Tomasz Stachera

Senior Solution Architect | E-commerce Expert

Magento 2 z funkcjonalnością B2B. Platforma e-commerce dostosowana do wymagań klientów biznesowych

B2BE-commerceTechnologiaCustomer ExperienceEkspansja Międzynarodowa

Klienci biznesowi oczekują wygody i prostoty, którą znają z rynku B2C. Dlatego nowoczesne rozwiązania technologiczne uwzględniające ich realne potrzeby będą w coraz większym stopniu decydować o przewadze konkurencyjnej firm z branży B2B. Jak z tym wyzwaniem radzi sobie Magento 2?

Na rynku istnieje wiele platform e-commerce, ale tylko część z nich sprawdzi się w firmach działających w modelu B2B. Dużym udogodnieniem jest możliwość zaimplementowania dedykowanych funkcji wspierających obsługę klientów biznesowych, w tym m.in.:

 Konta firmowe obsługujące wielu kupujących

 Zapytania ofertowe

 Możliwość skorzystania z kredytu kupieckiego

 Oddzielne katalogi dla poszczególnych grup klientów

 Sprawdzanie dostępności produktów w czasie rzeczywistym

 Szybsze składanie zamówień

 Wsparcie ekspansji na nowe rynki: w ramach jednej instalacji możliwa jest obsługa wielu języków i walut, co ułatwia prowadzenie działalności międzynarodowej.

Konta firmowe obsługujące wielu kupujących

W Magento 2 klienci B2B mają możliwość tworzenia i zarządzania specjalnymi kontami firmowymi, które pozwalają na gromadzenie pod sobą wielu kupujących. Dzięki temu firmy mogą kontrolować role i uprawnienia wszystkich osób zaangażowanych w proces zakupowy.

Właściciel konta może ustawić limity i reguły, ograniczając zakres działalności poszczególnych użytkowników. Ponadto pulpit nawigacyjny zapewnia administratorowi klienta natychmiastowy dostęp do danych dotyczących jego działalności biznesowej, od ofert, zamówień i historii płatności po listy zapotrzebowania.

Zapytania ofertowe

Negocjacje cenowe są nieodłączną częścią handlu między firmami. W Magento 2 klienci B2B mogą wysyłać zapytania ofertowe i prośby o wycenę bezpośrednio z poziomu koszyka. W razie potrzeby mogą też dołączyć dodatkowe komentarze i dokumentację do swoich zapytań ofertowych oraz śledzić ich status.

Z kolei sprzedawca po zapoznaniu się z zapytaniem klienta może zaakceptować zaproponowane warunki lub wysłać kontrpropozycję. Może on również ustalić termin wygaśnięcia oferty lub zarekomendować alternatywny produkt.

Wszystkie czynności negocjacyjne są automatycznie rejestrowane, więc uczestnicy mają możliwość sprawdzenia historii swoich interakcji w dowolnym momencie Zebrane w ten sposób informacje ułatwiają firmom optymalizację warunków oferty i obliczanie potencjalnych rabatów.

Możliwość skorzystania z kredytu kupieckiego

Magento 2 pozwala sprzedawcom dowolnie konfigurować opcje kredytowe w sklepie internetowym. Możliwość ustalania limitów zamówień oraz ograniczeń kredytowych pozwala na elastyczne zarządzanie warunkami zakupów. Dzięki temu zaufana grupa odbiorców może np. mieć dostęp do większego kredytu niż pozostali klienci B2B. Daje to sprzedawcom pełną kontrolę nad procesem zakupowym.

Personalizowanie oferty pod wybrane grupy klientów

Platforma umożliwia równoczesne wykorzystywania oddzielnych katalogów dla poszczególnych grup klientów. Jest to szczególnie istotne w modelu B2B2C, ponieważ pozwala na tworzenie indywidualnych ofert dla wybranych osób lub firm. Dostosowanie katalogu dotyczy zarówno listy proponowanych produktów, jak i ich cen włącznie z możliwością stosowania określonych rabatów lub reguł.

Jednocześnie segmentacja klientów w Magento 2 umożliwia łatwe spersonalizowanie doświadczenia klienta i precyzyjne kierowanie działań marketingowych. Dzieląc bazę klientów na podstawie unikalnych atrybutów (m.in. wiek, lokalizacja, historia zamówień) można ustalać reguły cenowe, tworzyć kampanie marketingowe i wyświetlać niestandardowe banery promocyjne dla wybranych grup.

Szybsze składanie zamówień

Składanie powtarzających się zamówień jest powszechną praktyką w branży B2B. Dlatego Magento 2 posiada opcję szybkiego re-orderu, która pozwala m.in na tworzenie list zakupowych wielokrotnego użytku. Jedno konto może posiadać do 999 list. Klienci mają również możliwość szybkiego składania zamówień za pomocą plików Excela i CSV, które wystarczy wgrać do systemu.

