Mobile

Google i e-point przybliżają tajniki PWA podczas “PWA Hackathon Warszawa”

W czwartek 7 marca współorganizowaliśmy z warszawskim oddziałem Google „PWA Hackathon Warszawa”, skierowany do zespołów techniczno-biznesowych pracujących nad aplikacjami internetowymi.

Cel

PWA to aplikacje webowe, tworzone według wytycznych, które zaproponował Google. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii internetowych są wygodniejsze dla użytkowników, zapewniając im doświadczenia charakterystyczne dla aplikacji mobilnych (więcej o PWA można przeczytać tutaj).

Celem hackathonu było poszerzenie wiedzy na temat PWA zarówno od strony technicznej, jak i biznesowej. Następnie eksperci e-point wspierali uczestników w implementacji elementów PWA we własnych aplikacjach, nad którymi pracują na co dzień, jak i wymyślonymi na potrzeby tej imprezy.

Uczestnicy

Do hackathonu przystąpiły zespoły z dużych, polskich firm, które kładą nacisk na rozwój w kanałach digital. Składały się ze specjalistów technicznych, najliczniej reprezentowanych przez frontend developerów, oraz przedstawicieli biznesu, którzy weryfikowali, jak PWA wpłynie na konkretne rozwiązania dla ich klientów.

Zaproszenia skierowano do firm, które współpracowały wcześniej z Google Polska lub e-point SA. Do podjęcia wyzwań czekających na zespoły wystarczyła podstawowa znajomość HTML, JavaScript oraz systemu budowania aplikacji.

Prelekcje

Część wykładową, która przygotowywała do wykonania późniejszych zadań podzielono na następujące prezentacje:

  • Wprowadzenie do PWA - Piotr Kowalski | Senior Analytical Consultant (Google), Michał Szklarski | Director Of Digital Services, R&D, Mobile (e-point)
  • Service Worker - Tomasz Szopiński | Senior Front-End Developer (e-point)
  • Push Notifications - Piotr Wolny | CTO, Software Engineer (e-point)
  • Płatności (Payment Request API), Uwierzytelnianie (Credential Management API) - Kamil Murawski | Vice CTO, Team Leader, Software Engineer (e-point)

Przebieg prac

Po pierwszych prelekcjach, 12 teamów rozpoczęło prace przy swoich stanowiskach. Zespoły, które nie miały wcześniej doświadczenia z PWA, rozpoczęły od treningowych zadań technicznych Google (tzw. Lab’ów), które na przykładzie kodu z gotowego repozytorium i instrukcji umożliwiały szybką naukę podstaw PWA.

Następnie część zespołów zmierzyła się z przygotowanymi zadaniami, podczas gdy pozostali rozpoczęli pracę nad aplikacjami: niektóre teamy adaptowały własne aplikacje pod wymogi standardów PWA, a inne przystąpiły do stworzenia zupełnie nowych.

Przez cały czas wszystkie zespoły mogły liczyć na pomoc i rady mentorów e-point. Ponadto głosowanie nad zwycięskimi projektami poprzedził szybki konkurs ze zdobytej wiedzy o PWA przy pomocy online’owej platformy Kahoot!.

Zwycięskie projekty

Na zakończenie oficjalnej części hackathonu, jego uczestnicy wybrali zwycięskie zespoły.

Pierwsze miejsce podium zajął zespół LOT, który zaprezentował uproszczony system wyszukiwania i rezerwacji lotów. Druga pozycja przypadła teamowi Ceneo.pl, który przygotował lokalny portal ogłoszeniowy.

Obie aplikacje wykorzystały skrypt Service Worker do cache’owania i uproszczonej pracy offline oraz miały możliwość dodania skrótu do pulpitu w efekcie działając jak aplikacja mobilna.

Opinie uczestników

Hackathon upewnił uczestników, że PWA może otworzyć nowe perspektywy dla ich organizacji. Impreza w atrakcyjny sposób połączyła przegląd możliwości, które oferuje to rozwiązanie z praktycznymi umiejętnościami, które można było zdobyć w trakcie wydarzenia. Ponadto uczestnicy podkreślali, że aplikacje i fragmenty kodu wyniesione z hackathonu posłużą im jako wzór do stopniowego wdrażania aspektów PWA we własnych firmach.