aleo.pl

Nowa platforma handlowo-aukcyjna Grupy ING – jedyna platforma w Polsce łącząca funkcje B2B i bankowe. Zobacz, jak stworzyliśmy od podstaw projekt szyty na miarę.

 
 
 


Czym jest aleo.pl?

Aleo.pl to pierwsza platforma handlowo-aukcyjna
w Polsce, pozwalająca zarejestrowanym firmom
dokonywać zakupów i oferować swoje produkty.

Dzięki niej aktywni użytkownicy usprawniają proces
zakupów i obniżają koszty, a także korzystają z wielu
udogodnień dla biznesu dostępnych dotąd jedynie
offline. Funkcje udostępnione w 2013 roku
są całkowicie bezpłatne.

 
 

 


e-point SA jest już na platformie Aleo.pl
 

Dołącz do nas!

 
 
 
 
 

Co umożliwia platforma aleo.pl?

Aleo zakupy

 
 
 
 

Zakupy

  • prowadzenie elektronicznych postępowań zakupowych (zapytania ofertowe i przetargi),
  • negocjacje cen poprzez organizowanie aukcji zakupowych,
  • tworzenie zapytań ofertowych,
  • porównywanie ofert.
 
 

Sprzedaż

  • oferowanie produktów i usług w postaci katalogu produktów,
  • utworzenie własnego sklepu B2B umożliwiającego elastyczne zarządzanie cennikami dla obecnych oraz przyszłych kontrahentów,
  • aukcje sprzedażowe przydatne w negocjacji cen w przypadku niektórych ofert.
 
 

Networking

  • nawiązywanie nowych relacji handlowych z weryfikowanymi przez aleo.pl partnerami,
  • tworzenie sieci kontrahentów,
  • ocenianie transakcji,
  • budowanie reputacji firmy na platformie.
 
 
 
 

Unikalny projekt na skalę światową

Połączenie różnych funkcji oraz działanie na mniej aktywnym w Internecie rynku B2B sprawia, że Aleo.pl trudno porównać do którejkolwiek z istniejących na świecie platform e-commerce. Nie istnieje jego odpowiednik w skali 1:1, przez co nie można było odnieść się do konkretnego wzorca czy modelu biznesowego. Co prawda na świecie istnieją serwisy aukcyjne B2B, które odniosły sukces, jak np. chiński Alibaba, ale ich dynamiczny rozwój związany jest raczej ze specyfiką danego rynku niż z szerokością oferty. Unikalną cechą Aleo.pl jest skonsolidowanie różnych procesów handlowych i bankowych na jednej platformie. Nikt jeszcze nie realizował takiego przedsięwzięcia, a w związku z tym nie mogliśmy sprawdzić, w jaki sposób podobna platforma działa i w jakim modelu odnosi sukces. Całość koncepcji i architektury platformy wytworzyliśmy więc od podstaw. – mówi Grzegorz Ścisło, wiceprezes e-point SA odpowiedzialny za projekt Aleo.pl. Jak zatem podeszliśmy do wyzwania, jakie zaproponowała nam Grupa ING?

 
 
 
 
 

Niezagospodarowana nisza

Z badań przeprowadzonych przez ING wynika, że jedynie 16 proc. polskich firm prowadzi sprzedaż online, z czego ułamek stanowi sprzedaż w segmencie B2B. Jednocześnie respondenci wskazali, że chętnie korzystaliby z nowych platform wymiany handlowej, na co wskazuje też duży odsetek przedsiębiorców korzystających ze sklepów internetowych w swoich zakupach prywatnych (75 proc. w sklepach i 68 proc. na aukcjach). Grupa ING uznała, że potencjał tej niszy można by rozwinąć, gdyby klientom korporacyjnym dostarczono proste i skuteczne narzędzie. Początkowo nie istniały specyficzne założenia co do procesów, jakie miałyby w nim być uwzględnione, a jedynie ogólny cel – stworzenie platformy transakcyjnej, która ułatwi spółkom współpracę ze sobą i zmniejszy związane z nią ryzyko transakcyjne.

Wartość dodana dla biznesu

Aby platforma handlowo-aukcyjna tego typu stała się atrakcyjna, musi osiągnąć odpowiednią bazę użytkowników. Potrzebne było takie zdefiniowanie funkcji, które uczyni rejestrację opłacalną nie tylko dla klientów ING. Dlatego e-point wszedł w rolę adwersarza banku w dyskusji, zadając pytanie: „Po co jako spółka mielibyśmy się zarejestrować w serwisie?”. Wśród barier dokonywania zakupów online, jakie najczęściej wymieniali klienci, znalazła się niemożność sprawnego wyszukiwania i porównywania kontrahentów w Internecie.

