[ebook] PWA w akcji

Cały ruch w internecie przenosi się na urządzenia mobilne, ale wzrost popularności smartfonów i tabletów niekoniecznie idzie w parze z sympatią do aplikacji mobilnych.

Użytkownikom zaczyna przeszkadzać, że zajmują one zbyt dużo miejsca, dlatego coraz częściej ograniczają się do posiadania tylko kilku ulubionych. Tradycyjne aplikacje mają także wady dla firm. Zawężają grono odbiorców do osób dysponujących odpowiednich urządzeniem i systemem, a czas potrzebny na ich pobranie i instalację osłabia impuls zakupowy klientów. Jednak standard PWA pozwala wyeliminować mankamenty natywnych aplikacji przy zachowaniu ich zalet.

Dlatego w naszym najnowszym ebooku rozwijamy zagadnienie PWA i prezentujemy:

  • zalety standardu PWA z punktu widzenia klienta, jak i firmy w epoce mobile first,
  • podstawowe elementy, z których składają się aplikacje webowe,
  • liderów e-commerce, którzy już dziś korzystają z zalet tego rozwiązania.

PWA z punktu widzenia użytkownika

PWA oferują użytkownikom połączenie pełnej funkcjonalności z wygodą użytkowania. Zamiast przeczesywać sklep z aplikacjami, a następnie tracić czas na pobieranie i instalację, użytkownik od razu korzysta z niej z poziomu wyszukiwarki.

Jednocześnie klient wciąż może zainstalować aplikację na telefonie, dlatego w standardzie PWA w momencie załadowania się strony, wyświetla się komunikat zachęcający do jej dodania na ekranie. Jego potwierdzenie automatycznie przeprowadzi instalację bez potrzeby opuszczania strony i przejścia do sklepu.

Cały proces jest w pełni opcjonalny i użytkownik jest w stanie całkowicie zrezygnować z instalacji PWA, zachowując do niej dostęp. Najważniejsze, że w obu wariantach telefon użytkownika odzyska większość miejsca, ponieważ PWA zajmuje dużo mniej pamięci niż aplikacje natywne.

Idealne doświadczenie na każdym urządzeniu

W przeciwieństwie do aplikacji natywnych PWA naturalnie dostosowuje się do dowolnej platformy. Niezależnie od rodzaju urządzenia i systemu operacyjnego, strona zaprezentuje użytkownikowi jednakową treść i funkcje.

Jednocześnie PWA góruje nad tradycyjnymi stronami internetowymi. W walce o uwagę klienta liczy się każda sekunda. Jeśli strona ładuje się zbyt długo, użytkownicy nawet nie czekają na jej wyświetlenie. Jednak w PWA część danych ładowania jest wcześniej, a w ich budowie rezygnuje się z elementów, które długo się uruchamiają. Dzięki temu PWA zazwyczaj wczytują się krócej niż 1 sekundę.

Strony PWA działają również w trybie offline, ponieważ potrzebne dane przechowywane są w pamięci urządzenia. Ponadto bez zaangażowania użytkownika komunikują się z serwerem, aby przeprowadzać automatyczne aktualizacje. Dzięki temu użytkownik ma pewność, że zawsze korzysta z najnowszej wersji aplikacji.

Liderzy wybierają PWA

Wymienione możliwości to tylko część funkcjonalności, które wyróżniają standard PWA (więcej na ten temat w ebooku PWA: jak to działa?). Połączenie tych opcji oferuje użytkownikom połączenie najlepszych elementów aplikacji natywnych i stron internetowych. Dostrzegając ten potencjał, kolejne firmy wybierają PWA.

Gigant e-commerce Flipkart postanowił przejść na standard PWA, kiedy zorientował się, że istniejąca aplikacja mobilna nie gwarantuje wystarczająco szybkiego i angażującego doświadczenia. Po zmianie rozwiązania długość odwiedzin jednorazowych odwiedzin serwisu na urządzeniach mobilnych wydłużyła się o 300%, a wskaźnik zaangażowania użytkowników wzrósł o 40%. Jednocześnie trzykrotnie zmniejszyła się ilość zużywanych przez nich danych. W efekcie wybór PWA przełożył się na 70% wzrost konwersji.

PWA zdobywa popularność także nad Wisłą. Grupa Onet w odpowiedzi na wysoki ruch z urządzeń mobilnych zastąpiła aplikację mobilną nową wersją portalu w standardzie PWA. Podejście Onetu zwiększyło szybkość działania portalu i przełożyło się na większą liczbę osób czytających wiadomości.

Liczne firmy, które otworzyły się już na PWA, zaczynają popularyzować to rozwiązanie wśród użytkowników. Szybkość, funkcjonalność i prostota obsługi tego standardu są dopasowane do oczekiwań klientów ery mobile. Firmy, które chcą zintegrować swoją ofertę i zmniejszyć koszty produkcji bez obniżania poziomu jakości, już dziś powinny pomyśleć o wdrożeniu PWA.