Custom Development/
E-commerce/
Portale

Integracja oprogramowania z istniejącym stosem technologicznym: gotowe, czy na zamówienie?

 

Wdrażanie nowego rozwiązania, które musi zostać zintegrowane z istniejącymi usługami, często wiąże się z niespodziewanymi wyzwaniami i problemami. W jaki sposób najłatwiej i najskuteczniej zintegrować nowe oprogramowanie ze starszymi systemami?

Nieważne, czy chcesz poprawić jakość obsługi klienta, czy usprawnić procesy biznesowe. Nowe oprogramowanie nie powinno istnieć w próżni - aby osiągnąć jak najlepsze efekty, warto je połączyć lub zintegrować z innymi, już działającymi systemami. Od już zbudowanego stosu technologicznego przedsiębiorstwa zależy, jak trudne będzie to zadanie. Istniejące technologie zdefiniują także, jakie kroki należy podjąć, aby integracja i nowe procesy były szybkie i łatwe.

Najczęstsze problemy z integracją nowego oprogramowania

Rozwijająca się firma, która stara się uniknąć nagromadzenia długu technologicznego, musi wdrażać nowe rozwiązania. Problem pojawia się, gdy nowe oprogramowanie musi łączyć się ze starszymi systemami, które już są wykorzystywane w organizacji. Być może wymaga to jedynie przekazywania danych. A może chcesz użyć istniejącego back-endu, aby zaprezentować coś korzystając z nowego systemu. Niezależnie od tego, z jakich systemów korzystasz i co planujesz wdrożyć, po drodze trzeba spodziewać się wyzwań.

Większość problemów pojawia się, gdy systemy tworzące stos technologiczny Twojej firmy są starsze, rzadko używane przez inne firmy (może nawet zbudowane na zamówienie) i nie można ich łatwo zastąpić. Może to wynikać z wielu przyczyn - od regulacji sektorowych i polityki firmy, aż po konieczność zachowania ciągłości biznesowej i chęć uniknięcia kosztów migracji do innego systemu.

Zanim podejmiesz decyzję, przeanalizuj istniejący stos technologiczny, procesy i wymagania biznesowe. Czy gotowe rozwiązanie może łatwo połączyć się ze wszystkimi potrzebnymi systemami i spełnić wszystkie oczekiwania? Zazwyczaj odpowiedź na te pytania brzmi "nie". Czasami wymagania firmy są również na tyle unikatowe, że konieczne jest opracowanie rozwiązania na zamówienie.

Sposoby na integrację oprogramowania

Nawet jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z gotowego oprogramowania, konieczne może okazać się zaprojektowanie autorskiego rozwiązania, które będzie działać jako “pośrednik” pomiędzy systemami. Taki program może “tłumaczyć” dane wyjściowe ze starszego oprogramowania na format, który może zostać wykorzystany przez nowy system. Integrację można jednak przeprowadzić na wiele sposobów:

 Point-to-Point

Ta metoda polega na ustanowieniu bezpośredniego połączenia między dwoma wybranymi systemami. Chociaż jest stosunkowo prosta do wdrożenia i gwarantuje wysoką wydajność, wraz ze wzrostem liczby usług - i połączeń między nimi - może szybko okazać się trudna do zarządzania. Jest to jednak dobre rozwiązanie dla małych firm z zaledwie kilkoma systemami, które trzeba zintegrować.

 API (Application Programming Interfaces)

Rozwiązanie to pozwala jednemu oprogramowaniu wysłać zapytanie o dane do innego. Umożliwia systemom bezpieczną i wydajną komunikację oraz udostępnianie danych. API oferuje wyższą wydajność, elastyczność i skalowalność niż rozwiązania typu point-to-point.

 Udostępnianie plików

Ten sposób obejmuje przesyłanie plików między różnymi systemami za pośrednictwem współdzielonej lokalizacji na dysku. Chociaż udostępnianie plików jest tanie i łatwe do wdrożenia, może tworzyć ryzyko problemów z wieloma równoległymi wersjami plików oraz zagrożenie dla bezpieczeństwa przy nieautoryzowanym dostępie.

 ESB (Enterprise Service Bus)

Szyna integracyjna ESB to oprogramowanie, które ma w założeniu przejmować na siebie całą komunikację pomiędzy systemami. Tworzy scentralizowaną platformę do zarządzania komunikacją i monitorowania działania oprogramowania.

 iPaaS (Integration Platforms as a Service)

iPaaS to oparte na technologii chmurowej rozwiązanie, które dostarcza gotowe, łatwe do konfigurancji elementy i wzorce integracyjne. Taki system ułatwia współpracę z oprogramowaniem w chmurze, pozwala monitorować i zarządzać integracjami, oraz umożliwia szybką i łatwą skalowalność.

Skorzystać z rozwiązania na zamówienie, czy gotowego oprogramowania?

Decyzja o wyborze rozwiązania integracyjnego zależy od wielu czynników, między innymi wielkości firmy, liczby używanych systemów i konkretnych wymagań biznesowych.

W pierwszej kolejności warto przeanalizować rozwiązania dostępne na rynku. Czy istnieją systemy, które spełniają wszystkie wymagania biznesu? Jeśli potrzeby firmy są jednak niestandardowe, może okazać się konieczne jest opracowanie autorskiego rozwiązania.

Rozwiązanie “szyte na miarę” zapewnia spełnienie wszystkich wymagań i może pomóc zbudować znaczącą przewagę nad konkurencją. Jeśli jakość lub wydajność rozwiązania ma być jednym z atutów Twojej firmy, warto rozważyć wdrożenie niestandardowego oprogramowania.

Niektóre firmy, na przykład instytucje finansowe, muszą także spełniać określone standardy bezpieczeństwa danych. Lokalne, krajowe i branżowe przepisy mogą uniemożliwiać firmom korzystanie z gotowego oprogramowania. Zbudowanie niestandardowego rozwiązania zagwarantuje, że system będzie pasował do istniejącego stosu technologicznego, spełniając jednocześnie wymagania organów regulacyjnych.

Gotowe rozwiązania mogą również zawierać funkcje, których Twoja firma nie potrzebuje. Czasami te dodatkowe opcje negatywnie wpływają na wydajność i sprawiają, że oprogramowanie jest trudniejsze w zarządzaniu.

W niektórych firmach procesy są tak złożone, że konieczne okazuje się wykorzystanie systemu pośredniczącego. Wdrożenie gotowego rozwiązania wymagającego systemu pośredniczącego również obciąży infrastrukturę bardziej niż aplikacja stworzona na zamówienie.

Jak przeprowadzić projekt integracji?

Przed rozpoczęciem projektu warto przestudiować potrzeby organizacji i wymagania dotyczące produktu. Dokładna analiza obecnie dostępnych rozwiązań zwiększy prawdopodobieństwo powodzenia projektu i zapewni, że wybrane oprogramowanie przyniesie korzyści także w dłuższej perspektywie.

Zaufany partner technologiczny ma kluczowe znaczenie dla stworzenia dobrze działającej integracji. Powinieneś wiedzieć, jak znaleźć dostawcę, współpracować z nim, zarządzać projektem i jakie obszary wymagają szczególnej uwagi, jeśli chcesz odnieść sukces.

Być może Twoja firma ma już stałego partnera technologicznego, jesteście zadowoleni ze współpracy i jej rezultatów. Czasami jednak nawet długoletnia współpraca może przestać być satysfakcjonująca. Dowiedz się, kiedy warto rozważyć zmianę dostawcy technologii.