Praca w e-point

Rekrutacja od podszewki – kulisy zatrudniania w e-point na przykładzie praktyk front-endowych

Pierwsze skojarzenia z rozmową rekrutacyjną? Stres, podchwytliwe pytania, krępująca kwestia oczekiwań finansowych. Mam za sobą podobne rozmowy, ale ta, po której zaczęłam pracę w e-point, wyglądała zupełnie inaczej.

Zaskoczyła mnie nieformalna, przyjazna atmosfera i nietypowa forma spotkania z praktycznymi zadaniami i kodowaniem na żywo.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • jak od podszewki wygląda proces rekrutacji praktykantów w e-point,
  • jak się dobrze przygotować do rozmowy o pracę w naszej firmie,
  • na jakie informacje w CV zwracamy uwagę,
  • jakie obowiązki mają praktykanci w e-point,
  • na jakie wsparcie ze strony e-point mogą liczyć praktykanci,
  • jak wygląda ścieżka dalszej kariery praktykanta w zespole front-end.

Teraz mogę uczestniczyć w tym procesie, będąc po drugiej stronie – rekrutowałam praktykantów do naszego zespołu front-endowego. Dlatego chciałam przybliżyć Wam jak w e-point przebiega proces rekrutacji i jak się do niego dobrze przygotować.

Praktyki to dobry początek kariery

Praktyki to jeden z najlepszych sposobów, żeby zacząć karierę zawodową. Przez trzy miesiące (tyle standardowo trwają praktyki w e-point) można upewnić się, że wybrana ścieżka zawodowa jest tą właściwą i zobaczyć, jak wygląda praca w IT przy prawdziwych projektach.

Jest to możliwe, ponieważ każdego traktujemy jak pełnoprawnego pracownika, więc od pierwszego dnia praktykanci wspierają zespoły pracujące dla realnych klientów. Nie ma tu żadnych projektów startowych, pisania kodu „do szuflady”. W e-point praktyki nigdy nie polegają na kserowaniu dokumentów czy parzeniu kawy – chyba że dla siebie.

“Przede wszystkim podoba mi się to, że dostaję zadania z prawdziwych, komercyjnych projektów. Czuję, że mam swój realny wpływ na projekty w firmie, a także jest zawsze większa satysfakcja z wykonanego zadania i motywacja do dalszej nauki i pracy. Wpływa to też na lepszą integrację ze starszymi stażowo osobami w zespole. Myślę, że może być to też odpowiedź na pytanie, dlaczego warto aplikować do e-point”.

Dawid Kiełbik

Trainee Front-End Developer

e-point SA

Wsparcie na starcie

Czy to oznacza, że wrzucamy praktykantów na głęboką wodę bez przygotowania? Nic podobnego! Przede wszystkim dbamy o płynne wdrożenie się nowego członka zespołu – może liczyć na jasne instrukcje przygotowania środowiska do pracy i pomoc bardziej doświadczonych kolegów, ale też – co najważniejsze – na wsparcie mentora.

Każdy z praktykantów w e-point ma przydzielonego opiekuna, którego rolą jest wybór zadań o odpowiednim poziomie trudności, wprowadzenie w meandry (nierzadko dużego) projektu, ale też – co równie ważne – pomoc w odnalezieniu się w firmie w poznawaniu osób z innych zespołów czy ogrywaniu  innych w piłkarzyki.

Jak znajdujemy kandydatów?

Rekrutacja nowego pracownika zaczyna się na długo przed moim dołączeniem do tego procesu. Zanim dojdzie do naszej rozmowy, musimy w ogóle dostać zgłoszenie od kandydata/kandydatki. W zakładce „Kariera” na naszej stronie, można znaleźć wszystkie aktualne oferty. Poza tym też aktywnie ogłaszamy się w portalach branżowych czy mediach społecznościowych.

Ponadto, co roku jesteśmy obecni na Targach Pracy na Politechnice Warszawskiej i Uniwersytecie Warszawskim, oraz regularnie organizujemy wykłady i warsztaty dla studentów w ramach Akademii e-point. Często to wtedy poznajemy naszych nowych pracowników, a oni mogą wypytać nas o to, jak na co dzień wygląda praca w naszej firmie.

Brak doświadczenia nie musi być przeszkodą

Wygląd i czytelność CV jest ważna, ale znacznie ważniejsza jest jego zawartość. CV służy przede wszystkim pokazaniu dotychczasowego doświadczenia, ale co zrobić w wypadku, kiedy się dopiero zaczynasz drogę zawodową? Dobrym pomysłem jest opisanie swoich niekomercyjnych projektów, np. zadania zaliczeniowego na studiach (jeśli dodatkowo był to grupowy projekt, będziemy wiedzieć, że kandydat potrafi pracować w zespole), ćwiczeń realizowanych podczas kursu czy bootcampu albo strony internetowej zrobionej dla znajomych. 