Przedsiębiorcy chcieliby poznawać inne firmy ze swojej i z innych branży oraz poszukiwać produktów, które ich interesują, w skali odpowiedniej do swoich potrzeb. Stąd pierwszym kanałem platformy stały się procesy związane z zakupami, czyli wystawianie zapytań ofertowych, porównywanie ofert oraz aukcje zakupowe.

Wartość dodana dla klientów ING

Podstawą projektu był strategiczny cel Grupy ING: budowanie wartości dodanej dla swoich klientów korporacyjnych. Choć platforma jest otwarta dla wszystkich, to klienci ING odniosą z niej największe korzyści. Z ich punktu widzenia rejestracja jest prostsza i nie wymaga weryfikacji firmy. Ponadto Aleo.pl zapewni im dostęp do dedykowanych produktów bankowych: odwróconego faktoringu, bezpiecznych płatności AleoPay, darmowych przelewów do swoich kontrahentów w Aleo.pl, a w przyszłości m.in. uproszczonych przelewów internetowych.

Ten aspekt działania platformy stanowił dla nas dodatkowe wyzwanie, bo wymagał zintegrowania z systemami bankowymi w celu zapewnienia standardów SSO i implementacji AleoPay - mówi Grzegorz Ścisło z e-point.

 
 

Zapytania ofertowe

Pierwszym elementem platformy handlowo-aukcyjnej są zestawy modułów, które pozwalają tworzyć zapytania ofertowe. W tym celu zbudowany został unikalny konfigurator, w którym przedsiębiorcy w kilkunastu krokach określają szczegółowe cechy produktu czy usługi, by otrzymać tylko oferty odpowiadające swoim wymaganiom. Konfigurator powala skorzystać z prefediniowanych zestawów cech, jak również umożliwia definiowanie nowych unikalnych dla danej branży. Po zebraniu ofert z rynku firma może je porównać w specjalnie do tego stworzonym narzędziu, budującym tabele ofert, dzięki czemu nie ma konieczności tworzenia porównań w arkuszach kalkulacyjnych.

Aukcje zakupowe

Jeśli żadna z ofert w dalszym ciągu nie jest satysfakcjonująca, następnym krokiem będzie stworzenie aukcji zakupowej. Odwrotnie niż w konsumenckich serwisach aukcyjnych, jej głównym zadaniem jest zbijanie ceny – wygrywa ta firma, która zaoferuje najmniejszą cenę za jednoznacznie opisany produkt. Jest to najskuteczniejsza metoda negocjacyjna, z której dotychczas korzystały przede wszystkim duże korporacje. Zarejestrowane na Aleo.pl małe i średnie przedsiębiorstwa opublikowały dane, które mówią o oszczędnościach od 3 do nawet 60 proc. (Sarens Polska), co przekłada się na sumy liczone w setkach tysięcy złotych. Platforma pozwala także na moderowanie aukcji, by wyeliminować metody dumpingowe.

Sklepy internetowe

W Aleo.pl zarówno mniejsi, jak i więksi przedsiębiorcy mogą utworzyć katalog swoich produktów, nie ponosząc dodatkowych kosztów związanych z infrastrukturą i utrzymaniem domeny. Dodatkową korzyścią jest automatyczne zasilanie katalogu produktami w miarę pojawiania się zmian u dostawcy . W przyszłości platforma będzie rozszerzana o informację o stanach magazynowych w katalogu produktów. Docelowo w platformie ma powstać „sklep wszystkich sklepów” nadrzędny w stosunku do poszczególnych firm – podobnie jak „szef wszystkich szefów”.

Zobacz filmy reklamowe do kampanii "Szef wszystkich szefów"

Siłą jest możliwości automatycznego zasilania katalogu produktami, możliwość aktualizacji katalogu automatycznie w miarę pojawiania się zmian. W przyszłości platforma będzie rozszerzana o możliwość prezentowania stanów magazynowych w Katalogi Produktów.

Aukcje sprzedażowe

Ciekawą alternatywą dla katalogu produktów jest możliwość tworzenia aukcji sprzedażowych. Zasada ich działania jest podobna jak na platformach dla użytkowników indywidualnych. Z tą różnicą, że w serwisie B2B sprawdzą się one w przypadku ofert wyjątkowo atrakcyjnych cenowo lub unikalnych, jak np. sprzedaż turbin wiatrowych.

