Branża Meblarska/
Ekspansja Międzynarodowa

Ekspansja zagraniczna polskiej branży meblarskiej

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się pod względem poziomu produkcji rynków meblarskich w Unii Europejskiej: w ostatnich latach awansowała z 10 na 6 pozycję na świecie pod względem wartości produkcji sprzedanej mebli.

Jesteśmy też jednym z największych eksporterów mebli – trzecim w Europie i czwartym na świecie.

Ogromny potencjał

Specyfiką polskiego sektora meblarskiego jest duży udział kapitału krajowego: Spośród siedmiu największych producentów mebli w Polsce sześć firm ma kapitał polski. Siódmą firmą jest IKEA.

 

Pobierz darmowego ebooka

Jak zbudować międzynarodową platformę e-commerce?

Przemysł meblarski jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Branża odpowiada za nawet 2,17 proc. polskiego PKB, podczas gdy średnia dla krajów UE wynosi 0.55 procent. Według przygotowanego przez KPMG raportu „Rynek meblarski w Polsce 2017” wartość rynku produkcji mebli wyniosła w naszym kraju 42 mld złotych w całym 2016 roku.

W 2015 roku udział naszego kraju w całości eksportu mebli Unii Europejskiej (UE-28) wyniósł aż 16,8%. Wśród największych rynków zbytu znajdują się Niemcy (36 proc. produkcji eksportowej) Wielka Brytania (8 proc.) oraz Czechy (7 procent).

Zainteresowanie polskich firm wynika z ograniczonej siły nabywczej krajowego rynku – średnia kwota przeznaczona na zakup mebli przez gospodarstwo domowe w ciągu ostatnich trzech lat wynosi 4,5 tys. złotych. Dla porównania – według szacunków Business Insider Intelligence mieszkańcy USA wydali tylko w internecie wydali 38 miliardów dolarów (135 mld złotych) na meble. Oznacza to, że meblowy e-commerce w Stanach Zjednoczonych ma ponad trzy razy większy obrót niż polski handel meblami w ogóle.

Logika logistyki

Jednym z najpoważniejszych wyzwań związanych z ekspansją międzynarodową jest organizowanie logistyki: to ukoronowanie procesu zakupowego w e-commerce. Zanim jednak pierwsza kanapa lub regał opuści Polskę aby dotrzeć do nowych klientów, spółka musi liczyć się z ogromną ilością pracy organizacyjnej.

To właśnie transport jest jednym z wąskich gardeł w przypadku internetowych zakupów drogich towarów, takich jak meble. Może się on jednak stać kolejnym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej. Coraz częściej oferuje się “white gloves delivery” w ramach którego mieści się transport oraz kompleksowa obsługa obejmująca montaż mebli oraz zabranie starych sprzętów. Tym samym element, który wcześniej silnie zniechęcał użytkowników do zakupu staje się kolejnym polem dostarczania customer excellence.

Cele strategiczne

Firma, która chce zaistnieć w handlu transgranicznym powinna odpowiedzieć sobie na wiele pytań. Czy sensowniej jest tworzyć nową markę, czy też sprzedawać dalej pod starą? W jaki sposób nowy rynek zmieni procesy operacyjne? W jaki sposób przeorganizować firmę z myślą o nowych wyzwaniach. Z myślą o przedsiębiorstwach z branży meblarskiej, które chcą wykorzystać e-commerce e-point przygotował raport dotyczący ścieżek zakupowych klientów w internecie.

Raport ten stanowi kompleksową odpowiedź na pytanie „jak klienci branży meblarskiej kupują w internecie” oraz w jaki sposób można ich zwyczaje zakupowe wykorzystać. E-commerce jest w tej chwili jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi światowej gospodarki. Dlatego firmy, które chcą działać i w tym kanale powinny to robić nie własnymi siłami, a w porozumieniu z doświadczonym partnerem biznesowym. To pozwoli zaoszczędzić wiele czasu, nerwów i pieniędzy. A im szybciej wskoczą do rozpędzonego pociągu e-commerce, tym więcej zyskają w dłuższej perspektywie.

 

Pobierz darmowy raport

Customer Journey w branży meblarskiej