Serwis Mobilny

Jeszcze przed erą tabletów i smartfonów zrealizowaliśmy serwis, który skutecznie docierał do użytkowników komórek.

 
 
 

ING Bank Śląski to jeden z największych polskich banków, oferujący swoje usługi zarówno podmiotom gospodarczym jak i klientom indywidualnym. Bank ten zorientowany jest na profesjonalną i całodobową obsługę swoich klientów. Inwestuje w zintegrowane usługi finansowe, doskonalenie sprzedaży wiązanej, rozbudowanie kanałów dystrybucji i wysoką jakość usług.

Cele projektu

Ze względu na rosnącą popularność internetu mobilnego wynikającą z jego funkcjonalności i elastyczności, ING Bank Śląski wraz z udostępnieniem kanału bankowości mobilnej (ING BankOnLine) uruchomił serwis banku przystosowany do przeglądarek internetowych w telefonach komórkowych i innych urządzeniach mobilnych.

Serwis mobilny rozwija klasyczny portal korporacyjny ING Banku Śląskiego - www.ingbank.pl, który również został wykonany przez e-point SA. Więcej o portalu ING Banku Śląskiego

Przystosowanie serwisu WWW do wersji mobilnej nastąpiło w kilku obszarach:

  • nawigacja – przy projektowaniu aplikacji mobilnej zaproponowano nowe podejście do interakcji użytkownika z serwisem. Zaprojektowany przez e-point SA system dostarcza użytkownikom pozytywnych doznań, prezentuje się w sposób atrakcyjny, jest funkcjonalny, ergonomiczny i użyteczny,
  • kontekst – dostosowany został do potrzeb użytkowników mobilnych,
  • dodatkowe aplikacje - serwis mobilny oferuje m.in. usługi lokalizacyjne (dzięki aplikacji: „placówki i bankomaty”), daje dostęp do aplikacji „kursy walut, notowania funduszy” – także w postaci czytelnych tabel i wykresów,
  • szybkość i poprawność działania – aplikacja została napisana w języku xhtml, co powoduje, że na różnych urządzeniach mobilnych jest dużo większe prawdopodobieństwo prawidłowego wyświetlania treści. Zastosowano także wiele technik umożliwiających minimalizację opóźnień interakcji,
  • koszt – zminimalizowano koszty za pobrane dane poprzez zastosowanie lekkiego layoutu serwisu.

Nowy serwis mobilny dla ING Banku Śląskiego został uruchomiony 22 czerwca 2009 r.

Wersja demonstracyjna serwisu mobilnego

 
 
 

Opis systemu

Serwis mobilny lajt.ingbank.pl jest rozwiązaniem dedykowanym do prezentacji treści na urządzeniach mobilnych. Ze względu na zawartość wersja mobilna jest systemem niezależnym w stosunku do innych serwisów banku i posiada własny panel administracyjny, przy pomocy którego uprawnieni redaktorzy tworzą strukturę oraz zarządzają dokumentami. Wynika to z tego, że urządzenia mobilne wymagają specjalnej edycji treści dostosowanej do wielkości ekranu oraz możliwości nawigowania. Dlatego e-point SA opracował specjalną, „lekką” wersję strony, tak by użytkownik wchodzący na nią przez telefon komórkowy, nie musiał oglądać reklam i długich, mało czytelnych tekstów przeszkadzających w szybkiej transakcji – wszystko po to, aby łatwiej pokonać ograniczenia małego ekranu. Dla banku ważne jest także, aby korzystanie z bankowych e-usług nie obciążało nadmiernie klientów opłatami za przesyłane dane.

Klient nie musi też pamiętać adresu serwisu mobilnego, gdyż na stronie www.ingbank.pl zastosowano detekcję urządzeń mobilnych. Po „wykryciu” takiego urządzenia, następuje automatyczne przekierowanie na stronę internetową lajt.ingbank.pl. Oczywiście w każdej chwili można przejść do wersji klasycznej, klikając odpowiedni odnośnik osadzony w szablonach serwisu mobilnego. Jeżeli użytkownik przełączy się do wersji klasycznej, to pozostanie w niej do końca sesji.

Poza klasycznymi informacjami na temat Banku i jego oferty, serwis mobilny wspomagany mechanizmami Google oferuje m.in.

  • usługi lokalizacyjne - dzięki aplikacji: „placówki i bankomaty”, użytkownik może szybko wyszukać interesujące go placówki, oddziały czy bankomaty. W podstawowym trybie „szukaj najbliższego”, po wpisaniu adresu (miejscowość, ulica, numer), wyświetlona zostaje lista najbliższych oddziałów. Oczywiście jest możliwość, aby zobaczyć wszystkie placówki ING Banku, np. z Warszawy. Wtedy użytkownik otrzymuje całą listę posortowaną alfabetycznie według ulic.
  • kursy walut, notowania funduszy – aplikacja dostępna jest w postaci czytelnych tabel i wykresów. Przykład: klient chcąc sprawdzić miesięczną zmianę kursu Euro, wysyła takie polecenie, a serwis przesyła wygenerowany wykres. Dodatkowo istnieje możliwość nawigacji wykresem: zmiana stóp referencyjnych, stóp zwrotu czy kursów sprzedaży.

Wszystkie te aplikacje zostały zrealizowane na bazie aplikacji klasycznego serwisu internetowego, przy czym dostosowano ich wygląd i logikę działania do specyfiki urządzeń mobilnych.

Pomimo dużego uproszczenia struktury strony, przypisano m.in. możliwość promowania produktów poprzez umieszczanie na stronie startowej krótkiej informacji o produkcie. Do informacji tej przypisana została lekka grafika wraz z linkiem odsyłającym do kompleksowej oferty. Taka forma promocji bardzo skutecznie zastępuje standardowe bannery, które na mniejszych urządzeniach mobilnych są mało czytelne, źle skalowane, a dodatkowo z powodu ich obecności strony stają się cięższe i dłużej się ładują.

Ponadto, aby ułatwić szybszą nawigację, zwłaszcza na mniejszych telefonach z klawiaturą alfanumeryczną, do poszczególnych pozycji menu przypisane zostały deskryptory szybkiego dostępu (dłuższe przytrzymanie pozycji [1], [2] lub [3] powoduje automatyczne wybranie tego linku).

Wdrożenie serwisu mobilnego zostało zsynchronizowane z uruchomieniem mobilnej wersji systemu bankowości internetowej. Dzięki temu ING Bank Śląski zaoferował swoim Klientom w pełni mobilny dostęp do konta i większości usług bankowych.

 
 
 
 

Masz pytanie?

 
 
 
Marek Sodolski
 
Marek Sodolski

Vice President of Sales and Marketing
tel. +48 571 338 610
marek.sodolski at e-point dot pl