Inspiracje dla TFI z branż e-commerce, bankowośc i healthcare
Jeszcze nie jest za późno. Ale cyfrowi inwestorzy nie będą czekać wiecznie
/ min
Czy to ostatni moment dla TFI, żeby nie zostać w tyle? Wyniki raportu Santander TFI „Pokolenia na rynku inwestycji” nie pozostawiają wątpliwości. Młodsze pokolenia już inwestują, odważniej i szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a do tego oczekują pełnej cyfryzacji i wygody.
Jeśli TFI nie zareagują teraz, przegrają walkę o przyszłych klientów. Fintechy, które wcześniej zauważyły konieczność transformacji cyfrowej, budują przewagę, oferując prostotę, szybkość i dopasowane doświadczenia. To wyzwanie wymaga zdecydowanych i natychmiastowych działań.
Młodzi inwestorzy już tu są i mają inne oczekiwania
Młodzi inwestorzy chcą traktować inwestowanie jak usługę, dostępną zawsze i wszędzie. Chcą pełnej kontroli, szybkości działania i elastyczności, a w razie potrzeby natychmiastowej rezygnacji. Wybierają platformy, które są intuicyjne i dopasowane do ich cyfrowych nawyków. Aż 38 procent Zetek zwiększa ryzyko w miarę zdobywania doświadczenia, co pokazuje ich otwartość na nowoczesne produkty, takie jak ETF-y czy kryptowaluty.
Aż 64 procent inwestujących Zetek to kobiety. To całkowite odwrócenie wcześniejszych trendów, w których dominowali mężczyźni. Kobiety z Generacji Z traktują inwestowanie jako element samodzielnego zarządzania finansami.
Oznacza to, że TFI muszą zmienić sposób komunikacji i projektowania produktów, uwzględniając różnorodne motywacje i oczekiwania tej dynamicznej grupy.
Starsze pokolenia wciąż ważne, ale mniej lojalne niż myślisz
Pokolenie X i Baby Boomers pozostają filarem rynku, jednak ich zaufanie do tradycyjnych kanałów także się zmienia. Coraz więcej z nich deklaruje, że samodzielnie śledzi sytuację rynkową i inwestuje online.
Jak pokazuje badanie Santandera 69 procent Baby Boomersów woli mniejszy, ale pewny zysk, a 60 procent tej grupy korzysta wyłącznie ze sprawdzonych instytucji o ugruntowanej pozycji na rynku.
W tej grupie rośnie udział inwestycji realizowanych online. Aż 46 % Baby Boomersów dziś inwestuje przez smartfony lub strony www, w porównaniu do 38 % kupujących w oddziale.
To przejście z offline do kanałów cyfrowych wskazuje, że choć starsze pokolenia cenią bezpieczeństwo, coraz częściej oczekują wygody. Jest więc przestrzeń do eksploracji. Przy odpowiednim wsparciu mogą otworzyć się na nowoczesne narzędzia.
Co to oznacza dla TFI? Starsi klienci to wciąż duża i kapitałowa grupa, ale ich przyszła lojalność zależy od jakości doświadczenia cyfrowego. TFI powinny zatem zapewnić swoim inwestorom intuicyjne i przejrzyste rozwiązania online, które nie tylko przyciągają młodszych, ale również utrzymują starszych użytkowników przy swoich ofertach. I nie chodzi tylko oto, aby odhaczyć jakieś rozwiązanie online.
Myślę, że TFI wiedzą, że nie mogą pozostać tylko przy narzędziach oferujących interfejs rodem z początków lat 2000, lecz muszą zadbać o całą cyfrową ścieżkę klienta w swoich rozwiązaniach online.
Motywacje inwestorów – co napędza decyzje?
Motywacje inwestorów są różne w zależności od wieku. Młodsze pokolenia podchodzą do inwestowania z większą odwagą i otwartością. Nie chodzi im wyłącznie o bezpieczeństwo, ale także o szansę na zysk, możliwość wypróbowania czegoś nowego czy realizację osobistych planów. Nierzadko kierują się też wpływem otoczenia, w tym rekomendacjami znajomych czy opiniami z internetu.
Starsze osoby częściej inwestują, by zabezpieczyć siebie i rodzinę oraz chronić majątek przed utratą wartości. Niezależnie od wieku wielu inwestorów odczuwa jednak obawy związane z trudnością w ocenie ryzyka i brakiem wystarczającej wiedzy, co często powstrzymuje ich przed rozpoczęciem działania.
Poniższa grafika przedstawia strukturę portfela inwestycyjnego różnych pokoleń, w co i jak inwestują przedstawiciele różnych generacji inwestorów.
Edukacja inwestycyjna to klucz do każdego pokolenia
Każde pokolenie oczekuje edukacji, ale każde zdobywa wiedzę i rozumie autorytety na swój sposób. Generacja Z to najbardziej cyfrowa grupa, która sięga po krótkie przewodniki, materiały wideo i aplikacje mobilne. Aż 62 procent z nich czerpie wiedzę przede wszystkim z mediów społecznościowych.
Millenialsi są bardziej zbalansowani – korzystają z aplikacji, stron internetowych, portali finansowych i social mediów, a także podcastów. Generacja X i Boomersi preferują tradycyjnych doradców, artykuły eksperckie i portale biznesowe, ale coraz częściej również korzystają z treści online. TFI, które potrafią pogodzić te różne potrzeby, mają szansę stać się liderami rynku.
O tym, jak samoobsługowe platformy wspierają edukację inwestorów, przeczytasz w tym artykule Platformy samoobsługowe i edukacja inwestorów.
Przykłady, które pokazują, że to możliwe
Niektóre TFI już dziś pokazują, że cyfryzacja w branży pełnej regulacji jest możliwa. Klienci e-point, na przykład Skarbiec TFI, Investors TFI czy NN Investment Partners TFI z sukcesem wdrażają kolejne rozwiązania online, które łączą prostotę dla młodszych i bezpieczeństwo dla starszych.
Współpraca z partnerem technologicznym,który nie tylko zna realia rynku TFi ale również rozumie potrzeby cyfrowych inwestorów, można zaowocować rozwiązaniami nowoczesnymi i w pełni zgodnymi z regulacjami. To połączenie bezpieczeństwa i transparentności z wygodą i intuicyjną obsługą.
Dzięki temu TFI mogą dostarczać doświadczenia, które odpowiadają zarówno młodym, wymagającym szybkości i prostoty, jak i starszym klientom, którzy cenią stabilność i zaufanie. Nowoczesne doświadczenia nie muszą oznaczać kompromisów.
Ostatni moment na zmianę
Dla TFI to sygnał alarmowy. Jeśli nie zaczną dostarczać nowoczesnych, intuicyjnych narzędzi, młode pokolenia całkowicie odpłyną do fintechów.
Młodzi już decydują i za chwilę będą dominującą częścią rynku. Jeśli TFI chcą być częścią ich przyszłości, muszą inwestować w technologie, które odpowiadają ich stylowi życia. Raport Santander TFI nie pozostawia wątpliwości. Już nie chodzi o przewagę. Chodzi o przetrwanie. Przetrwanie w świecie, w którym cyfrowy inwestor nie ma sentymentu do marek, które go nie rozumieją.
Źródło danych: Raport „Pokolenia na rynku inwestycji” Santander TFI.