Adam Szczepański

Systems Architect

Daj się znaleźć w internecie. Wiedza, która pomoże Ci przyjąć właściwą strategię SEO

PortaleTechnologia

Po dostosowaniu naszej strony do potrzeb współczesnych użytkowników (m.in. wykorzystując standard PWA), dobrze jest zoptymalizować ją pod kątem wyszukiwania w internecie. Możesz zlecić to zadanie zewnętrznej agencji lub powierzyć je własnemu zespołowi. W obu przypadkach warto również samemu mieć podstawową wiedzę na temat SEO (Search Engine Optimization), aby móc rzetelnie ocenić proponowane działania.

Niezależnie od tego czy “wygooglowałeś” ten artykuł w wyszukiwarce, kliknąłeś link w mediach społecznościowych, bądź też jesteś stałym czytelnikiem naszego bloga, klikając w link do niniejszego artykułu, potwierdziłeś, że magia SEO naprawdę działa. Aby poznać jej mechanizmy, zacznijmy od wyjaśnienia podstawowych pojęć związanych z SEO. Ich znajomość jest niezbędna do zrozumienia dlaczego dbanie o jakość strony internetowej to nie tylko dostarczanie wartościowych treści. Zacznijmy od odpowiedzi na kilka pytań.

Czym właściwie jest SEO?

W dużym uproszczeniu jest to przygotowanie strony internetowej w taki sposób, aby:

  • była łatwa do znalezienia w wyszukiwarkach internetowych, gdy użytkownik szuka poruszanych na niej zagadnień,
  • była przystępna i czytelna, również dla osób niepełnosprawnych,
  • była wydajna i pozbawiona błędów,
  • zawierała wartościowe treści,
  • ułatwiała botom (tak zwanym crawlerom) analizę i indeksowanie treści.

Jak sprawić, aby użytkownik mógł odnaleźć stronę internetową?

Najważniejszą częścią strony internetowej jest jej treść - content. Jednak nawet najlepsza treść nie niesie za sobą żadnej wartości, gdy odbiorca nie może jej znaleźć, zapoznać się z nią ani się nią podzielić. Dlatego absolutną podstawą jest powiedzenie światu, że nasza strona istnieje, czyli zaindeksowanie jej w najpopularniejszych wyszukiwarkach internetowych.

Wśród wyszukiwarek internetowych niekwestionowanym liderem jest Google, ale warto też pamiętać o rozwiązaniu Bing od Microsoftu, a także Yahoo!, które jest popularne w kilku krajach, w tym USA i Japonii. Wśród użytkowników ceniących sobie bezpieczeństwo i prywatność w sieci coraz większą popularność zyskuje wyszukiwarka DuckDuckGo. Jeżeli Twoja strona powinna dotrzeć do odbiorców w Rosji, należy zaindeksować ją również w bardzo popularnym w tym kraju Yandex. W Chinach natomiast niedostępne są zagraniczne wyszukiwarki, więc tamtejsi użytkownicy korzystają z rozwiązań lokalnych, przede wszystkim Baidu.

Jak działają wyszukiwarki internetowe?

Każda z wyszukiwarek posiada system zwany robotem, botem lub crawlerem. Jest to mechanizm, który symuluje zachowanie użytkownika na stronie internetowej. Przegląda on okresowo wszystkie zaindeksowane w bazie wyszukiwarki strony w celu poznania ich treści oraz oceny jej jakości.

