Dawid Kubiak

Solutions Architect | Certified Pimcore Developer

Akeneo czy Pimcore? Pobierz porównanie

PIME-commerceTechnologia

Planujesz wdrożenie systemu klasy PIM i zastanawiasz się, który najlepiej odpowie na potrzeby Twojej firmy? Pobierz porównanie kluczowych funkcjonalności obu systemów i przeczytaj komentarz eksperta poniżej, żeby wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do potrzeb Twojego biznesu.

Znajdziesz w nim 43 najważniejsze funkcjonalności obu systemów pogrupowane według 5 kluczowych obszarów:
  • zarządzanie danymi, 
  • zarządzanie informacjami produktowymi,
  • dostępne rozszerzenia,
  • użytkownicy,
  • technologia.

AKeneo vs Pimcore

Pobierz porównanie i przeczytaj komentarz eksperta poniżej:


Administratorem danych osobowych jest e-point SA. Dowiedz się więcej.

Akeneo PIM

Akeneo przez niecałe 10 lat obecności na rynku udało się zdobyć pozycję lidera branży i zjednać sobie sympatię tysięcy użytkowników. Otwarta architektura i zastosowanie wiodących technologii informatycznych czyni z niego kompletny system do zarządzania informacją produktową, a zestaw gotowych integracji sprawia, że można szybko i tanio rozszerzać go o nowe funkcjonalności. W efekcie z Akeneo korzystają światowe marki takie jak Sephora, Shop.com czy Auchan. 

Co wyróżnia Akeneo?

Przyjazny interfejs 

Intuicyjny panel użytkownika z przejrzystą architekturą informacji umożliwia łatwą nawigację i efektywne zarządzanie informacjami produktowymi. Obsługa systemu nie wymaga wiedzy technicznej, dzięki czemu każdy pracownik może szybko nauczyć się z niego korzystać.

Podgląd i wyszukiwanie produktów w Akeneo

Asystent pracy zespołowej

Akeneo wyposażony jest w tzw. asystenta pracy zespołowej, który pomaga kontrolować procesy między różnymi zespołami zaangażowanymi w pracę nad produktem. System na bieżąco śledzi jakość oraz kompletność danych i powiadamia odpowiedni dział w firmie o ewentualnych brakach w informacjach produktowych. Dzięki temu ryzyko, że do kanału sprzedaży trafi produkt z niekompletnym opisem praktycznie nie występuje.  

Automatyzacja powtarzalnych zadań

Specjalny mechanizm reguł automatycznie wzbogaca wybrane informacje produktowe. Pracownicy mogą tworzyć własne zasady dotyczące logiki biznesowej, na podstawie których system określa wybrane atrybuty produktów i przypisuje je do odpowiedniej kategorii. Dzięki temu pracownicy nie muszą za każdym razem ręcznie wprowadzać danych. 

Gotowe integracje z innymi systemami

Akeneo Marketplace łatwo integruje się z wieloma rozwiązaniami, w tym z:

  • platformami e-commerce (tj. Salesforce Commerce Cloud, Magento, Shopify, Shopware, WooCommerce),
  • systemami do tworzenia materiałów marketingowych (tj. InBetween, PIM2Catalog, PRIINT: SUITE),
  • systemami DAM (tj. Cloudinary, Widen, Ephotodam).

Ogromny wybór gotowych rozszerzeń sprawia, że oprogramowanie jest bardzo elastyczne i łatwo dostosujesz je do indywidualnych potrzeb Twojej firmy.

Rodzaj licencji

Oprogramowanie Akeneo PIM dostępne jest w 2 wersjach:

  • Community Edition (CE), darmowej wersji społecznościowej on-premise,
  • Enterprise Edition (EE), płatnej wersji SaaS, dystrybuowanej w postaci rocznego abonamentu.

Wsparcie techniczne

Użytkownicy darmowej edycji Akeneo Community mogą korzystać z pomocy licznej społeczności programistów zaangażowanych w tworzenie open source'owej wersji systemu. Ponad 3000 pasjonatów Akeneo PIM znajdziesz m.in. na Slacku, Twitterze i innych forach internetowych. 

Wersja płatna gwarantuje dostęp do profesjonalnej pomocy technicznej Akeneo Enterprise Support objętej umową SLA. Dedykowany zespół techniczny wspiera klientów w codziennej pracy z programem, odpowiada na pytania i na bieżąco rozwiązuje ewentualne problemy. Usługa jest uruchamiana w momencie zakupu licencji, a nie od wdrożenia produkcyjnego. Dzięki temu już na etapie przygotowania PIM-a możesz konsultować sposób konfiguracji z twórcami oprogramowania. 