Warto pochwalić się swoim najlepszym kodem na Githubie, Bitbuckecie czy Gitlabie – to dodatkowo pokazuje, że kandydat potrafi korzystać z systemu kontroli wersji. Chętnie też dopytuję o nie w trakcie rozmowy. Jestem ciekawa, skąd czerpał pomysły, jak przebiegała praca, czy zdarzyły się jakieś problemy i jak zostały rozwiązane. Są to dla nas przydatne informacje, bo pokazują zainteresowania kandydata, jego ulubiony tryb pracy czy sposób radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Jeśli jednak ma się już doświadczenie, koniecznie trzeba uwzględnić wszystko, co może być istotne na danym stanowisku. W naszym przypadku, kiedy brakuje doświadczenia stricte front-endowego, ważne będzie każde, które jest związane z szeroko pojętym IT jak praca w helpdesku, projektowanie graficzne czy UX.

Test z wiedzy technicznej i rozmowa rekrutacyjna

Kolejnym ważnym krokiem w rekrutacji do e-point jest test, który odbywa się  w siedzibie firmy. Piszą go wszyscy kandydaci na stanowiska techniczne, nie tylko praktykanci. Oczywiście poziom zadań jest dostosowany do stanowiska, na które się aplikuje. Dla front-end developerów zadania dotyczą HTML-a, CSS-a i SCSS-a, oraz JavaScriptu, czyli podstawowych technologii, z którymi będzie się miało do czynienia w codziennej pracy.

Nie da się ukryć, że najważniejszym i często najtrudniejszym elementem rekrutacji jest rozmowa o pracę. Staramy się zaczynać rozmowę od przedstawienia jej przebiegu, żeby kandydat wiedział, czego może się spodziewać. Sam początek rozmowy jest nietechniczny i odbywa się z osobą zajmującą się HR, która opowiada też o praktycznych aspektach pracy w e-point, o naszym biurze, godzinach pracy, rodzajach umów czy gildiach zainteresowań.

Na drugą, techniczną część rozmowy najczęściej przychodzi dwoje front-end developerów. Pierwsze, co omawiamy, to doświadczenie opisane w CV. Ciekawi nas też, dlaczego ktoś wybrał akurat e-point. Pytamy też krótko o różne pojęcia związane z front-endem, jak SEO czy RWD (nasza branża uwielbia skróty, trzeba umieć je rozszyfrować!) ale też o różne terminy CSS-owe, jak box model.

Kodowanie na żywo

Ważnym elementem rozmowy jest zadanie. Dlatego prosimy kandydatów o odtworzenie fragmentu layoutu strony z różnym układem dla widoku desktopowego i mobilnego oraz dodanie niewielkiej interaktywności w JavaScripcie. Jednak bardziej niż na odtworzeniu layoutu pixel perfect, zależy nam na obserwowaniu, jak dana osoba organizuje sobie pracę, jakie wybiera narzędzia, gdzie i jak sprawnie szuka informacji, również w internecie. 

Oprócz technicznych umiejętności cenimy umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach, zwłaszcza tak stresujących jak rozmowa o pracę. Dużą wagę przykładamy też do komunikatywności kandydatów, bo zależy nam, aby każda nowo przyjęta osoba dobrze odnalazła się w zespole.

“Bardzo cenię sobie atmosferę w pracy, sympatyczny zespół, możliwość poradzenia się bardziej doświadczonych osób przy okazji zadań o większym stopniu skomplikowania, do tej pory zapoznałem się z metodologią pracy i coraz bardziej wdrażam w projekt nad którym pracuję”.

Cezary Walczak

Trainee Front-End Developer

e-point SA

Praktykę czas zacząć

Wszyscy nowi pracownicy e-point przechodzą w pierwszych dniach pracy cykl wewnętrznych szkoleń, nazywany u nas procesem onboardingu. Zostaliśmy niedawno docenieni m.in. za ten proces przez Pracuj.pl w konkursie HR Dream Team i zdobyliśmy główną nagrodę w kategorii „Rozwój talentów w organizacji”!

Praktyki to pierwszy krok na drodze do kariery we front-endzie. Część naszych praktykantów zostaje z nami po zakończeniu tego trzymiesięcznego okresu na stanowisku junior front-end developera. Kolejne etapy, standardowo obejmują pracę jako regular i senior front-end developer, aż do pozycji expert developera. Stopniowo pojawiają się nowe obowiązki i wyzwania, aż pewnego dnia nasz dawny praktykant zostaje mentorem nowej osoby zaczynającej swoją drogę w branży.