Networking

Aleo.pl posiada również cechy serwisu społecznościowego, pozwalającego budować sieć kontrahentów z partnerami zweryfikowanymi przez ING. Weryfikacja dotyczy jedynie ogólnodostępnych danych dotyczących spółki (adres, NIP, REGON) i odbywa się poprzez przelanie symbolicznej złotówki z konta firmowego. Zakończone transakcje można ocenić, przyczyniając się do budowania reputacji pozostałych firm.

 


Innowacyjny moduł finansowania dostawców

W ramach platformy dla firm ING Bank umożliwił korzystanie z innowacyjnej na polskim rynku usługi faktoringu odwróconego. Jest to transakcja handlowa umożliwiająca dostawcom prawie natychmiastowe otrzymanie zapłaty za dostarczone produkty lub usługi, a odbiorcom opłacanie faktury w dogodnym, późniejszym terminie. Faktoring odwrócony w odróżnieniu od klasycznego faktoringu, jest dużo bezpieczniejszy i przyjazny dla klienta.

Architektura informacji i nawigacja zostały zaprojektowane zgodnie z maksymą "mniej znaczy więcej", aby nieinwazyjnie angażować użytkownika w procesy biznesowe i czytelnie prezentować złożone informacje. Najważniejsze dane o usłudze zostały zagregowane na dwóch panelach (ang. dashboards) dedykowanych dla roli odbiorcy i dostawcy. Są one punktem wyjścia dla użytkowników - informują o konieczności podjęcia akcji oraz prowadzą do szczegółowych informacji dotyczących faktur, relacji z kontrahentami i raportów. Bytem kluczowym dla faktoringu są faktury, które mogą przyjmować około dwudziestu różnych stanów. Aby zapanować nad tą złożonością, faktury zostały zaprezentowane w unikalny sposób, dając użytkownikowi możliwość wygodnego śledzenia ich obiegu.

Moduł finansowania dostawców pełen był wyzwań projektowych. Obok zaawansowanej integracji z działającymi u klienta systemami, wymagał przede wszystkim stworzenia przyjaznego i czytelnego interfejsu użytkownika, który miał pozwolić przedsiębiorcom bez wysiłku i - co ważniejsze - ze zrozumieniem, przejść przez nietrywialne procesy biznesowe. Po kilku miesiącach pracy w metodyce Scrum, udało się zespołowi e-point wspólnie z klientem wypracować rozwiązanie. Efekt wspólnej pracy przyniósł  wiele satysfakcji i został wysoko oceniony przez klienta.

Aleo_faktury

 
 

Obniżanie ryzyka biznesowego

Oprócz podstawowej weryfikacji uczestników platformy, Aleo.pl udostępnia szereg funkcji nakierowanych na obniżenie ryzyka związanego z zawieraniem transakcji handlowych przez Internet. Podstawową z nich jest przelew AleoPay, dedykowana forma płatności udostępniona w systemie bankowości internetowej ING Banku Śląskiego (tylko dla klientów banku). Działa on na podobnej zasadzie, jak rachunek typu escrow. W przypadku zawarcia transakcji między dwoma użytkownikami Aleo.pl bank przyjmuje rolę pośrednika finansowego, który informuje dostawcę o otrzymaniu kwoty należnej za produkt lub usługę i zwalnia środki dopiero po potwierdzeniu przez odbiorcę otrzymania dóbr. Różnica polega na prostocie procesu zaprojektowanego przez nas tak, by z punktu widzenia kontrahentów wyglądał jak zwykły przelew krajowy. Ponadto, by podnieść swą wiarygodność, możliwa jest publikacja na platformie ratingu finansowego, wystawionego przez bank na podstawie dobrowolnie przesłanego sprawozdania finansowego firmy.

Projekt otwarty

Wciąż pracujemy nad rozwojem platformy Aleo.pl w poszukiwaniu modelu, który okaże się najbardziej atrakcyjny dla użytkowników. Sukcesywnie będziemy wdrażać nowe funkcje odpowiadające potrzebom biznesowym klientów związanym z codziennymi operacjami oraz obsługą bankową, np. mechanizmy płatności oparte o infrastrukturę banku oraz internetowe systemy usług ING dla biznesu.

 
 
 
 
 
 
Jeśli masz pytania dotyczące projektu, zapraszam do kontaktu.