News

Jesteśmy dobrzy w te klocki. e-point na V Forum E-Handel

Święto e-commerce, czyli V Forum E-Handel, już za nami. W tym roku impreza odbyła się w ramach Forum Retail Channels 360° i miała miejsce w dniach 19-20 października. Jako partner wydarzenia, zaprosiliśmy uczestników na nietypowy warsztat z zarządzania projektem IT.

Spotkanie z liderami biznesu

Podczas imprezy przedstawiciele sektorów retail oraz FMCG mogli korzystać z wiedzy i doświadczenia liderów biznesu - przedstawicieli marek takich jak Makro, Tesco, Toys’R’Us Polska, Intermarche, Coca Cola Hellenic czy Ochnik. Wykłady podzielono na 2 równoległe sesje: Sprzedaż i Marketing oraz Logistyka i Obsługa Klienta.

Bricks & clicks

Dużo dyskutowano o łączeniu doświadczeń online i offline - dziś wiele firm zmaga się z zawiłą i nielinearną ścieżką zakupową klientów. Nie wiedzą, jak dotrzeć do odbiorców, którzy wchodzą w interakcje z marką w wielu kanałach i za pośrednictwem rozmaitych urządzeń. Konsumenci robią research przed zakupem, czytają o produkcie online, by kupić go potem w sklepie stacjonarnym, a często wyszukują informacjei na smartfonie w momencie, kiedy znajdują się fizycznie w sklepie.

Jasno z tego wynika, że marki potrzebują rozwiązań omnichannel oraz głębokiej integracji rozmaitych kanałów marketingowych i sprzedażowych, ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mobilnych, które stają się dla konsumentów podstawowym narzędziem wyszukiwania produktów i robienia zakupów. Zmieniają się również standardy komunikacji: użytkownicy oczekują personalizacji oraz dopasowania oferty do ich potrzeb.

Wdrażanie zaawansowanych rozwiązań IT

Mechanizmy łączące sklep stacjonarny z internetowym, rozwój sieci handlowej online, wykorzystanie danych, kampanie mobilne oparte na lokalizacji… to wszystko świetne pomysły! Jednak podczas prób wcielania ich w życie większość osób decyzyjnych (dyrektorów działów, project managerów) napotyka poważny problem: boją się odpowiedzialności związanej z rozpoczynaniem dużego projektu IT. Pytają: skąd mam wiedzieć, że zatrudniona ekipa dowiezie na czas i w założonym budżecie odpowiednie rozwiązanie? Co jeśli ugrzęznę na długie lata z rozgrzebanym projektem, którego nie będzie dało się zamknąć? Co jeśli czas, zasoby ludzkie i pieniądze włożone w projekt nie zwrócą się? Jak bez fachowej wiedzy będę w stanie monitorować postępy?

Rozumiemy te wątpliwości i frustracje. Wiemy też, że tego rodzaju strach przed nowym projektami technologicznymi może niepotrzebnie spowolnić rozwój: firmy boją się inwestować w kolejne rozwiązania, zamiast podążać za ich klientem i jego stylem kupowania.

Czy jest na to jakaś recepta? Przy rozpoczęciu takiego projektu warto wybrać odpowiednią metodę zarządzania projektem - metodę zwinną, zorientowaną na cele biznesowe - taką jak DSDM (Dynamic System Development Method).

Zwinne metody zarządzania projektem i LEGO Game

Aby wyjaśnić specyfikę tej metody, zaproponowaliśmy uczestnikom grę: drużyna miała za zadanie wyłonić product ownera i zbudować miasto z klocków LEGO. Wytworzyliśmy warunki podobne do naturalnego środowiska pracy nad projektem, czyli presję czasu i ograniczone środki.

Szybko okazało się, że fundamentalne dla wykonania zadania jest ustalenie planu minimum - czyli redukcja wielu możliwości do konkretnej listy tego, co nasze miasto/ produkt musi koniecznie mieć. Innymi słowy, uczestnicy wiedzieli, że na początku muszą stworzyć nie skończone, imponujące miasto, ale MVP, minimum viable product. Termin oznacza wersję produktu, która zawiera tylko konieczne dla jego działania funkcje, przez co można ją stosunkowo szybko stworzyć i pokazać interesariuszom, by zyskać feedback. Im wcześniej pojawią się konkretne informacje zwrotne, tym prędzej możemy się uczyć i wyciągać wnioski.

Dla naszych uczestników MVP oznaczało miasteczko zawierające kluczowe elementy pozwalające mu na funkcjonowanie. Rozróżnienie funkcji “must have” od dodatkowych ułatwień czy fajerwerków to fundament nie tylko skuteczności w zarządzaniu pracą (dzięki temu możemy dowieźć rozwiązanie na czas), ale i w komunikacji. Kiedy zespół dostarcza MVP, zamawiająca firma może stosunkowo szybko zobaczyć, w jakim kierunku idą prace, reagować, wprowadzać zmiany. Ma materiał do tego, by już na bardzo wczesnym etapie włączyć się w dialog, aktywnie uczestniczyć w procesie i rozumieć ewolucję pierwotnej koncepcji.

Innowacje IT w e-handlu

Może “metodologia zarządzania projektem IT” nie jest modnym hasłem, może nie brzmi ekscytująco, ale to podstawa, fundament dla wdrażania technologicznych innowacji, nie tylko w e-handlu. Kiedy jest dobrze dobrana, firma dobrze rozumie wartość, jakie przynosi nowe rozwiązanie i od początku wpływa na jego kształt, dopasowując je do swoich potrzeb. Dzięki temu może być ono naprawdę funkcjonalne i pomocne, a proces wdrożenia się w nie - łatwiejszy.

Serdecznie dziękujemy świetnym, energicznym uczestnikom naszych warsztatów, którzy dzielnie zmagali się z trudnym zadaniem, walczyli z presją czasu i zbudowali wspaniałe LEGO miasto. Życzymy, aby zdobyta wiedza pomogła im osiągać kolejne sukcesy w swoich firmach!