Jak usprawnić polski m-commerce

Google

Wyniki 3. edycji programu Google Retail Growth

22 sty 2024

Czym jest program Retail Growth?

Retail Growth to prowadzony przez polskie biuro Google program rozwoju handlu detalicznego, skierowany do przedsiębiorców z dużym potencjałem do ekspansji w obszarze online. Obszar dotyczący rozwoju kanału mobilnego e-commerce jest realizowany przy współpracy z e-point SA, pierwszą firmą w Polsce, która może pochwalić się certyfikatem Conversion Optimization.

Klient
Google

W trakcie trzech edycji programu Google Retail Growth, Google Polska i e-point SA przeprowadziły audyty ponad 80 polskich e-commerce’ów.

Z najnowszych danych firmy Google wynika, że w 2022 roku polscy internauci korzystali z wyszukiwarki Google 2,5 raza częściej na smartfonach niż na tradycyjnych komputerach. Jednocześnie odsetek polskich internautów, którzy kupują online rośnie – obecnie wynosi on już 79%.1 To znajduje odzwierciedlenie w strukturze ruchu na witrynach e-commerce, gdzie mobilni użytkownicy odpowiadają już za ponad 60% wartości wszystkich zakupów przeprowadzonych online.2

1 Źródło: www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2023  
Źródło: www.statista.com/chart/13139/estimated-worldwide-mobile-e-commerce-sales

Jak usprawnić polski m-commerce, aby konkurował z najlepszymi?

Wyniki audytu Google i e-point

Jak pracowaliśmy podczas tej edycji?

W trzeciej edycji badania, od grudnia 2022 do lipca 2023 eksperci e-point przeprowadzili spotkania z 15 firmami – tym razem wśród przedsiębiorstw objętych programem dominowała branża odzieżowa. Program obejmował obszary mobilnego User Experience oraz szybkości witryn firm na urządzeniach mobilnych.

Z każdym klientem spotykaliśmy się maksymalnie dwa razy. Klienci zgłaszali się do programu poprzez wewnętrzną ankietę rekrutacyjną Google. Dzięki ankiecie uzyskaliśmy wszelkie informacje niezbędne do przeprowadzenia audytu.

Uzbrojeni w gotowe wyniki audytu spotkaliśmy się z przedstawicielami działów e-commerce w każdej ze wspomnianych firm, gdzie szczegółowo je omówiliśmy i przedstawiliśmy listę rekomendacji do wdrożenia z obszaru mobilnego User Experience, a także zwiększenia szybkości działania witryny. Po około dwóch miesiącach spotkaliśmy się ponownie, aby sprawdzić, czy rekomendowane zmiany weszły w życie, jakie pytania lub kwestie się pojawiły oraz jakie dodatkowe wsparcie możemy zapewnić firmie.

"W niektórych przypadkach w sklepach brakowało informacji o kosztach i czasie dostawy, możliwości szybkiej rejestracji, ocen i opinii o produktach czy możliwości dodania produktu do koszyka bez konieczności przewijania strony. Nasze doświadczenie pokazuje, że te dobre praktyki zwiększają zaufanie do strony i przyspieszają podjęcie decyzji zakupowej. Kolejnym przykładem podnoszącym jakość strony jest spełnianie kryteriów dostępności WCAG. To tylko kilka przykładów "szybkich zwycięstw", które Klienci mogli szybko wdrożyć, aby osiągnąć poprawę użyteczności strony".

Daniel Pazura

Project Manager

e-point SA

Nowe standardy dostępności cyfrowej WCAG 2.1

Opracowaliśmy 250 rekomendacji zmian dla firm

Efektem przeprowadzonych badań było prawie 250 rekomendacji skierowanych do firm biorących udział w projekcie. Po przeprowadzeniu audytów i przedstawieniu zaleceń, sprawdziliśmy, które firmy zdecydowały się na ich wdrożenie, a następnie przeprowadziliśmy ponowne badanie skuteczności stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Porównywaną metryką był tzw. Relative Conversion Rate.