Ponadto bot odnotowuje wszystkie linki znalezione na danej stronie. Dzięki temu mechanizmowi, jeżeli Twoja strona zostanie podlinkowana na innej, już zaindeksowanej, bot może umieścić ją w bazie danych wyszukiwarki jeszcze zanim zaindeksujesz swoją stronę ręcznie. Nie oznacza to, że możesz pominąć ręczną indeksację - to znacznie szybsze i pewniejsze rozwiązanie. Zaindeksować strony w poszczególnych wyszukiwarkach możesz za pomocą ich konsol administracyjnych:

  • Google - Google Search Console
  • Bing, Yahoo! i DuckDuckGo - Bing Webmaster Tools
  • Yandex - Yandex.Webmaster
  • Baidu - Baidu Passport

Warto pamiętać, że algorytmy pozycjonujące strony w wyszukiwarkach ciągle ewoluują i dostosowują się zarówno do nowych technologii (na przykład stron typu PWA), jak i zmieniających się trendów w korzystaniu z internetu (przejście Google na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych). Dlatego dbanie o SEO strony jest procesem ciągłym i należy na bieżąco śledzić nowości w tym zakresie oraz reagować na spadek częstotliwości odwiedzin strony przez użytkowników.

Po pierwszym zaindeksowaniu strony, bot będzie regularnie na nią zaglądał by ocenić jakość implementacji dwóch z trzech aspektów SEO: On-Page i Technical. Bot przeanalizuje wszystko, co wpływa na zaprezentowanie użytkownikowi treści. Po uwzględnieniu wyniku analizy, algorytm wyszukiwarki oceni na jakiej pozycji w wynikach wyszukiwania wyświetlić Twoją stronę po wpisaniu określonej przez użytkownika frazy. Bierze on pod uwagę między innymi:

  • jakość treści strony, występowanie w tekście fraz kluczowych,
  • czy kod nie jest nadmiernie rozbudowany,
  • czy treść nie jest za długa, nie zawiera zbyt dużo znaków,
  • słowa kluczowe, tytuł i podsumowanie strony, a także inne opisy meta,
  • dostępność strony dla użytkownika, także osób niepełnosprawnych,
  • jakość techniczną strony np. jej wydajność, czy są błędy w skryptach wykonywanych na stronie, czy nie ma nachalnych reklam i wyskakujących okienek (pop-upów).

Jakość strony, zwłaszcza przez Googlebot-a, jest oceniana przede wszystkim pod kątem urządzeń mobilnych.

Czym są trzy aspekty SEO?

Twórcy wyszukiwarek internetowych niechętnie dzielą się wiedzą na temat działania algorytmów oceniających stronę, ponieważ im bardziej znany jest algorytm, tym łatwiej znaleźć metody, którymi można go oszukać. Niemniej wiadomo, że poza jakością samej strony, czyli On-Page i Technical SEO, bardzo istotnym czynnikiem jest jej rozpoznawalność. Określa się ją za pomocą liczby odniesień do strony na innych witrynach w internecie. Tego parametru dotyczy trzeci aspekt, czyli Off-Page SEO.

Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym aspektom.

On-Page SEO

Jest to dbanie o jakość kodu strony oraz zapewnienie dobrej, odpowiednio opisanej (czyli otagowanej) treści. Dbają o to copywriterzy oraz front-end deweloperzy. Ich praca gwarantuje między innymi, że:

  • treść strony nie gubi się i nie zlewa z jej wyglądem (odpowiedni layout),
  • nawigacja po stronie jest prosta (menu, breadcrumb, kotwice),
  • kod strony jest zgodny z obowiązującymi standardami (W3C, WCAG),
  • użytkownik otrzymuje stronę szybko i preferowanie ładowane są tylko te jej fragmenty, które aktualnie mieszczą się na ekranie (m.in.: cache, lazy loading, app shell),
  • bot jest w stanie odnaleźć odpowiednie linki do podstron, oraz wie, których stron nie powinien odwiedzać (właściwe tagowanie, index/noindex, follow/no-follow),
  • użytkownik może wyszukać stronę w przeglądarce wpisując odpowiednie słowa kluczowe, a wynik wyszukania posiada wartościowy, zachęcający do odwiedzenia strony opis (tagi Open Graph, opisy schema.org).

