Projekt systemu dla nazwa.pl

Przygotowaliśmy klikalny prototyp funkcjonalny i oprawę graficzną serwisu nazwa.pl. Wspólnie z Klientem opracowaliśmy usprawnienia procesów sprzedażowych.

 
 
 

Zazwyczaj zajmujemy się tworzeniem systemów od a do z. Zaczynamy od szczegółowej analizy biznesu i rynku Klienta, projektujemy architekturę informacji, system i grafikę. Następnie programujemy, wdrażamy i oferujemy usługi utrzymaniowe. Ale nie zawsze. Czasem zajmujemy się tylko niektórymi z tych etapów. Tak było w przypadku nazwa.pl

 
 
 

nazwa.pl od 1997 roku tworzy i dostarcza kompleksowe usługi, dzięki którym już ponad 250 000 przedsiębiorców zaistniało w sieci. Firma wspiera rozwój polskiego sektora MSP, oferując domeny internetowe, hosting, sklepy i niezawodną pocztę. Klienci nazwa.pl zarejestrowali już ponad 600 000 domen. Firma ma również 30% udział w rynku hostingowym, co daje jej pozycję jednego z liderów branży w Europie Środkowo-Wschodniej.

Klient przyszedł po serwis www...

Klient chciał unowocześnić swoją stronę internetową, sprawić, by była ona przyjazna użytkownikowi, intuicyjna. Zależało mu na zyskaniu świeżości oraz dodaniu nowych funkcjonalności, których wymaga rozwój ich biznesu. Zmiany miały służyć przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży. Zlecono nam przygotowanie prototypu funkcjonalnego strony, a więc zaprojektowanie architektury informacji oraz opracowanie projektu graficznego.

Rozmowy z Klientem zaczęliśmy od szczegółowej analizy jego biznesu i potrzeb. Patrzyliśmy na biznes z różnych punktów widzenia, ale przede wszystkim staraliśmy się spojrzeć na niego oczami użytkowników serwisu nazwa.pl. Dokładnie poznaliśmy otoczenie biznesowe nazwa.pl: polską i zagraniczną konkurencję oraz trendy panujące w ich branży.

Na tym etapie realizacji projektu kluczem do sukcesu jest rzetelna współpraca obu stron. Z nazwa.pl zorganizowaliśmy cykl regularnych spotkań warsztatowych. Byli otwarci na konstruktywne dyskusje, z zaciekawieniem przyjmowali proponowane przez nas rozwiązania. Tak efektywna współpraca z maksymalnym zaangażowaniem obu stron musiała doprowadzić do udoskonalenia ich procesów biznesowych.

...a otrzymał projekt systemu e-commerce

Wspólnie stwierdziliśmy, że tak naprawdę do zaprojektowania jest przede wszystkim złożony system e-commerce, a nie tylko serwis internetowy. Razem określiliśmy priorytety projektu. Chcieliśmy wdrożyć elastyczne rozwiązanie, które w przyszłości będzie można łatwo dostosowywać do zmieniających się potrzeb biznesowych Klienta. Było dla nas ważne, by dzięki systemowi wyróżnić ich ofertę spośród innych, spróbować przełamać schematy polskiego rynku tego typu usług.

Chcieliśmy unowocześnić naszą stronę internetową. Okazało się, że dzięki współpracy z e-point pójdziemy do przodu znacznie dalej. Wspólnie zaprojektowaliśmy system e-commerce, który nie tylko zaspokaja bieżące potrzeby biznesowe, ale daje możliwość elastycznego wprowadzania nowych funkcjonalności w przyszłości.
Świeży, nowoczesny wygląd, intuicyjne ścieżki zakupowe pozwalają nam wierzyć, że przebudowa znacząco podniesie konwersyjność serwisu.

Kalina Pieciun, Zastępca Dyrektora ds. Komunikacji Marketingowej nazwa.pl

Wyzwania podczas projektowania

Projektując system, chcieliśmy wygodę ostatecznych użytkowników strony, pogodzić z założeniami biznesowymi nazwa.pl. Zaprojektowaliśmy ścieżki sprzedażowe, które zaczynają się od produktowych landing page, a kończą zoptymalizowanym koszykiem i ekranem podziękowania.

Poprawa konwersji

Statystyki z wielu branż wskazują na to, że wielu klientów opuszcza strony sklepów internetowych w trakcie procesu zakupowego. To skłoniło nas do analizy, jakie są przyczyny odejścia potencjalnych klientów ze ścieżki sprzedażowej na różnych etapach i zastanowienia się, jak temu zaradzić w przypadku serwisu nazwa.pl. Naszym celem było zaprojektowanie ścieżek, które w przyjazny sposób doprowadzą większość odwiedzających serwis nazwa.pl do sfinalizowania zakupów. Chcieliśmy wyeliminować czynniki rozpraszające uwagę klienta, przeszkadzające w skupieniu się na realizacji zaplanowanych zakupów.