Technologia

Najlepsze technologie open source’owe zapewniają wysoką elastyczność i wydajność systemu. Akeneo jest objęty licencją OSL 3.0 i został napisany w języku PHP (w oparciu o framework Symfony3). 

Po stronie serwerów (backend) wykorzystano technologie takie jak: 

  • Memcached,
  • Doctrine 2 as ORM,
  • MySQL,
  • Elastic Search.

Za warstwę wizualną (frontend) odpowiadają:

  • BEM,
  • jQuery,
  • Backbone JS,
  • React JS.

Wdrożenia

Akeneo pomaga efektywnie zarządzać informacją produktową już ponad 300 firmom na całym świecie.

  • Myer, australijski gigant sprzedaży detalicznej, dzięki Akeneo przyśpieszył time-to-market o 400%. 
  • Frankfurt Airport Shopping wdrożenie Akeneo umożliwiło uruchomienie wspólnego e-commerce dla wszystkich sprzedawców detalicznych działających na lotnisku.
  • Midland Scientific, wiodący sprzedawca sprzętów laboratoryjnych w USA, dzięki Akeneo uporządkował informacje produktowe. Wdrożenie pozwoliło pracownikom wzbogacać 10 razy więcej produktów tygodniowo i skrócić czas tworzenia katalogów produktowych o 50%.  

Pimcore

Pimcore pozwala zarządzać nie tylko informacją produktową, ale również doświadczeniami klientów. Twórcy oprogramowania udostępniają użytkownikom szereg dodatkowych funkcjonalności, które wspierają realizowanie spójnej strategii omnichannel i automatyzują codzienną pracę osób korzystających z PIM-a. Licencja typu open source daje organizacjom pełną kontrolę nad oprogramowaniem i pozwala na dowolne integracje z zewnętrznymi narzędziami. Z Pimcore korzysta już ponad 80 tysięcy firm w 56 krajach. Jest wybierany zarówno przez małe przedsiębiorstwa jak i globalne marki jak  Audi, T-mobile, Burger King, Ikea czy TUI.

Pimcore:
przewodnik dla managerów

Czytaj

Co wyróżnia Pimcore?

Szeroki zestaw narzędzi 

W ramach skonsolidowanej platformy Pimcore możesz korzystać z narzędzi takich jak:

  • Master Data Management (MDM),
  • Product Information Management (PIM), 
  • Digital Assets Management (DAM/MAM),
  • Customer Data Platform (CDP),
  • systemu CMS,
  • e-commerce.

Ponadto Pimcore jest kompatybilny z wieloma dostawcami usług chmurowych PaaS, m.in. z Amazon AWS, Microsoft Azure czy Google Cloud. Można go również wdrożyć lokalnie (on-premise). 

Wbudowany edytor plików graficznych

Zintegrowany edytor obrazów (zbudowany w oparciu o miniPaint) pozwala na dokonywanie podstawowej obróbki graficznej bezpośrednio w systemie. Komponent wyposażony jest w intuicyjny interfejs WebDAV, który umożliwia korzystanie z plików aplikacji w taki sam sposób, jak z zasobów na dysku lokalnym.

Responsywność

Pimcore jest przyjazny dla użytkowników mobilnych i optymalizuje responsywność podczas całej ścieżki zakupowej klientów. Funkcja inteligentnego podglądu umożliwia prezentację informacji produktowych w wielu kanałach sprzedaży i na różnych rozmiarach ekranu. 

Rozbudowana wersja darmowa

Bezpłatna wersja Pimcore z powodzeniem zaspokaja potrzeby większości firm. Zapewnia dostęp do wszystkich podstawowych funkcjonalności oprogramowania, które umożliwiają sprawne zarządzanie:

  • danymi produktowymi (PIM/MDM), 
  • doświadczeniami użytkowników (DXP/CMS/UX),
  • zasobami cyfrowymi (DAM). 

Nieograniczony zasób danych i liczba użytkowników pozwala pracownikom swobodnie: 

  • tworzyć modele produktów i powiązanych obiektów,
  • importować i eksportować dane produktowe za pośrednictwem plików csv,
  • modyfikować dane w intuicyjnym panelu administracyjnym,
  • wprowadzać produkty do sprzedaży w wielu kanałach.

Rodzaj licencji

Pimcore dostępny jest w trzech wersjach:

  1. Community - darmowa zapewniająca wszystkie podstawowe funkcjonalności z nieograniczonym zasobem danych na licencji GPLv3.
  2. Enterprise - komercyjna wersja obejmująca dostęp do wszystkich rozszerzeń dla przedsiębiorstw (np. integracja z markeplace’ami i narzędziami Microsoft i Adobe, zarządzanie tłumaczeniami czy dodatkowe narzędzia statystyczne), długoterminowe wsparcie LTS i SLA, oraz pakiet dodatkowych szkoleń i konsultacji dla pracowników.
  3. Unlimited - rozszerzona wersja Enterprise, obejmująca dodatkowe wsparcie techniczne, w tym nielimitowane instalacje systemu oraz dostosowanie rozwiązań w chmurze do indywidualnych potrzeb danej organizacji .

