E-commerce

Koronawirus zablokował tradycyjny model dostawy Amway - jak przekształciliśmy go w ciągu kilku dni?

Pandemia wywołana przez rozprzestrzenianie się koronawirusa znacząco osłabiła utarte schematy dostaw firm. Szczególnie tych, które działają na wielu rynkach.

Problem napotkała też firma Amway, dla której stworzyliśmy rozwiązania które pozwoliły dostosować ich biznes do obecnej sytuacji na świecie.

Model sprzedażowy Amway

Amway sprzedaje swoje produkty głównie w systemie bezpośrednim, korzystając z marketingu wielopoziomowego (MLM). W praktyce oznacza to, że firma nie posiada swojej sieci sprzedaży i przedstawicieli handlowych. Ich rolę pełnią ludzie związani z firmą umowami prowizyjnymi i to oni są odpowiedzialni za sprzedaż, zamawianie towaru od Amway i wysyłkę do klienta, głównie za pomocą usług kurierskich.

Problem z dostawami na całym świecie

COVID-19 spowodował problemy z dostawami produktów dla klientów firmy w niektórych zakątkach świata. Amway działa na ponad 100 rynkach, a wysokość zachorowań i wymiar restrykcji różnił się w każdym z nich. W części krajów europejskich zaprzestano świadczenia usług kurierskich z uwagi na duże ryzyko zarażenia. Sytuacji nie ułatwiał fakt, że liczba zachorowań i decyzje władz poszczególnych państw zmieniały się z dnia na dzień.

Amway:
Platforma e-commerce dla 31 krajów

Zobacz Case Study

Uruchomienie nowej opcji bezpośredniej dostawy

Obserwując rozwój wydarzeń spowodowanych globalną epidemią, Amway zwrócił się do nas o pomoc w opracowaniu rozwiązania, które umożliwi dynamiczne zarządzanie metodami dostawy, w zależności od regionu. Z uwagi na sytuację, musieliśmy bardzo szybko zareagować na potrzeby klienta i tym samym w ciągu kilku dni:

  • Stworzyliśmy i zaimplementowaliśmy rozwiązanie, dzięki któremu Amway mógł dostosowywać metody dostarczenia produktów, uwzględniając sytuację epidemiologiczną regionu, którego dotyczyła. Tym samym firma mogła nie udostępniać opcji wysyłki kurierskiej tam, gdzie liczba zachorowań była w danym momencie bardzo wysoka. Walidacją były kody pocztowe, których zakresy mogły być modyfikowane bez potrzeby przeprowadzenia aktualizacji całego systemu.
  • Uruchomiliśmy nową opcję przesyłki bezpośrednio z Amway do klienta, pomijając ścieżkę dostawy od sprzedawcy do klienta za pośrednictwem dystrybutora dla takich krajów jak: Polska, Szwajcaria, Estonia, Litwa, Łotwa, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Bułgaria, Niemcy i Austria.
  • Dodaliśmy informację o możliwych opóźnieniach w dostawie w zależności od kodu pocztowego.

W momencie gdy otrzymaliśmy informacje o problemie klienta od razu rozpoczęliśmy prace nad stworzeniem rozwiązań, które odpowiedzą na pilne potrzeby marki. Wieloletnia współpraca i rozumienie wielu aspektów biznesu Amway pomogła nam zareagować szybko i sprawnie.

Jak rozwiązanie zadziałało w praktyce? Bardzo cenna dla klienta była możliwość błyskawicznego reagowania na dynamiczne zmiany poprzez możliwość wprowadzania ograniczeń na poszczególne miasta, a nie kraje. Jeśli chodzi o zmiany zakresów kodów pocztowych, to w okresie od 13 marca do 26 czerwca zmieniano je 13 razy, najczęściej we Włoszech.