Migracja infrastruktury Inter Cars do chmury Azure

Inter Cars

Lift-and-shift, czyli przeniesienie systemu na platformę Micorsoftu

11 sty 2021

Inter Cars szukał rozwiązania, które zagwarantuje firmie najwyższą wydajność i elastyczność, a jednocześnie obniży koszty utrzymania dotychczasowej infrastruktury. Wybrana chmura miała też zagwarantować otwartość oraz współdziałanie różnych systemów, ponieważ firma chciała zachować pełną kontrolę nad wykorzystywanymi narzędziami.

Klient
Inter Cars

  

Zobacz online

O Inter Cars

Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Oferta spółki obejmuje również wyposażenie warsztatowe, w szczególności urządzenia do obsługi i naprawy samochodów oraz części do motocykli i tuningu.

Cele projektu

  • Przygotowanie i przeprowadzenie migracji dotychczasowej infrastruktury Inter Cars na platformę Azure.
  • Instalacja i konfiguracja systemów operacyjnych i aplikacji middleware.
  • Umożliwienie monitoringu parametrów i diagnostyki systemu w nowej infrastrukturze.

Dlaczego Inter Cars postawił na Azure?

O wyborze Azure zadecydowała niezawodność i skalowalność platformy Microsoftu. Chmura gwarantuje dostępność na poziomie 99,95%, dzięki czemu Inter Cars ma pewność nieprzerwanego działania swojego systemu oraz dostęp do ciągłego monitoringu i całodobowej pomocy technicznej. Redukuje również ponoszone koszty, ponieważ firma płaci wyłącznie za zasoby, których rzeczywiście w danej chwili potrzebuje.

"Microsoft Azure jest zbiorem puzzli, z których możemy układać dowolną architekturę IT, wymaganą do wdrożenia. Dla Inter Cars istotne były środowiska baz danych, systemy aplikacyjne, które będą automatycznie skalowane".

Jacek Zadrożny

Azure Business Architect

Microsoft

Oczywiście nie możemy zapominać o kwestii nadrzędnej, jaką jest bezpieczeństwo - dodaje Jacek Zadrożny.

W efekcie chmura Azure umożliwia Inter Cars m.in.:

  • dostęp do wszystkich warstw systemu, 
  • monitorowanie wydajności komponentów, 
  • dokonywanie zmian w architekturze (np. przebudowę na mikroserwisy),
  • dostosowywanie wykorzystywanych zasobów do aktualnej pracy systemu.

Realizacja projektu

Prace nad zaprojektowaniem nowej infrastruktury przebiegały w formie trójstronnej współpracy pomiędzy Inter Cars, Microsoft i e-point. To umożliwiło przygotowanie infrastruktury w modelu 3-warstwowym, a ze względu na specyfikę corowego komponentu całego systemu - opartej niemal całkowicie o rozwiązania z IaaS:

  • warstwa serwerów www do obsługi protokołu HTTP - wykorzystywana m.in. do  przekierowań, logowania ruchu, 
  • warstwa serwerów aplikacyjnych - SAP Commerce (dawniej SAP Hybris) w różnych rolach oraz middleware wspomagający, np. Solr, 
  • warstwa bazy danych.

 

Po zbudowaniu przez Inter Cars i Microsoft infrastruktury, e-point przeprowadził instalację i konfigurację systemów operacyjnych oraz aplikacji middleware. Wprowadzenie już na tym etapie narzędzi automatyzujących konfiguracje, m.in. Ansible, pozwala na utrzymanie spójności między środowiskami produkcyjnymi i rozwojowymi oraz szybkie wprowadzanie zmian.

Ponadto w ramach projektu wdrożono też narzędzia umożliwiające monitoring parametrów i diagnostykę systemu w nowej infrastrukturze, co wspiera jego utrzymanie w nowym środowisku.

Efekt

Migracja trwała ok. 3 miesiące i system Inter Cars działa już w infrastrukturze Azure.

"Przeniesienie systemu do chmury Azure to najsprawniej przeprowadzony projekt migracji tej skali w Inter Cars. Najlepszym dowodem jest fakt, że przebieg prac nie miał żadnego wpływu na użytkowników końcowych i przełączenie systemu na nową platformę sprzętową nie było przez nich zauważone".

Momchil Kovachev

Chief Digital Officer

Inter Cars

Po migracji czas wprowadzania zmian w infrastrukturze skrócił się z tygodni do pojedynczych godzin, a nawet kwadransów. Jednocześnie podczas projektu wypracowano standardy, które będą wykorzystywane także przy wdrożeniach innych systemów w chmurze Azure.

Zakres projektu:

  • Frontend,
  • Cloud,
  • Systemy operacyjne,
  • Uczestnictwo w projektowaniu i budowie infrastruktury w Azure,
  • Przygotowanie systemów operacyjnych,
  • Przygotowanie middleware,
  • Instalacja i dostosowanie systemu do działania w nowym środowisku,
  • Testy przed uruchomieniem produkcyjnym,
  • Udostępnienie systemu użytkownikom końcowym.

Wykorzystane technologie:

  • Azure,
  • SAP Commerce (dawniej SAP Hybris),
  • Debian,
  • Apache,
  • Tomcat,
  • Solr,
  • Ansible.

Możemy pomóc również Tobie. Napisz do nas, a my przeprowadzimy analizę Twoich potrzeb biznesowych i ustalimy, co możemy zrobić, aby poprawić doświadczenia pracowników i klientów Twojej firmy.

Porozmawiajmy. Napisz do nas.

Podobne case studies