Web przyszłością Mobile

Wielu z nas kojarzy mobile z aplikacjami mobilnymi. Wiele argumentów przemawia jednak za tym, aby strategię mobilną własnej firmy oprzeć na WWW. Oto 7 z nich:

 
 
 
 

1. Google

Potencjalny mobilny klient będzie szukał oferty firmy w Google. Nie znajdzie tam nawet najlepszej aplikacji mobilnej. Jest natomiast nadzieja, że dotrze na stronę WWW zoptymalizowaną do urządzeń mobilnych. Najlepiej, aby była to strona zoptymalizowana zarówno pod względem układu treści (architektura informacji), jak i specyficznych funkcji mobilnych – np. „zadzwoń teraz”, która umożliwia wywołanie połączenia telefonicznego ze strony WWW.

 
 

2. Ergonomia

Stałych Klientów firmy można przekonać do korzystania z aplikacji mobilnej. Aplikacja ta z pewnością funkcjonowałaby jednak obok serwisu internetowego. Czasami będzie konieczność z niego skorzystać, np. aby dokupić produkt czy też uzyskać dodatkowe informacje. Użytkownik byłby zatem zmuszony do przełączania się między aplikacją a przeglądarką WWW. Obniża to ergonomię calej interakcji Klienta z firmą. Oparcie się w całości na WWW umożliwia zbudowanie najbardziej użytecznego interfejsu dla użytkownika mobilnego.

 
 

3. HTML 5

W swojej najnowszej odsłonie - HTML5, odważnie wkroczył na obszar okupowany do tej pory przez aplikacje mobilne i umożliwia realizację wielu funkcji, które do tej pory można było zrealizować jedynie w mobilnych aplikacjach natywnych. Należą do nich: wywoływanie połączeń telefonicznych oraz wysyłanie SMS-ów ze strony WWW, geolokalizacja, funkcje swipe i pinch, a nawet przechowywanie lokalne. Ta ostatnia umożliwia korzystanie z serwisu WWW nawet w przypadku braku połączenia internetowego.

 
 

4. Koszty

Budując aplikacje mobilne, skazani jesteśmy na obsługę trzech najpopularniejszych platform – iOS, Android, Windows. Dodając do tego system lub serwis WWW, z którego przecież nie zrezygnujemy, mamy do utrzymania i rozwoju cztery systemy. Jeśli zdecydujemy się na odrębną aplikację na tablety, to ich liczba znowu wzrośnie. Koszty i komplikacje organizacyjne takiej strategii, zwłaszcza w długim okresie, są ogromne. Z pomocą przychodzi RWD (patrz niżej).

 
 

5. Responsive Web Design (RWD)

Idea RWD zakłada, że system lub serwis internetowy dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlany. W zależności od niego, układ strony się zmienia, pewne informacje zostają schowane lub ujawnione, zaś pewne funkcje zmieniają swoje zachowanie – np. na smartfonie lub tablecie pojawia się możliwości swipe’owania. W efekcie jeden system obsługuje wszystkie typy urządzeń mobilnych, zarówno już obecnych na rynku, jak i tych wszystkich, które się dopiero pojawią.

 
 

6. Analityka

Po publikacji własnej aplikacji mobilnej w App Store lub Google Play niewiele mamy informacji zwrotnej o zachowaniach użytkowników, scenariuszach użycia naszej aplikacji czy też nawet błędach, jakie napotykają użytkownicy w naszej aplikacji. Praktycznie tracimy nad nią kontrolę. Tymczasem WWW  oferuje nam niezwykłe możliwości śledzenia i analizy zachowań użytkowników, a dzięki temu lepszego zaspakajania ich potrzeb.

 
 

7. Standaryzacja

HTML to podstawa sukcesu i siła napędowa rozwoju internetu na świecie od prawie dwóch dekad. Wprawdzie, od czasu do czasu, próbuje się go podważyć (np. dawniej flash, a dzisiaj aplikacje mobilne), to jednak w długim okresie następuje powrót do standardu.
Świat, w tym świat IT, potrzebuje standardów, dlatego tak trudno je zmienić. Czy wyobrażasz sobie, że jakiś język jest w stanie zastąpić angielski w jego roli globalnego standardu komunikacji? Tak samo trudno sobie wyobrazić, aby jakiś inny język mógł zastąpić HyperText Markup Language w roli "języka internetu".
 

 
 
 
 
 
Masz projekt, który chciałbyś z nami zrealizować?