Michał Szklarski

Head of Digital Solutions

80% więcej sprzedanych biletów dzięki PWA. Case study z branży rozrywkowej

Klienci kin coraz częściej sprawdzają repertuar i kupują bilety online za pomocą smartfonów. To dla nich najwygodniejsze - mogą w dowolnym miejscu i czasie wybrać film i zarezerwować miejsca.

Często w ten sposób podejmują spontaniczne decyzje. Wówczas kluczowe znaczenie ma szybkość: gdy trzeba długo szukać potrzebnych informacji lub gdy proces nie jest intuicyjny, prosty i zoptymalizowany pod urządzenia mobilne, klient łatwo się zniechęca i porzuca koszyk.

Mobile experience dla widzów

Nic dziwnego, że coraz więcej kin chce dostarczać klientom optymalne doświadczenia mobilne, tak, by mogli za pomocą smartfona wygodnie:

  • wybrać film
  • zobaczyć jego ocenę/ recenzje
  • wybrać najbliższe kino, w którym można obejrzeć wybrany film o wybranej godzinie
  • wybrać miejsca
  • wybrać liczbę widzów
  • skorzystać z promocji czy zniżki
  • skontaktować się z obsługą klienta w wypadku problemów
  • opłacić bilety
  • otrzymać potwierdzenie
  • dodać wydarzenia do kalendarza
  • powiadomić znajomych o szczegółach wspólnego wyjścia

Co ważne, użytkownicy powinni móc zakończyć proces nawet wtedy, gdy stracą połączenie z internetem. Jeśli będą w trakcie kupowania biletów, a nagle przerwie im słynny dinozaur, pewnie stracą motywację - gdy internet wróci, mogą już zapomnieć o filmie, na który chcieli się wybrać, nie mówiąc już o tym, że nie będzie im się chciało przechodzić całej ścieżki od początku.

Dlaczego PWA?

Na tę potrzebę można odpowiedzieć za pomocą aplikacji, jednak jest to rozwiązanie bardzo kosztowne - zarówno pod względem produkcji aplikacji, jak i jej utrzymania czy rozwojów (ponieważ potrzebujemy dwóch dodatkowych zespołów, odpowiedzialnych za aplikację na Androidzie oraz iOS). W wielu wypadkach - właśnie z uwagi na koszty - taka inwestycja okazuje się nieopłacalna. Użytkownicy smartfonów przez 80% czasu korzystają z 3 aplikacji i niechętnie instalują nowe. Wolą użyć przeglądarki na urządzeniu mobilnym.

Dlatego biznes coraz częściej wybiera alternatywne rozwiązanie - Progressive Web Application (PWA), czyli "strono-aplikacje", które łączą to, co najlepsze w stronach internetowych i aplikacjach mobilnych.Z perspektywy użytkownika, PWA zachowuje się jak aplikacja mobilna: wykorzystuje natywne funkcje urządzeń mobilnych (nawigację gestami, aparat, geolokalizację, powiadomienia push) oraz działa offline, ale nie trzeba jej instalować - wystarczy wejść na nią z przeglądarki, jak na tradycyjną stronę www. W wypadku interesującej nas branży, PWA oznacza, że klient kina mógłby na smartfonie wejść na stronę kina w wyszukiwarce Google, a tam wybrać seans w najbliższym kinie i kupić bilet tak wygodnie, jakby korzystał z dedykowanej aplikacji mobilnej.

Case Study: BookMyShow

BookMyShow, indyjska firma sprzedająca bilety, zaobserwowała, że aż 85% transakcji dokonuje się na urządzeniach mobilnych, a ruch ze smartfonów jest wyższy niż desktopowy. Jednak użytkownicy mobilni często przerywali proces zamawiania biletów i nie kończyli transakcji z powodu słabego Mobile Experience. Firma oferowała aplikację mobilną, ale dla klientów była ona zbyt duża i często ja odinstalowywali. Woleli kupować przez stronę na urządzeniu mobilnym.

    

Priorytetem była szybkość i intuicyjność procesu kupowania. Obecnie check-out zajmuje 30 sekund. Po zainstalowaniu PWA BookMyShow zajmuje 440 KB - 54 x mniej niż aplikacja natywna na Androida i 108 x mniejsza niż aplikacja na iOS. Skrócono również czas ładowania się poszczególnych stron.

W efekcie dzięki wdrożeniu PWA BookMyShow zwiększyło konwersję (rozumianą jako zakup biletu) o 80%.

Przykład BookMyShow jest inspirujący dla wszystkich firm, dla których sprzedaż biletów stanowi ważną część biznesu. Użytkownicy coraz rzadziej godzą się na słabe doświadczenia mobilne: oczekują, że za pomocą smartfona szybko i sprawnie wybiorą seans i kupią bilet, nawet jeśli stracą połączenie z internetem lub nie zainstalują dedykowanej aplikacji.