Internetowy konfigurator dostępu dla klientów C.H.Beck

C.H.BECK

Learning-driven design w budowie narzędzia do konfiguracji i zakupu Systemu Informacji Prawnej Legalis

08 lut 2021

Wykorzystując podejście learning-driven design, zaprojektowaliśmy wspólnie z Wydawnictwem C.H.Beck internetowy konfigurator dostępu do Systemu Informacji Prawnej Legalis.

Klient
C.H.Beck

Zobacz online

O C.H.Beck

Wydawnictwo C.H.Beck działa na polskim rynku od 1993 roku. Wydaje publikacje z zakresu prawa, podatków, ekonomii oraz literatury akademickiej, aplikacyjnej i obcojęzycznej.

Jednym z jego flagowych produktów jest Legalis - internetowy System Informacji Prawnej zawierający zawsze aktualną bazę aktów prawnych, orzecznictwo oraz wszystkie komentarze, systemy prawa, monografie i czasopisma C.H.Beck.

Narzędzie do samodzielnego działania 

Ze względu na ogromną liczbę dostępnych modułów oraz różnorodne możliwości konfiguracji systemu, Legalis był wcześniej sprzedawany wyłącznie bezpośrednio przez doradców C.H.Beck.

Naszym wyzwaniem było stworzenie narzędzia internetowego, które pomoże małym i średnim kancelariom prawnym w samodzielnym poznawaniu, konfiguracji i zakupie Systemu Informacji Prawnej Legalis.

"Chcieliśmy, aby dzięki naszemu narzędziu przedstawiciele kancelarii mogli samodzielnie zbudować konfigurację Legalisa zgodną ze swoimi potrzebami - mając poczucie bezpieczeństwa oraz pewności dokonanych wyborów, jakby w procesie towarzyszył im doradca".

Miłosz Kalinowski

Dyrektor Działu Publikacji i Projektów Elektronicznych

Wydawnictwo C.H.Beck

Jak zbudować portal self-service?

5 przykładów wdrożeń dla liderów rynku

Proces learning-driven design

Pracowaliśmy w niewielkim, multidyscyplinarnym zespole ściśle współpracując z przedstawicielami Wydawnictwa. Przyjęliśmy podejście learning-driven design, zgodnie z którym na każdym etapie zwinnie uzupełnialiśmy wiedzę dotyczącą różnych aspektów związanych z projektowanym rozwiązaniem. Podstawą były regularne warsztaty,  podczas których wymienialiśmy się nową wiedzą i przeprowadzaliśmy sesje feedbackowe do wypracowanych już efektów.

Proces podzieliliśmy na kilka etapów:

  1. Kick-off, który pozwolił nam na zbudowanie wspólnego rozumienia celu projektu, dekonstrukcję wstępnych makiet wcześniej stworzonych przez pracowników C.H.Beck oraz stworzenie wstępnego backlogu prac w zakresie designu.
  2. Zebranie wiedzy z wewnątrz, czyli etap podczas którego przeprowadziliśmy warsztaty dotyczące samego systemu Legalis, określiliśmy niezbędne funkcje konfiguratora, a także dokładnie przeanalizowaliśmy dotychczasowe materiały komunikacyjne, w tym cenniki.
  3. Weryfikację wiedzy na zewnątrz, która polegała na przeprowadzeniu krótkich wywiadów z obecnymi i potencjalnymi użytkownikami systemu Legalis w celu sprawdzenia naszych założeń i uzupełnieniu ich o perspektywę pracowników kancelarii prawnych. Wprowadziliśmy również elementy netnografii - sprawdziliśmy, o czym mówią i jakich informacji o bazach prawnych szukają internauci.
  4. Ideacja rozwiązań, gdzie wygenerowaliśmy pomysły na funkcje i elementy konfiguratora i dokonaliśmy selekcji najlepszych z nich. 
  5. Projektowanie UX/UI, czyli ostatni etap, który doprowadził nas do stworzenia finalnych projektów - łącznie z wzorcowymi tekstami. Efektem tego etapu było stworzenie artefaktów gotowych do przekazania zespołowi developerskiemu.

Z jakich narzędzi korzystaliśmy?

W tej realizacji wykorzystaliśmy elementy technik design thinking i service design uzupełnione o nasze autorskie rozwiązania. Używaliśmy między innymi naszych własnych Product Canvas i Tool Idea Canvas, dzięki którym lepiej zrozumieliśmy wymagania biznesowe później zawarte w Design Briefie jako nasze pryncypia projektowe.

Na etapie ideacji pomagały nam mapy empatii, które zbliżały nas do perspektywy użytkownika, a także narzędzie Analogie - Trendy - Inspiracje, które dostarczało nam paliwo do sesji generowania pomysłów. Mapy procesów i service blueprint przypominały nam natomiast cały czas o logice biznesowej stojącej za rozwiązaniem.

Na samym etapie projektowania UX/UI, naszym podstawowym narzędziem był Sketch wraz z pluginem Sketch Measure, który pozwala łatwo udostępnić specyfikację wszystkich elementów deweloperom.

e-point SA pierwszą polską firmą z certyfikatem Conversion Optimization

box-e-point-sa-pierwsza-polska-firma-z-certyfikatem-conversion-optimization

Efekty 

Nasza współpraca obejmowała zaprojektowanie systemu, za którego wdrożenie będzie odpowiedzialny klient. W związku z tym, musieliśmy przygotować taki projekt, co do którego developerzy nie będą mieć wątpliwości. 

Oznacza to, że finalnie przygotowaliśmy:

  • dokument zawierający wymagania funkcjonalne definiujący sposób działania  wszystkich funkcji w konfiguratorze,
  • ekrany z interfejsami graficznymi wraz ze specyfikacją - wymiarami, krojami pisma czy kolorami,
  • dokument z tzw. microcopy, czyli wszystkimi wariantami tekstów instruującymi użytkownika, co się dzieje i jakie ma możliwości działania.

"Projektując to narzędzie, zdawaliśmy sobie sprawę, że nasza oferta jest szeroka, a możliwości konfiguracji ogromne. Pozytywnie zaskoczyło nas, jak głęboko zespół e-point “wgryzł się” w temat. Uczył się naszego biznesu, szukał analogii i miejsca na innowacje - a potem wykorzystał tę wiedzę, żeby jak najlepiej odpowiedzieć na oczekiwania klientów".

Marta Jarnutowska

Senior Project Manager

Wydawnictwo C.H.Beck

Możemy pomóc również Tobie. Napisz do nas, a my przeprowadzimy analizę Twoich potrzeb biznesowych i ustalimy, co możemy zrobić, aby poprawić doświadczenia pracowników i klientów Twojej firmy.

Porozmawiajmy. Napisz do nas.

Podobne case studies