Ponadto domyślna wyszukiwarka Magento 2, Elasticsearch, została zaprojektowana tak, aby ułatwić użytkownikom nawigację. W momencie wpisywanie frazy od razu pojawia się menu z sugerowanymi możliwościami. Przy każdym produkcie widnieje opis, cena oraz zdjęcie, co ułatwia przeglądanie katalogu z poziomu wyszukiwarki.

Automatyczne aktualizowanie oferty

Tętniący życiem rynek B2B nie może obejść się bez ciągłych zmian. To samo dotyczy oferty produktowej: modyfikacje cen i ich reguł, dodawanie produktów, tworzenie nowych katalogów itp. Konsekwencją każdej z tych zmian powinno być natychmiastowe ponowne indeksowanie. Jednak ten proces znacznie obciąża zasoby sklepu i spowalnia ładowanie strony.

Aby rozwiązać ten problem Magento 2 wykorzystuje metodę reindeksowania w tle. Dzięki temu sklep funkcjonuje bez opóźnień i jest dostępny dla klientów cały czas. Ponadto właściciele sklepów mają możliwość zaplanowania procesu reindeksowania w najmniej ruchliwych godzinach. W ten sposób obciążenie serwerów jest ograniczone do minimum.

Bezproblemowa integracja

Magento 2 można łatwo integrować z innymi rozwiązaniami takimi jak systemy ERP, PIM, WMS czy Marketing Automation. Platforma wspiera nowy standard API - GraphQL - dzięki czemu platforma e-commerce staje się podstawowym elementem skonsolidowanej infrastruktury.

GraphQL to język zapytań i manipulacji danymi typu open source dla interfejsów API oraz środowisko wykonawcze do wypełniania zapytań z istniejącymi danymi. Jego najważniejszą cechą jest możliwość wykonywania elastycznych zapytań, dla których sami definiujemy jakiej odpowiedzi z API oczekujemy. Jeden endpoint obsługuje dowolne zapytania co dodatkowo poprawia wydajność i obniża ruch sieciowy.

Co istotne Magento 2 to platforma open source, więc wszystkie rozwiązanie można dostosować do konkretnej grupy użytkowników, a nawet dodać nowe funkcje lub zmodyfikować istniejące. Dzięki temu firma zachowuje pełną kontrolę nad platformą i unika ryzyka uzależnienia się od konkretnego dostawcy IT.

Rozwiązanie dopasowane do wymogów urządzeń mobilnych

Urządzenia przenośne stają się głównym motorem e-commerce. Dlatego bardzo ważne jest, aby platforma była gotowa sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów mobilnych. W tym celu powinna wykorzystywać możliwości HTML5, zapewniać responsywny design i obsługiwać funkcje takie jak m.in. sterowanie gestami, przeciąganie i upuszczanie.

Magento 2 zapewnia spójny interfejs użytkownika między wersją desktopową a mobilną sklepu. W wersji mobile platforma elastycznie dostosowuje się do rozdzielczości i rodzaju urządzenia klienta. Wszystko, co jest widoczne na pulpicie jest odpowiednio dostosowane i zoptymalizowane. Dzięki temu klienci mogą wygodnie robić zakupy na wszelkiego rodzaju urządzeniach: od smartfonów i tabletów, po laptopy i komputery stacjonarne.

Bezpieczna i szybka platforma

Na korzyść Magento 2 przemawia również implementacja najwyższych standardów bezpieczeństwa, w tym m.in.:

  • szyfrowanie haseł wzmocnionymi algorytmami mieszającymi SHA-256,
  • logowanie za pomocą uwierzytelniania dwuskładnikowego (opcjonalne).

Warto też mieć na względzie, że Magento 2 został napisany w języku PHP 7, który charakteryzuje się szybkością i bezpieczeństwem.

Ponadto platforma wykorzystuje technologię AJAX, więc dodanie produktu do koszyka nie powoduje odświeżania całej strony. Dzięki technologiom buforowania, jak Varnish i NGINX, często używane pliki są przechowywane w pamięci.

W efekcie Magento 2 to skalowalne rozwiązanie, które może obsłużyć do 10 milionów wyświetleń na godzinę. Jest to szczególnie istotne podczas zwielokrotnionego ruchu, np. w Black Friday.

Platforma e-commerce, która wesprze twoją firmę

Pobierz darmowego ebooka

E-commerce śladami liderów B2B - case studies najlepszych wdrożeń w branży

Magento 2 oferuje solidny stos technologiczny, który zaspokoi potrzeby większości przedsiębiorstw B2B, niezależnie od wielkości, czy branży. Dzięki ogromnym możliwościom konfiguracji, Magento pozwala firmom dowolnie modyfikować poszczególne funkcjonalności sklepu i jego zaplecza oraz zapewnia wysoki poziom customer experience. Ponadto Magento doskonale nadaje się do integracji z zewnętrznymi systemami i pozwala na łatwą implementację dodatkowych rozszerzeń. Dzięki temu właściciele mogą dostosowywać sklep do potrzeb użytkowników bez konieczności opracowywania wszystkich wymaganych funkcji od zera.