Między bankami - nowy portal RWD dla BIK

BIK

Biuro Informacji Kredytowej gromadzi, integruje, przetwarza oraz udostępnia informacje na temat historii kredytowej osób i organizacji.

Dzięki temu klienci korzystający z ofert różnych banków mogą budować pozytywną historię kredytową, a same banki - chronić się przed nierzetelnymi kredytobiorcami.

BIK posiada w swojej bazie dane dotyczące 137 milionów rachunków należących do 24 milionów klientów indywidualnych oraz informacje o historii kredytowej łącznie 1,1 mln firm i innych podmiotów.

Od kilku lat klienci indywidualni mogą korzystać z oferty BIK online, poprzez portal www.bik.pl. Jednak do niedawna portal BIK tworzony był przy użyciu starszej technologii, bez uwzględnienia potrzeb urządzeń mobilnych. Dlatego użytkownicy, którzy przeglądali serwis przy użyciu urządzenia innego niż komputer PC, mieli problem z jego obsługą.

Klient
BIK

 

Zobacz online

Dlaczego wdrożono ten projekt

Nowy portal wspomaga budowę wizerunku nowoczesnej i godnej zaufania instytucji finansowej.

"Wyzwaniem było stworzenie platformy prezentującej ofertę BIK dla różnych segmentów klientów. Oznaczało to zaprojektowanie nowej architektury informacji i całkowitą zmianę interfejsu użytkownika".

Marcin Gozdek

Dyrektor Departamentu Rynku Detalicznego

BIK

Dodaje, że ze względu na ograniczenia technologiczne zarządzanie starym portalem wiązało się z wieloma utrudnieniami w zakresie zarządzania treścią oraz dostępnymi w ramach platformy funkcjami.

- Dlatego Grupa BIK zdecydowała się sięgnąć po doświadczenie firmy e-point, która od lat współpracuje z branżą finansową. Kluczowe znaczenie miały kompetencje z zakresu User Experience oraz projektowanie interakcji, wyjaśnia Bartłomiej Matecki, Ekspert z Departamentu Rynku Detalicznego z BIK.

Firma e-point stoi za wdrożeniami dla takich instytucji jak ING, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Bank, Bank Pekao, Bank Pocztowy, Mennica Polska czy platforma usług biznesowych Aleo.com.

Wykorzystana technologia

CMS ActiveContent

Active Content obsługuje Responsive Web Design, czyli model projektowania, w którym wszystkie strony automatycznie dostosowują się do wielkości ekranu urządzenia oraz do przeglądarki.

Autorski CMS e-point pozwala wydajnie i wygodnie zarządzać treściami oraz na bieżąco je edytować. Strony serwisu układa się z gotowych komponentów niczym z klocków. Z kolei rozbudowany system uprawnień umożliwia wielu redaktorom pracę nad różnymi częściami portalu czy zlecanie zadań zewnętrznym agencjom.

Czytaj więcej

Jak wyglądała praca nad projektem

Tworzenie portalu poprzedziliśmy dogłębną analizą oferty Grupy BIK. W tym celu konieczna była zarówno inwentaryzacja oferty, jak i dokładne zrozumienie jej i wytyczenie celu, który należało osiągnąć.

- Kluczowe było zidentyfikowanie ścieżek, którymi podążali użytkownicy oraz rozpoznanie ich potrzeb - mówi Michał Waszkiewicz, Strateg w e-point - Architekturę informacji należało uporządkować tak, by odzwierciedlała potrzeby klientów, a nie strukturę organizacyjną instytucji. Często przy okazji prac nad serwisami wprowadzamy taką zmianę optyki. Wbrew pozorom klienci są zainteresowani ofertą, ale trzeba ją pokazać w kontekście ich realnych potrzeb.

Przygotowywanie nowego serwisu rozpoczęliśmy od warsztatów „Discovery & Planning”, które pozwoliły zespołowi zrozumieć ofertę oraz grupę docelową. Następnie powstała architektura informacji i koncepcja interfejsu graficznego.

W ramach prac projektowych konieczne było zbadanie makiet pod kątem User Experience.  Jak wskazuje Urszula Malewska, Specjalista ds. badań użyteczności z e-point, przeprowadzono dwie serie badań metodą testu zadaniowego, z elementami indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI) i wykorzystaniem kwestionariusza pobadawczego. W ten sposób ustaliliśmy czy nowy układ oferty jest czytelny i zrozumiały.

Efekty

Dzięki takiej organizacji pracy zaprojektowano nowoczesną i funkcjonalną stronę w pełni zgodną ze standardami RWD, czyli czytelną niezależnie od wielkości ekranu czy typu urządzenia.

Nowy portal pozwala szybko i łatwo poznać ofertę BIK. Główny nacisk w prezentacji usług dla klientów indywidualnych został położony na flagowe produkty Biura Informacji Kredytowej: Raport BIK, Alerty BIK oraz Zastrzeganie dowodu osobistego. Dzięki temu klienci poznają najważniejsze punkty oferty i są bardziej chętni do wypróbowania usług.

"Strona ma o wiele większy potencjał biznesowy niż poprzednia odsłona serwisu. Już w tak krótkim czasie od wdrożenia widać korzystną zmianę w zachowaniach użytkowników. Portal będziemy dalej rozwijać, dołączając do niego kolejne elementy i funkcje".

Bartłomiej Matecki

Ekspert z Departamentu Rynku Detalicznego

BIK

Podobne case studies