Aleksandra Kafarowska

Systems & Business Analyst

Karolina Moraczewska

Employer Branding Specialist

Poznaj nas bliżej: Aleksandra Kafarowska o roli Analityka Systemowo-Biznesowego

Praca w e-point

Tworzone przez nas systemy wyróżniają się wyjątkową dbałością o to, by uwzględnić konkretne, indywidualne potrzeby i wymagania klientów. Dogłębnie poznajemy specyfikę ich pracy oraz procesy, które system ma obsługiwać. Kluczowa jest w tym rola Analityka Systemowo-Biznesowego. O pracy na tym stanowisku opowiada Aleksandra Kafarowska.

Pracujesz w e-point od dawna, ale nie zawsze zajmowałaś się analizą systemowo-biznesową, prawda?

Tak, to prawda. W e-point pracuję od 11 lat, ale jest to moje trzecie stanowisko i na każdym zajmowałam się czymś innym. Czasami żartuję, że pracuję tu tak długo, bo lubię zmiany :) Na szczęście wiedza i doświadczenie z poprzednich stanowisk nadal mi się bardzo przydają.

Jak opisałabyś swoje codzienne obowiązki?

Przede wszystkim muszę doskonale poznać klienta i funkcjonujące u niego procesy. Jestem swego rodzaju tłumaczem pomiędzy nim a zespołem deweloperskim. Najpierw identyfikuję jego potrzeby (często takie, o których sam jeszcze nie wie), następnie projektuję rozwiązania, które te potrzeby zaspokoją i przekładam je na zadania dla deweloperów. Stale współpracuję zarówno z klientem, jak i zespołem.

Jakie umiejętności miękkie są kluczowe, aby zostać Analitykiem Systemowo-Biznesowym?

Na pewno komunikatywność. Trzeba umieć słuchać i rozumieć, co rozmówca chce nam powiedzieć. Zadawać mnóstwo pytań, tak żeby dokładnie zrozumieć do czego projektowany system będzie służył, kto będzie z niego korzystał i w jaki sposób. I komunikować się w sposób jasny i dostosowany do adresata. Inaczej rozmawia się z biznesem, a inaczej z osobami technicznymi. Po stronie klienta zwykle są osoby, które po prostu będą korzystały z zaprojektowanego przez nas rozwiązania. Jeśli będziemy mówić o integracjach, multiselectach, snackbarach i datepickerach, to w odpowiedzi możemy jedynie zostać zapytani z jakiej planety przybyliśmy. Za to chętnie opowiedzą nam o swoich potrzebach, jak wykorzystują narzędzia i jaki efekt chcą uzyskać. Często używając swojego języka branżowego, który również będziemy musieli rozszyfrować. Do tego na pewno ważna jest kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań, a także indywidualne podejście do każdej osoby, z którą współpracujemy.

Jakie umiejętności techniczne są przydatne/niezbędne w roli Analityka Systemowo-Biznesowego?

Potrzebna jest ogólna wiedza o systemach internetowych, aby umieć przełożyć potrzeby klienta na konkretne elementy systemu i opisać je tak, żeby deweloperzy zrozumieli, w jaki sposób mają one działać. Podstawowa wiedza z zakresu UX przyda się np. do tworzenia makiet interfejsu użytkownika. Ważne są również umiejętności związane z bazami danych i modelowaniem systemów i procesów.

Co spowodowało, że postanowiłaś zostać Analitykiem?

Szczęśliwy przypadek! Chciałam wesprzeć bardzo zajętą koleżankę, która właśnie tym się zajmowała i odkryłam, że świetnie się w tych zadaniach czuję. Od zawsze przejmując nowe zadania zaczynałam od sprawdzenia, czy da się je jakoś usprawnić lub zautomatyzować. Rodzina i znajomi żartowali często z moich licznych wnikliwych pytań i potrzeby analizowania wszystkiego. Wcześniej byłam analitykiem danych, dla jednego z naszych klientów analizowałam informacje o zachowaniach użytkowników systemu e-commerce z ponad 30 krajów. Nadal wykorzystuję wiedzę, którą dzięki temu zdobyłam, ale jednak od kontaktu z tabelkami i raportami, zdecydowanie wolę kontakt z ludźmi i tego bardzo mi brakowało. Miałam szczęście, że znalazłam zajęcie, które pozwala mi robić to, co przychodzi mi naturalnie i że pracuję w firmie, która umożliwiła mi taką zmianę, a koleżanki i koledzy mnie wspierali i dopingowali.

Rzeczywiście! Zadawanie pytań to Twój znak rozpoznawczy i sama często z tego żartuję w trakcie naszych rozmów przy obiedzie.

Jak oceniasz perspektywy rozwoju?

W tej pracy chyba nigdy nie przestajesz się uczyć i rozwijać. Każdy nowy projekt czy klient oznacza zgłębianie zupełnie nowych tematów. Raz dowiadujemy się, jak u klienta wygląda proces zakupowy lub obsługa reklamacji. Innym razem poznajemy proces projektowania i wdrożenia nowego produktu. Do tego pojawiają się nowe technologie, metody pracy czy techniki pozyskiwania wymagań. W tym zawodzie na pewno nie popadnie się w rutynę.

Co polecasz do nauki i treningu osobom, które chcą zostać Analitykiem?

Ja postawiłam na studia podyplomowe, bo dały mi konkretną, usystematyzowaną wiedzę o technikach pozyskiwania wymagań, prowadzeniu projektów i tworzeniu dokumentacji. Warto też korzystać z licznych kursów, również online (np kursy SQL na academy.vertabelo.com).

Czy polecasz tę pracę osobom, które dopiero stoją przed decyzją czy zostać Analitykiem?

Jeśli interesuje Cię świat technologii, ale jednocześnie chcesz mieć ciągły kontakt z ludźmi i światem biznesu, to dzięki tej pracy nie będziesz musiał wybierać. Różnorodność zadań oraz analizowanych tematów na pewno nie pozwoli się nudzić. Będziesz mieć również okazję poznać wiele fantastycznych osób, które szczegółowo opowiedzą Ci o swojej pracy.