Relative Conversion Rate obliczany jest jako iloraz mobilnego Conversion Rate (czyli prawdopodobieństwa dokonania zakupu na witrynie oglądanej na smartfonie) oraz desktopowego Conversion Rate. Metryka ta pozwala na zmierzenie zmian współczynnika konwersji bez ryzyka, że na wynik badania wpłyną sezonowe czynniki, takie jak wyprzedaże czy promocje.

66 procentowy wzrost Relative Conversion Rate - to wynik firm, które wdrożyły zmiany

W badaniu porównaliśmy 2 grupy klientów: tych, którzy wdrożyli nasze rekomendacje (przynajmniej cztery z nich) oraz tych, którzy nie wdrożyli żadnej rekomendacji dotyczących mobilnego UX oraz szybkości witryny. Oto wyniki analizy porównawczej obu grup klientów:

  • 66% klientów, którzy wdrożyli nasze rekomendacje, zanotowało wzrost Relative Conversion Rate
  • 75% klientów, którzy nie wdrożyli żadnej rekomendacji, zanotowało spadek Relative Conversion Rate

Osoby zarządzające sklepami internetowymi podejmują różne inicjatywy, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów. Oprócz regularnego zakupu mediów (np. reklam w wyszukiwarce) warto też zwrócić uwagę na to, co dzieje się już po kliknięciu w reklamę - czyli na doświadczenie użytkownika, który ląduje na naszym sklepie e-commerce i przegląda go za pomocą smartfona. Warto zadać sobie parę pytań: “Czy moja strona szybko się ładuje?” “Czy proces zakupu przebiega sprawnie, czy może jednak klient natrafia na jakieś przeszkody?”. Nie wszyscy managerowie e-commerce mają wystarczającą wiedzę czy odpowiednią ilość czasu żeby pod tym kątem przeanalizować swoje sklepy - dlatego też uruchomiliśmy nasz program audytów  - mówi Piotr Kowalski, Senior Analytical Consultant, Google Polska.

"W celu oceny skuteczności tych działań i monitorowania zgodności z przyjętą strategią rozwoju, konieczne jest regularne analizowanie wskaźnika konwersji (ang. Conversion Rate). To właśnie ten parametr informuje o tym, ile użytkowników witryny przechodzi do etapu stania się klientem. Często wystarczą drobne zmiany, aby obserwować spore wzrosty wskaźnika Conversion Rate".

Piotr Kowalski

Senior Analytical Consultant

Google Polska

Feedback od firm, które wzięły udział w programie

Po wdrożeniu rekomendacji i przedstawieniu wyników badań, zapytaliśmy firmy biorące udział w programie, co sądzą o projekcie, przedstawionych raportach, proponowanych zmianach i zaleceniach oraz biznesowych wynikach wdrożenia rekomendacji. Cieszy nas fakt, że większość z nich pozytywnie ocenia przebieg audytu. Nie brakuje również uwag, które są dla nas bardzo cenne pod kątem obszarów do poprawy.

“Sposób przeprowadzenia całego projektu, wskazówki, oraz spotkanie końcowe z podsumowaniem”.

“Być może można byłoby testować każdą z poprawek bezpośrednio po wdrożeniu produkcyjnym, żeby złapać wizję co przynosiło większe a co mniejsze rezultaty”.

“Indywidualne podejście do projektu, przydatne przykłady”.

Konkurencja na rynku e-commerce rośnie z kwartału na kwartał i tylko najlepiej przygotowani będą mogli mówić o sukcesie. Dlatego zadbanie o kanał mobilny aby był szybszy i bardziej przyjazny dla mobilnych internautów - powinno znaleźć się wśród priorytetów firm z branży e-commerce. Dobry User Experience i odpowiednia szybkość działania serwisu mobilnego, istotnie wpływają na wzrost konwersji, a w konsekwencji – zyski firmy.

Możemy pomóc również Tobie. Napisz do nas, a my przeprowadzimy analizę Twoich potrzeb biznesowych i ustalimy, co możemy zrobić, aby poprawić doświadczenia pracowników i klientów Twojej firmy.

Porozmawiajmy. Napisz do nas.

Podobne case studies