Cross-sell, up-sell

Z drugiej strony kusiła idea sprzedaży wiązanej, prezentowania zestawów zawierających wyszukiwany produkt lub usługę, oferowania Klientom dodatków i innych produktów z portfolio firmy (ang. cross-sell, up-sell). Dawałoby to możliwość proponowania kompletnych rozwiązań, przykładowo zawierających domenę, serwer, stronę internetową i kampanię Google AdWords. Wczuwając się w rolę końcowych klientów wiedzieliśmy jednak, że zbyt natarczywe komunikaty nakłaniające do kupna dodatkowych produktów często denerwują, dekoncentrują i zniechęcają do zakupów.

Wiedząc, że sprzedaż wiązana nie musi jednak oznaczać inwazyjnego nagabywania klientów do zakupu kolejnego produktu, wypracowaliśmy kompromis pomiędzy eliminacją dystraktorów a wprowadzeniem elementów cross- i up-sellingu. 

Projektując ścieżki sprzedażowe musieliśmy także wziąć pod uwagę poszerzanie gamy oferowanych produktów i naturalnie wynikającą z tego zmianę priorytetów sprzedażowych serwisu. Wcześniej w biznesie nazwa.pl dominowała sprzedaż domen, teraz systematycznie na znaczeniu zyskują inne produkty i usługi.

Cena od 0 zł bez przykrych niespodzianek

Większość klientów wpada w euforię, widząc komunikat, że poszukiwany przez nich produkt może kupić w cenie „od 0 zł”. Są jednak zawiedzeni, gdy okazuje się, że jest on dostępny od 0 zł dla użytkowników o profilu, do którego się nie kwalifikują. Takie sytuacje często pojawiają się także w przypadku zakupów domen. Na stronach pośredników podawane są minimalne ceny, po których są one sprzedawane, jednak na etapie koszyka okazuje się, że ze względu na profil konkretnego użytkownika, dostawca oferuje domenę po wyższej cenie. Wielu użytkowników wrażliwych cenowo porzuci proces zakupu, będąc już tak blisko jego końca.

Nie mogliśmy pozwolić na powielanie tego powszechnie stosowanego modelu. Kłóciłoby się to z jednym z najważniejszych założeń projektu. Chcieliśmy przecież wyeliminować czynniki, które zniechęcają klienta do zakupu po wkroczeniu na ścieżkę sprzedażową. W zaproponowanym przez nas rozwiązaniu, w momencie, gdy klient wybiera jakiś produkt, system prosi o wybranie profilu użytkownika. Od tego momentu wiadomo, że użytkownikiem jest osoba indywidualna lub firma. System zapamiętuje wybór i będzie podawał konkretne ceny, które nie zmienią się po przejściu do koszyka. Obejdzie się bez nieprzyjemnych niespodzianek tuż przed sfinalizowaniem zamówienia.

Ergonomiczne rozwiązania

Stworzenie rozwiązania przyjaznego użytkownikowi było jednym z priorytetów. A że diabeł tkwi w szczegółach, zadbaliśmy o szereg elementów, które sprawią, że klienci polubią nowy serwis nazwa.pl. Wprowadziliśmy między innymi podręczny schowek z wybranymi przez użytkownika domenami. Podczas wyszukiwania widzi on zawartość schowka i cały czas ma możliwość dodania, usunięcia i zamiany. Gdy zdecyduje, którymi domenami jest ostatecznie zainteresowany, jednym kliknięciem przenosi zawartość podręcznego schowka do koszyka.

Finalizacja zamówienia bez przeszkód

Konieczność, by klient w wygodny dla niego sposób mógł sfinalizować zamówienie, wymusiła wprowadzenie wyboru rodzaju płatności, między innymi za pomocą przelewu czy płatności elektronicznych. Na tym etapie możliwe jest także wykorzystanie punktów z programu lojalnościowego. W niektórych przypadkach można najpierw wypróbować produkt i zapłacić po okresie testowym.

Oprawa graficzna

Opracowaliśmy także propozycję projektu graficznego serwisu. Początkowo zrealizowaliśmy zestaw kluczowych ekranów, który prezentował linię kreatywną. Klient otrzymał kilka propozycji , a w ostatecznej wersji projektu graficznego udało się połączyć rozwiązania charakterystyczne dla branży z innowacyjnym, świeżym spojrzeniem.

Prototyp systemu wieńczy dzieło

Finalnie NetArt otrzymał klikalny prototyp funkcjonalny systemu i propozycję jego oprawy graficznej. Przy okazji rozwoju systemu, wspólnie wypracowaliśmy usprawnienia procesów sprzedażowych Klienta. Na tym nasza rola w projekcie się zakończyła.

 
 
 

Masz pytanie?

 
 
 
Marek Sodolski
 
Marek Sodolski

Vice President of Sales and Marketing
tel. +48 571 338 610
marek.sodolski at e-point dot pl