Artur Kowal

Business Development Director

Branża meblarska liderem dynamiki wzrostu sprzedaży online w Polsce. Wnioski z raportu Digital 2019: Poland

Współpraca Hootsuite i We Are Social zaowocowała serią raportów Digital 2019, dzięki którym może lepiej poznać dzisiejszych użytkowników internetu. Jeden z nich poświęcony jest aktywności polskich internautów.

Chociaż publikacja koncentruje się na wielu obszarach życia w internecie, moja uwaga skupiła się na sekcji dotyczącej e-commerce.

Jest ona wyjątkowa ciekawa dla przedstawicieli branży meblarskiej, których zachęcam do poświęcenia chwili uwagi i zapoznania się z danymi. Zanim jednak przejdziemy do najciekawszych statystyk, warto przyjrzeć się podstawowym informacjom na temat internetowego życia Polaków w 2018 roku:

  • 30,07 miliona Polaków korzysta z internetu
  • W ciągu roku przybyło 325 tysięcy nowych internautów, był to wzrost o 1,1%
  • Polacy pokochali urządzenia mobilne, których jest już ponad 50 milionów
  • Ilość zarejestrowanych urządzeń mobilnych wzrosła o 206 tysięcy, powiększając się o 0,4%

Na tle globalnych statystyk widać, że polskie społeczeństwo wyjątkowo szybko przyswaja nowe technologie:

  • 57% wszystkich mieszkańców korzysta z internetu. W Polsce ten współczynnik wynosi 79%
  • Na świecie jest ponad 5,1 miliarda urządzeń mobilnych, średnio 0,67 urządzenia na osobę. To dwukrotnie mniej niż w Polsce, gdzie na obywatela przypada 1,33

Rewolucja cyfrowa w Polsce nie zwalnia tempa

Od kilku lat słyszy się, że mamy do czynienia z okresem cyfrowej transformacji. Rok 2018 był kontynuacją tego trendu, w którym na pierwszy plan wysunęły się rozwiązania mobilne. 26,34 miliona Polaków przegląda Internet za pomocą urządzeń mobilnych. To 69% wszystkich Polaków. Również 16 z 18 milionów użytkowników mediów społecznościowych odwiedza je w ten sposób, a 51% internautów korzysta z bankowości mobilnej.

Polscy użytkownicy są nie tylko mobilni, ale też bardzo polubili zakupy internetowe:

65% internautów robi zakupy za pośrednictwem komputera, a 36% z poziomu urządzeń mobilnych. Ten wynik stoi w sprzeczności z wykorzystaniem tych rozwiązań w innych obszarach oraz kontrastuje światowym trendem, w którym wyraźnie dominuje mobile.

Nasuwa to pytanie, czy użytkownicy rzeczywiście nie są zainteresowani taką formą e-commerce, czy też obecne wersje mobilne platform sprzedażowych nie spełniają ich oczekiwań?

Branża meblarska wśród liderów polskiego e-commerce

Wśród pięciu sektorów, które najlepiej wykorzystały potencjał polskiego e-commerce, znajduje się branża meblarska. Jej przychody w 2018 roku, przekroczyły wartość 960 milionów dolarów. Potencjał rozwiązań e-commerce w branży potwierdzają także dane globalne. Cały sektor meblarski w ciągu roku wygenerował przychody przekraczające 272 miliardy dolarów.

Jednocześnie branża meblarska okazała się absolutnym liderem dynamiki wzrostu sprzedaży w Polsce:

  • Polska branża meblarska w ciągu roku zwiększyła przychody o 16%. W tym czasie wartość całego e-commerce w Polsce urosła o 11%
  • Równie korzystnie przedstawia się sytuacja na rynku globalnym. Przychody branży meblarskiej poszły w górę o 15%, gdy cały e-commerce odnotował wzrost na poziomie 11%

Polska

Świat

Internet jest dziś nieodłącznym elementem customer experience

Dobre wyniki sprzedaży online, nie oznaczają jednak końca sklepów fizycznych. Obecne modele biznesowe w coraz większym stopniu wykorzystują wielokanałowe dotarcie do klienta, aby jak najlepiej odpowiedzieć na jego potrzeby i wymagania. Kanały digital i mobile są już stałym elementem procesu zakupowego. Stanowią pomoc w podejmowaniu decyzji albo ułatwiają kontakt z ekspertem.

Ponadto dzisiejsi klienci stali się dużo bardziej samodzielni. Nawet jeśli wybiorą zakup w tradycyjnym sklepie, to prawdopodobnie wcześniej zajrzą do internetu. Dla 86% Polaków jest to miejsce, w którym mogą sprawdzić wiadomości o szukanych produktach lub dowiedzieć się, gdzie kupić wybrane towary i usługi lub znaleźć zakupowe inspiracje (więcej na ten temat w artykule „Inspiracje na portalach branży meblarskiej - kupowanie wyglądu wnętrza”).

Wykorzystanie internetu i rozwiązań mobilnych stało się integralną częścią procesu zakupowego również w przypadku branży meblarskiej. Dotyczy to zarówno połączenia produktu z komplementarnymi usługami, które upraszczają proces zakupu, jak i płynnego przejścia pomiędzy doświadczeniem online a pobytem w tradycyjnym sklepie.

Podsumowanie

Rok 2018 był naprawdę udany dla branży meblarskiej w e-commerce, a 2019 może być jeszcze lepszy. Światowe trendy pokazują, że sprzedawcy, którzy poświęcą uwagę klientom mobilnym, mogą jeszcze umocnić swoją pozycję. Tym bardziej, że dzięki nowym technologiom, takim jak PWA, przygotowanie i wdrożenie wyjątkowego customer experience w wersji mobile nigdy nie było równie proste (więcej o PWA w artykule „14 najczęstszych pytań o Progressive Web Apps").