Wsparcie techniczne

Niezależnie od posiadanej licencji w każdej chwili możesz wykupić u twórców oprogramowania dodatkowy pakiet stałych godzin wsparcia (min. 20h/miesiąc). Czas ten możesz przeznaczyć m.in. na wsparcie aplikacji, infrastruktury lub konsultacje doradcze. Dzięki temu nawet korzystając wersji Community jesteś w stanie maksymalnie wykorzystać potencjał Pimcore. W razie potrzeby, możesz również skorzystać z darmowej pomocy społeczności programistów zgromadzonej wokół platformy np. na forum na GitHub.

Technologia

Pimcore jest systemem o otwartej architekturze opartej w 100% na API, objętym licencją GPLv3. Podobnie jak Akeneo został napisany w języku PHP/Symfony z wykorzystaniem sprawdzonych i popularnych technologii jak MySQL, Elasticsearch, Redis i Varnish. Dzięki temu tworzenie i wdrażanie nowych komponentów jest niezwykle szybkie i tanie. 

Oprogramowanie można zainstalować na własnych serwerach (on-premise) lub w chmurze (PaaS), a niebawem ma się również pojawić wersja SaaS. 

Wdrożenia

Setki zadowolonych klientów potwierdza skuteczność Pimcore w zarządzaniu informacją produktową.

  • Wdrożenie Pimcore w firmie Iglotex zarządzającej ponad 7 tysiącami produktów żywnościowych (z czego każdy posiada średnio ok. 50 atrybutów) zmieniło zwykłą kartotekę produktową w atrakcyjną ofertę e-commerce i funkcjonalne narzędzie dla handlowców.
  • Intersport dzięki Pimcore uruchomił 265 tysięcy wypożyczalni sprzętu sportowego i pozwolił firmie zwiększyć sprzedaż o 50%. 
  • Audi wykorzystało Pimcore w celu zoptymalizowania procesu sprzedaży i uruchomienia scentralizowanego źródła zaopatrzenia dla wszystkich salonów na świecie. 

Co wybrać: Pimcore czy Akeneo? 

Akeneo to kompletny i bardzo przejrzysty system klasy PIM, posiadający szereg gotowych integracji, które rozszerzają funkcjonalności dostępne w wersji OOTB. Twórcy zadbali, aby oprogramowanie współpracowało z popularnymi platformami e-commerce, systemami do tworzenia materiałów marketingowych czy DAM.

Pimcore posiada więcej wbudowanych funkcjonalności. Nie jest to tylko system PIM, ale także MDM, DAM, prosty e-commerce, który może pełnić funkcję katalogu produktów online oraz CMS. Tak szeroki zestaw dodatkowych narzędzi pozwala wykorzystać Pimcore nie tylko do zarządzania informacją produktową, ale również jako scentralizowane narzędzie do tworzenia i zarządzania cyfrowymi doświadczeniami użytkowników w wielu kanałach sprzedaży.

Pimcore zapewnia również szersze możliwości konfiguracyjne niż Akeneo. Wszystkie modele danych można zbudować od podstaw i dowolnie modyfikować. Akeneo natomiast posiada gotowy szablon produktowy, który można rozszerzać według potrzeb.

W przeciwieństwie do Akeneo, Pimcore nie posiada funkcjonalności automatycznego uzupełniania brakujących danych poprzez tworzenie reguł produktowych. 

Liczba dostępnych funkcjonalności powoduje, że korzystanie z Pimcore jest nieco bardziej skomplikowane. Aby czerpać pełne korzyści z systemu niezbędne jest przeprowadzenie szkoleń z pracownikami. 

Wszystko to wpływa na czas wdrożenia oprogramowania. Time to market w przypadku Pimcore jest zdecydowanie dłuższy niż dla Akeneo. 

Jeśli zatem zależy Ci na szybkim wdrożeniu i łatwym w obsłudze systemie, a Twoje oczekiwania ograniczają się do zarządzania informacją produktową, wybierz Akeneo. Natomiast jeżeli potrzebujesz czegoś więcej niż prostego PIM-a np. chcesz zbudować dedykowany serwis (lub połączyć kilka serwisów w jeden) lub potrzebujesz narzędzia do szerokiej prezentacji katalogu produktowego, lepszym wyborem będzie Pimcore.

Pobierz porównanie Akeneo vs Pimcore:


Administratorem danych osobowych jest e-point SA. Dowiedz się więcej.