosztów i prowizji
Odkrywalność jedynie przez sklepy z aplikacjami (można znaleźć aplikację jedynie wyszukując ją w sklepie z aplikacjami) Odkrywalność poziomu stron internetowych - wyszukiwarki, SEO, reklamy i promocje ruchu

Podsumowanie: komu aplikację, komu PWA?

Choć dużo pisałem o zaletach PWA, nie zapominajmy o tym, że istnieje wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę, wybierając rozwiązanie technologiczne.

Natywna aplikacja będzie dobrym rozwiązaniem dla firmy, jeśli:

Korzysta z dużej ilości zasobów urządzenia (elementy graficzne, skomplikowane wizualizacje, 3D),

Potrzebuje mieć dostęp do obsługi transakcji zbliżeniowych - NFC,

Korzysta z zabezpieczeń opartych o biometrię - rozpoznawanie odcisku palca albo skan twarzy,

Koniecznie musi mieć dostęp do powiadomień push na urządzeniach Apple z systemem iOS.

Z kolei PWA może być lepszym wyborem, jeśli firma:

Nie potrzebuje powyższych funkcjonalności/wymagań,

Chce wdrożyć aplikację na urządzenia mobilne, de facto nie potrzebując jej robić - wystarczy wystartować na bazie istniejącego lub nowo budowanego serwisu WWW, bez którego i tak e-commerce nie istnieje. Jeden produkt obsługuje 3 platformy,

Chce docierać do większej liczby klientów szybciej,

Chce ograniczyć liczbę utraconych koszyków i klientów (bounce),

Potrzebuje większej gamy możliwości niż z klasycznych serwisów WWW: offline, pushe, geolokalizacja i geofencing, akcelerometr, i wiele więcej innych.

   

Artykuł ukazał się pierwotnie w "Magazynie E-commerce", nr 7/2019