Aleksandra Walasek

Junior System Architect

7 trendów technologicznych na 2019

Zbliżający się koniec roku skłania nie tylko do podsumowań, ale i do prognoz na przyszły rok. Co przyniesie 2019? Poniżej 7 trendów technologicznych, które będą kluczowe w nadchodzących miesiącach.

1. Blockchain

Blockchain to metoda, która pozwala na przeprowadzanie transakcji bez polegania na zewnętrznych pośrednikach, takich jak instytucje finansowe czy rządowe. Temat pojawia się w zestawieniach technologicznych od kilku lat, jednak dotąd uważano, że istniejące rozwiązania blockchain nie są dość dojrzałe i dopracowane, by je zaimplementować na większą skalę.

IBM szacuje, że w 2019 roku już ok. 65% banków w USA będzie w jakimś stopniu wykorzystywało tę technologię. Zainteresowanie tej branży blockchainem wynika z faktu, że oferuje on w teorii bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i transparentności transakcji, co jest szczególnie ważne dla branży finansowej, narażonej na ataki i wycieki wrażliwych danych. Blockchain stanowi cenną alternatywę dla tradycyjnego, scentralizowanego sposobu przechowywania danych.

Wdrożenie blockchain pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze podmiotom, które formalnie odpowiadają za bezpieczeństwo danych, a muszą korzystać z pośredników. Dzięki blockchain są oni eliminowani, a wykonanie transakcji i wymiana danych staje się bardziej niezależna względem procedur i innych ograniczeń (takich jak godziny pracy w danej instytucji).

2. Digital Ethics and Privacy

Wejście w życie RODO (GDPR) w maju 2018 nie tylko przysporzyło dodatkowej pracy wielu firmom i instytucjom, ale także przyczyniło się do wyedukowania użytkowników na temat wartości ich danych osobowych oraz standardów ich przechowywania. Dodatkowo, stworzyło kontekst dla budowania przewagi konkurencyjnej. Wiedza użytkowników usług internetowych sprawia, że biorą oni pod uwagę kwestie bezpieczeństwa danych bardziej niż kiedykolwiek podczas dzielenia się nimi i doceniają organizacje, które potrafią je zapewnić.

Dlatego warto dostrzec w RODO nie tylko uciążliwą konieczność wprowadzenia procedur przetwarzania danych, ale także szansę na nawiązanie lepszej relacji z klientami lub na wprowadzenie nowych usług czy rozwiązań.

3. Ciągły wzrost znaczenia kanału mobile

Każdego roku rośnie liczba osób, które korzystają przede wszystkim z urządzeń mobilnych do dokonywania płatności lub pozyskiwania informacji. Zgodnie z raportem PWC pomiędzy 2017 a 2018 rokiem ta liczba wzrosła z 10% do 15% kosztem kanału desktop. W najbliższym roku optymalizacja funkcjonowania stron pod kątem mobile będzie priorytetem dla wielu branż. Wzrośnie zainteresowanie firm nie tylko z dedykowanymi aplikacjami natywnymi, ale i różnymi manifestami lub zestawami technik, takimi jak Progressive Web Apps, które są tańszą alternatywą dla dedykowanej aplikacji. Więcej na ten temat w ebooku "PWA w praktyce".

Z kanałem mobile wiążą się także nowe metody autentykacji, wykorzystujące czytniki biometryczne. Urządzenia mobilne pozwalają na potwierdzenie transakcji lub na dostęp do kont za pomocą czytników linii papilarnych - kody pin czy hasła przestają już być głównym sposobem dostępu do poufnych informacji.

4. RankBrain i Organic Click Through Rate (CTR)

W 2019 wciąż będziemy przywiązywać dużą wagę do pozycjonowania stron. Poprawne linkowanie, przekierowywanie, czy określanie metadanych pozostają standardem, wzrośnie jednak znaczenie samej treści oraz sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję ze stronami. O ile tzw. “technical SEO” jest podstawą, to aby wybić się pośród miliona różnych wyników wyszukiwania, to należy zainwestować również w “engagement SEO”, czyli zadbać o to, by content był dla użytkowników pomocny i angażujący.

