Dostosowanie portalu santander.pl do standardów WCAG 2.1.

Santander Bank Polska SA

Wyniki dostępności cyfrowej portalu bankowego na poziomie 86%

Grupa Santander Bank Polska jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce.

Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich i jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych.

Klient
Santander Bank Polska SA

  

Zobacz online

Dostosowanie portalu do standardów WCAG 2.1

W ramach kolejnego etapu współpracy Santander Bank Polska zwrócił się do nas z zadaniem dostosowania portalu santander.pl do wymogów Dyrektywy Unijnej 2019/882, nakładającej na firmy i instytucje obowiązek spełnienia standardów dostępności cyfrowej zgodnych ze standardami WCAG. Wdrożenie wymogów dostępności było bardzo istorną kwestią w związku z nadchodzącymi terminami obowiązywania nowych przepisów dotyczących dostępności, a także rosnącym zainteresowaniem kwestią adaptacji portali dla klientów z ograniczeniami.

Pobierz checklistę WCAG 2.1

i sprawdź, czy jesteś gotowy na nowe standardy dostępności cyfrowej

Santander Bank Polska, idąc z duchem potrzeb rynkowych i realizując zadania własne wynikające z podejścia opartego na przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu, zdecydował się na zamówienie kolejnego już audytu dostępności cyfrowej. Na podstawie wyników zaplanowaliśmy prace przekształcające santander.pl w jedną z najbardziej dostępnych platform bankowych w Polsce. Celem projektu było zwiększenie dostępności cyfrowej portalu z wykorzystaniem rekomendacji audytorów WCAG.

"Dostosowanie portalu Santander.pl do standardów WCAG było nie tylko zgodne obowiązującymi regulacjami, ale także rezonowało z wartościami, którymi w swojej strategii kieruje się Santander Bank Polska. Dzięki wiedzy, doświadczeniu i elastyczności e-point, nasz portal - w ocenie audytorów Fundacji Widzialni - stał się jednym z najbardziej dostępnych w sektorze bankowym, spełniając nasze zobowiązania ESG i dostarczając nowoczesne, inkluzywne rozwiązania dla wszystkich klientów".

Katarzyna Figlus

Menedżerka Zespołu Serwisów i Technologii Webowych

Centrum Kompetencji Digitalowych Santander Bank Polska SA

Jak przebiegał proces wdrożenia standardu WCAG na portalu?

Bazując na naszym wcześniejszym doświadczeniu w optymalizacji portali pod kątem wymagań WCAG podjęliśmy z właścicielem biznesowym portalu santander.pl prace nad założeniami projektowymi. Celem było  wprowadzenie zmian w sposób optymalny, adresujący maksimum wymagań i osiągający najlepszy możliwy efekt.

System Santander Bank Polska był rozbudowany dużą liczbą dedykowanych komponentów funkcjonalnych i wizualnych (np. kalkulatory, tabele notowań, karuzele, elementy stronicowane, menu, itd., itd.). Chcąc osiągnąć zamierzone efekty związane z WCAG,, rozpoczęliśmy projekt od szczegółowej analizy, dzięki której wypracowaliśmy szereg propozycji realizacyjnych niezbędnych do podjęcia strategicznych decyzji biznesowych.

W pierwszym kroku założyliśmy, że musimy w pełni skorzystać z umiejętności ekspertów w ich dziedzinach: 

Wiedzy właściciela biznesowego o potrzebach banku i oczekiwaniach co do portalu w zakresie przekazywania treści użytkownikom; 

Naszej znajomości mechanizmów portalu, kompetencjach  architektów i doświadczeniu projektowym; 
Wiedzy eksperckiej fundacji Widzialni w zakresie wymagań WCAG oraz praktyk wykorzystania mechanizmów przeglądarek i czytników przez osoby z indywidualnymi potrzebami; 
Umiejętności projektowania interfejsów banku, które współpracują z nami, jednocześnie dostosowując wizualny wygląd portalu do zmodyfikowanego systemu projektowego banku.

W kolejnym kroku zapoznaliśmy się z dostarczonymi przez fundację Widzialni raportami z analizy 15 wyselekcjonowanych stron z portalu. Wyniki audytu pokazały, że dostępność całego portalu nie jest wystarczająca.  

Przystąpiliśmy zatem do przygotowania rekomendacji realizacji prac dotyczących konkretnych modułów i komponentów, jednocześnie budując nowe wersje wizualne zgodne z Design System. Kolejno uzgadnialiśmy aspekty wizualne i funkcjonalne, aktywności dostępne w różnych kanałach komunikacji. Po potwierdzeniu sposobu realizacji prac przez wszystkie strony przeszliśmy do etapu wdrożenia.

Przebudowa strony w zgodzie ze standardami WCAG 2.1.

Po 9 trzytygodniowych sprintach (projekt realizowany był w sprawdzonej już wcześniej wielokrotnie metodyce SCRUM), osiągnęliśmy znaczący efekt dotyczący dwóch aspektów: 

1.

Przebudowie wizualnej strony koncentrującej się na dostosowaniu do wymagań Design Systemu Banku

2.

Zwiększeniu dostępności cyfrowej w zgodzie z wymaganiami WCAG 2.1 w warstwie funkcjonalnej i wizualnej.

Kolejnym czynnikiem, który braliśmy pod uwagę przy projektowaniu, był sposób implementacji nowych rozwiązań, przy zachowaniu ciągłości działania portalu. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że tak duży projekt wymaga wdrażania go etapami, a po każdym z nich rozwiązanie powinno być spójne i stabilne w odczuciu klientów.

Wyniki reaudytu portalu na poziomie powyżej 80%

Wyniki reaudytu portalu przeprowadzonego przez fundację Widzialni w lutym 2024 roku, wykazały, że strony Santander Bank Polska spełniają standardy dostępności w stopniu: 

Wyniki reaudytu jednoznacznie potwierdzają skuteczność zmian wdrożonych przez e-point w zakresie dostosowań na portalu Santander.pl do standardów WCAG.

Warto podkreślić, że zgodnie z raportem sporządzonym przez firmę Kinaole w 2022 roku wyniki dostępności cyfrowej 10 czołowych banków w Polsce, w tym Santander Bank Polska SA,  wahały się między 25 a 56%.

"Dostosowanie portalu bankowego do wymogów WCAG oraz Europejskiego Aktu Dostępności (Dyrektywa 2019/882) to skomplikowany proces, wymagający współpracy z ekspertami i skrupulatnej implementacji. Dzięki naszej wieloletniej współpracy z Santander i elastycznym podejściu do zmian portal stał się jednym z najbardziej dostępnych w sektorze bankowym".

Marcin Żuchowicz

CEO

e-point SA

Podobne case studies