Wawrzyniec Hyska

Director for Financial Sector

MWeb w świecie finansów. Relacja z VII Edycji Digital Banking & Payments Summit

Branża FinansowaPWA

Jeśli mielibyśmy wskazać jedno słowo, wokół którego koncentrowało się nasze tegoroczne wystąpienie na Digital Banking & Payments Summit, odpowiedź byłaby wyjątkowo prosta – MWeb.

Technologie mobilne przenikają kolejne dziedziny naszego życia. Połączenie tych rozwiązań z możliwościami internetu doprowadziło do powstania nowoczesnej sieci, opierające się na 5 fundamentach:

  • mobilny user experience,
  • performance,
  • AMP,
  • płatności,
  • PWA.

Mobile UX i Performance

Nasi użytkownicy coraz częściej polegają na rozwiązaniach mobilnych. Żeby sprostać ich oczekiwaniom, projektanci rewolucjonizują sposób projektowania aplikacji i stron internetowych. Dzisiaj tworzenie user experience zaczyna się od urządzeń przenośnych, a dopiero w dalszej kolejności uwzględnia komputery z dużym ekranem. Przy projektowaniu UX dla telefonów warto zwrócić uwagę nie tylko na mniejszy ekran, ale także specyficzne funkcje, które oferują nam smartfony jak geolokalizacja czy powiadomienia push.

W trakcie spotkania zwróciliśmy uwagę, że idealne doświadczenia użytkownika ściśle wiążą się z dbałością o szybkość działania - performance. To właśnie wydajność najmocniej wpływa na opinię klientów. Jakiekolwiek opóźnienia w ładowaniu naszej strony lub spowolnione działanie aplikacji natychmiast wpływa na nasz biznes.

Interakcja użytkowników z aplikacjami składa się często z mikromomentów, czyli sytuacji odruchowego sięgania po smartfona. Dlatego musimy zapewnić im błyskawiczną interakcję z naszej strony. Jeśli będą musieli czekać, aby sprawdzić, co możemy dla nich zrobić, od razu skierują uwagę do kogoś innego. Co więcej, aplikacja powinna kontekstowo podpowiadać funkcje użyteczne dla klienta w danej sytuacji.

Podtrzymanie uwagi klientów

Pre-bounce rate to wskaźnik, informujący nas, ilu użytkowników porzuciło stronę przed jej załadowaniem. Jego znajomość pomaga sprawdzić, czy na starcie na tracimy klientów. Zaprezentowaliśmy uczestnikom konferencji dwa rozwiązania, które zabezpieczą nas przed taką sytuacją.

Wpływ czasu ładowania strony na wskaźnik porzuceń

źródło: Imperva Incapsula

AMP (Accelerated Mobile Pages) jest skierowane głównie do serwisów informacyjnych i blogów. To technika tworzenia stron, która błyskawicznie wyświetla treści, ale wiąże się z wieloma wyrzeczeniami. Każda strona AMP jest utrzymana w podobnej, minimalistycznej stylistyce skupionej na przekazaniu tekstu. W dodatku kopie robocze stron (cache) są najczęściej utrzymywane na serwerach Google, który w zamian lepiej je pozycjonuje.

Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest standard PWA (Progressive Web Apps) pozwalający nie tylko zachować pełną kontrolę nad wyglądem strony, ale również znacznie wzbogacić ją funkcjonalnie. Strony PWA płynnie i szybko działają na urządzeniach mobilnych i często niewiele się różnią od natywnych aplikacji mobilnych (umożliwiają nawet korzystanie z części funkcji w trybie offline). Realizacja aplikacji w standardzie PWA pozwala dostarczyć wygodne i szybkie rozwiązanie, a ponadto eliminuje konieczność kosztownego budowania osobnych aplikacji natywnych dla systemów iOS i Android (więcej na ten temat PWA w e-booku PWA: JAK TO DZIAŁA? - Spójrz na doświadczenie mobilne oczami użytkownika).

 

Pobierz darmowego ebooka

PWA: jak to działa?

Płatności

Podczas konferencji nie mogło także zabraknąć tematu płatności. Widzimy, jak standard promowany przez Google opanowuje nasze smartfony i powoli kieruje się także w kierunku urządzeń stacjonarnych. Mechanizm Google Pay gromadzi dane kart kredytowych i adresów dostaw, co ułatwia życie użytkownikom, a właścicielom sklepów internetowych ułatwia zbieranie płatności.

MWeb już tu jest

Tegoroczna edycja Digital Banking & Payments Summit potwierdziła, że rozwój technologii przyzwyczaja klientów do coraz większej wygody, stawiając przed firmami kolejne wyzwania. Jednak nowe rozwiązania jak PWA czy płatności mobilne, tworzą okazję, żeby jeszcze lepiej zagospodarować potrzeby użytkowników.

Podczas tegorocznej edycji Digital Banking & Payments Summit zagadnienia związane z tematyką MWeb prezentowali eksperci e-point: Wawrzyniec Hyska i Michał Szklarski