Już w 2015 roku Google ogłosiło, że ich mechanizm RankBrain jest trzecim najważniejszym czynnikiem składającym się na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania. RankBrain wspiera szeregowanie wyników wyszukiwania pod kątem tego, jak użytkownicy wchodzą z nimi w interakcje. Przykładowo, jeśli ktoś kliknie w pierwszy rezultat zaproponowany mu przez Google, a następnie od razu kliknie “cofnij”, bo treści na danej stronie będą słabej jakości, to dzięki RankBrain ta strona spadnie niżej w wynikach wyszukiwania. Zatem RankBrain skupia się na dwóch czynnikach:

  • tym, czy ktoś w ogóle kliknął na dany link (CTR)
  • tym ile czasu ktoś spędził na danej stronie (Dwell Time)

W praktyce oznacza to, że nie należy zapominać o podstawach, związanych z dobrymi praktykami SEO, ale rośnie znaczenie odpowiedniego dostosowania contentu.

5. Chatboty

Coraz więcej interakcji na pierwszej linii kontaktu pomiędzy użytkownikiem a podmiotem (bankiem, serwisem czy sklepem) odbywa się za pomocą narzędzi, które nie wymagają aktywnego udziału człowieka po stronie owego podmiotu. Wykorzystywane są często chatboty. Nie powinniśmy jednak myśleć o takich prostych narzędziach jak Clippit ze starych wersji Worda, ale o zaawansowanych chatbotach opartych o przetwarzanie języka naturalnego (ang. NLP - Natural Language Processing) oraz wykorzystujących mechanizmy uczenia maszynowego (ang. Machine Learning) czy sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence), które wspierają użytkowników w procesie selekcji produktów czy dokonywania zakupów. Inwestycja w dobry mechanizm chatbotowy może doprowadzić do znaczących oszczędności w sektorze obsługi klienta.

6. Różnorodność sposobów płatności

W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco wzrosła liczba sposobów pozwalających na dokonywanie płatności. Mowa tutaj nie tylko o kryptowalutach, które nadal nie weszły do mainstreamu, ale również o e-portfelach, czyli Apple Pay, Google Pay lub Samsung Pay. Do ich popularności przyczyniła się na pewno dostępność za pomocą wielu narzędzi: telefonów, zegarków czy laptopów.

Stąd ważne jest nie tylko tworzenie intuicyjnych, prostych procesów finalizacji transakcji, ale także oferowanie klientom możliwości skorzystania z wielu sposobów płatności, które będą tak samo łatwo dostępne i niewymagające ponownego procesu logowania lub rejestracji.

7. Spójność przekazu oraz łatwość dokonywania transakcji w sprzedaży wielokanałowej

Sprzedaż wielokanałowa jest jednym z tych trendów, które pojawiły się już wcześniej, jednak jego znaczenie będzie przybierało na sile w 2019. Jednym z wymagań, które stawia przed firmami sprzedaż wielokanałowa jest dotarcie do klientów za pomocą wielu kanałów pod kątem marketingu oraz sposobów komunikacji. Jednak im więcej kanałów i sposobów komunikacji dana firma wykorzystuje, tym trudniej uspójnić przekaz oraz usługi na przestrzeni wielu kanałów. Dodatkowo, niezależnie od wybranego kanału - aplikacja mobilna, sklep online, sklep stacjonarny - doświadczenie zakupowe powinno być dla klienta tak samo proste. Warto rozważyć korzyści płynące z połączenia wielu kanałów - np. zamówienia produktu online z odbiorem osobistym w sklepie.

Wspomniane powyżej siedem trendów, które będą zdecydowanie widoczne na rynkach usług internetowych - finansowych czy e-commerce - trudno nazwać przelotnymi trendami, jak kolor roku Pantone (w 2019 będzie królować #FA7268 Living Coral). Są to bardziej kierunki rozwoju czy obiecujące technologie, które mogą tylko zyskiwać na znaczeniu w latach następnych.