Technical SEO

Pierwszym i najważniejszym, zadaniem technicznym jest zapewnienie bezpieczeństwa strony oraz bezbłędnego i stabilnego działania skryptów ją obsługujących. Następnie warto poinformować boty gdzie można znaleźć treści na naszej stronie, jak również których podstron nie warto odwiedzać. Służą do tego odpowiednio sitemapa oraz plik robots.txt.

Następnie należy skupić się na wyeliminowaniu zduplikowanej treści oraz poinformowaniu, czy istnieją alternatywne wersje językowe strony. To, w połączeniu z On-Page SEO zapewni, iż boty uznają zawartość strony za dobrze opracowaną. Jednak pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych odbywa się nie tylko na podstawie jakości treści.

Brana pod uwagę jest również jakość techniczna. Boty, przeglądając stronę na zlecenie wyszukiwarek, testują między innymi czas ładowania strony, jej rozmiar w kilobajtach danych oraz złożoność mierzoną liczbą użytych tagów HTML. Szczególny nacisk kładą na jakość działania strony na urządzeniach mobilnych, z których pochodzi już ponad 50% odwiedzin na stronach internetowych.

Warto pamiętać, że dobre przygotowanie techniczne strony to praca całego zespołu, nie tylko copywriterów i front-end deweloperów, którzy odpowiadają za prawidłowe otagowanie i prezentację strony. Istotna jest także praca programistów back-endu oraz administratorów serwerów. To oni zajmują się zapewnieniem wydajnych systemów dostarczających dane wyświetlane na stronie, czy to z baz danych, czy z innych źródeł, na przykład integracji z systemami zewnętrznymi. Zapewniają także poprawną konfigurację serwerów, która zarówno zwiększa wydajność (poprzez na przykład cacheowanie treści), jak i pozwala unikać łańcuchów przekierowań oraz martwych linków.

Off-Page SEO

Trzeci aspekt pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania nie dotyczy jej samej, lecz całego internetu. Opiera się on na założeniu, że jeżeli użytkownicy uważają treść Twojej strony za interesującą, linkują do niej na blogach, forach, w postach, w mediach społecznościowych, czy na innych stronach. Im więcej odnośników zostanie odnalezionych przez boty, tym większy współczynnik reputacji uzyska Twoja strona w wyszukiwarce. Ten natomiast przekłada się na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Ważne są nie tylko linki. Jeżeli dana wyszukiwarka jest w stanie skojarzyć Twoją markę z Twoją stroną internetową, samo wspomnienie nazwy marki, na przykład przez znanego blogera, zostanie pozytywnie uwzględnione w rankingu Twojej strony. Google jest sprytne i potrafi coraz więcej przydatnych rzeczy. ;)

Jak wpłynąć na Off-Page SEO?

Przede wszystkim, zapewniając szybko ładującą się, wypełnioną ciekawą i przydatną treścią stronę. Użytkownik, który na nią trafi, chętnie podzieli się nią z innymi, zwłaszcza jeżeli dogodnie będą na niej umieszczone przyciski share Facebooka, LinkedIna czy Twittera.

Gdy posiadasz taką stronę, pozostaje już wyłącznie zachęcenie użytkowników do jej odwiedzenia, czyli reklama, która również jest częścią Off-Page SEO. Warto skorzystać w tej materii z pomocy profesjonalistów.

To dopiero początek

Pamiętaj o tym, że SEO to temat żywy i ewoluujący, ponieważ algorytmy wyszukiwarek są poddawane częstym zmianom. Twórcy wyszukiwarek starają się dostarczyć treści najlepiej pasujące do gustów i wymagań użytkownika. Z tego powodu modyfikują crawlery tak, aby jak najwierniej odzwierciedlały zachowania osób przeglądających witryny. Czynników wpływających na pozycjonowanie strony jest wiele i próba poruszenia absolutnie wszystkich jest walką z wiatrakami, gdyż to, co dziś najważniejsze dla SEO, może za tydzień stracić na znaczeniu (jak stało się z metatagami strony, czy PageRank). Chcesz dbać o SEO - znaj podstawy i bądź na bieżąco.